Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Kolhydrater och Fibromyalgi

2015-07-26 08:20 #0 av: Mia-45

Är det nån som har Fibromyalgi här inne och som nu äter LCHF eller annan ändrad kost som innebär lägre intag av kolisar?
Märker ni av någon skillnad på er värk? Blir det bättre?

Anmäl
2015-07-26 08:36 #1 av: [Aralia]

Jag har haft fibro i över 20 är och ätit LCHF till och från i 10-15 år. Men jag kan inte påstå att jag märker nån större skillnad.. visst blir det lite bättre men det är marginellt.

Anmäl
2015-07-26 08:41 #2 av: Mia-45

Hörde talas om att några sagt att de blivit botade helt. Kan detta stämma? De vart helt fria från sin värk?
Jag försöker dra in på kolhydrater och bröd. Men än så länge har jag inte märkt någon skillnad. 
Värken kan säkert dämpas lite om man har tur. Men att bli botad?

Anmäl
2015-07-26 08:52 #3 av: Sindri

Vad bra att du hittat hit.

"Försöka dra ner" hjälper nog tyvärr inte så mycket. Eftersom teorin bakom bygger på att Fibro är en autoimmun sjukdom som beror på att beståndsdelar från säd läcker genom tarmväggen och ut i blodet. Du måste orka avstå helt från bröd, pasta, all form av socker, även i frukt, i flera veckor om du skall märka någon skillnad.

Förstår att det kan kännas jobbigt, speciellt som det inte finns några garantier.

Det finns några trådar med de som fått det bättre. Läs vidare under en gruppen du lagt din fråga.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71485fb9cb46223905d546-kost-och-fibromyalgi?4d712529b9cb46214104889a-1

Anmäl
2015-07-26 08:55 #4 av: [Aralia]

Nja, jag var riktigt fanatisk ett tag, tappade massor med kilon men inte blev värken mindre för det inte.

Anmäl
2015-07-26 08:57 #5 av: Mia-45

Hej Sindri.Skrattar

Jo jag har inte ätit bröd, frukt eller annat på några veckor. Men märker ingen skillnad. 
Det jag reagerade på i det hela är just att man kan bli botad fullständigt om man följer detta. Att fibron försvinner. 
Jag har läst där men tänkte att jag lägger upp en egen tråd ändå för att få respons och för att se om några blivit hjälpta. 

Blomma

Anmäl
2015-07-26 08:59 #6 av: Mia-45

Aralia

Jag har käkat efter LCHF¨s alla regler under ett bra tag för något år sedan. 
Jag gick med ner. Då hade jag inte värk. Detta verkade komma efteråt. 
Det är väl bra om man kan dra ner på sånt här. Men jag är absolut inte fullt övertygad om att det kan BOTA mot fibron. 
Att man blir frisk och fri ifrån det. 

Anmäl
2015-07-26 12:22 #7 av: ashe

Åtta år med LCHF. Snart 30 med fibro. LCHF minskade betydligt min "grundvärk". Kan vakna utan värk ibland. Hände aldrig förut. Men - om jag ökar mängden kolhydrater kommer såväl grundvärk som extravärk tillbaks. Försvinner igen efter två-tre dagar på LCHF. Jag försöker hålla mig till 5-10 gr kolisar/dag. Inget gluten!

Värken efter att ha jobbat för mycket/hårt/ensidigt samt vädervärken vid väderomslag, den finns kvar.

Så nej - inte botad, men så mycket bättre att det får mig att tveklöst fortsätta.

Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan värken minskade. Kan ha varit ett halvår eller mer.

Glukosamin hjälper mig också..

Anmäl
2015-07-26 12:27 #8 av: Mia-45

Tack ashe för att du berättar. 
Nä botad blir man nog inte. Men att värken minskar så man slipper medicinering.
Anledningen till varför jag startade denna tråden är för att en i min familj har fått för sej att man kan bli botad om man äter "rätt". 
Jag säger att jag inte tror man kan bli detta men att värken minskar. Och att precis som du säger ashe så kommer värken ändå vid väderomslag och när man tagit ut sej kroppsligen. 
Denne person säger med att jag borde bli av med värken med tiden. 
Vilket vi inte alls vet i dagens lägen. Bli av med helt tror jag absolut inte på. Utan mer att man kan hålla värken i schack genom att äta "rätt" som sagt. 

Anmäl
2015-07-26 13:09 #9 av: Sisselie

Eftersom det är en autoimmun sjukdom borde det vara bra att äta AIP (en striktare variant av paleo), som med fördel kan kombineras med lchf. Googla för info. Terry Wahls blev fri från symptomen på ms (från att ha varit sängliggande till att kunna cykla och springa), även om hon har kvar sjukdomen, efter att ha ätit väldigt liknande AIP några år, så det samma borde väl gälla för fibro, dvs att man kan bli fri från symptomen, även om man fortfarande har kvar sjukdomen.

Anmäl
2015-07-26 18:58 #10 av: hemul

Annika Dahlqvist har/hade ju fibro och blev bra eller i stort sett bra, minns inte riktigt. Har hört flera också.

http://annikadahlqvist.com/om-dr-annika-dahlqvist/

Det är nog så tyvärr att effekten är inte lika för alla. Jag har själv fått enormt stora hälsoförbättringar och min liv är helt annorlunda idag mot vad det var förut, men inte fasiken går jag ner i vikt bara sådär inte! Många blir av med migrän eller blir mycket bättre. Två kompisar har stora migränproblem. På den ena hade det ingen effekt alls och på den andra viss effekt, men hon har det fortfarande svårt.

Så om jag var du skulle jag absolut ge det en chans till. Inget att förlora liksom. Varför slutade du förra gången förresten, ledsnade du eller?

Anmäl
2015-07-26 19:00 #11 av: Mia-45

#10 Pappa gick bort i sin cancersjukdom och jag tappade allt fotfäste. 
Klart jag ger detta en chans..
Men jag tror inte fullt ut på att man blir botad helt och hållet. Men att värken i bästa fall, kan dämpas. Och att man BLIR piggare. 

Anmäl
2015-07-26 20:26 #12 av: hemul

Det är väl i så fall vackert så? Lycka till! Hoppas du är en av dem det funkar för.Ler

Anmäl
2015-07-26 21:00 #13 av: Sammet1

Tänk också på balansen mellan omega-3 och omega-6. Undvik fröer och fröoljor, som innehåller mycket omega-6. Använd kokosolja eller smör som fettkällor. Det kan också vara idé att ta lite extra omega-3 som kosttillskott.

Andra saker som kan hjälpa vid autoimmuna sjukdomar är att ha nolltolerans mot glutamat (E621-27, jästextrakt) samt att boosta immunförsvaret med extra D3-vitamin och zink.

Anmäl
2015-12-27 12:32 #14 av: [bluepearl]

#10 Precis, hon blev av med sin fibromyalgi och det tror jag på, sen måste man ju vara strikt och konsekvent.

Samtidigt som mental träning och motion spelar en viktig faktor.

Anmäl
2015-12-27 15:32 #15 av: Christina48

I min släkt har vi autoimmuna sjukdomar: fibromyalgi och celiaki bl a. Reumatism och därmed besläktad bipolaritet. Olika uttryck av livsmedelsintoleranser. För mig känns detta med att slå av och på gener intressant. Så klart är vi bara i början av att förstå allt detta och mycket forskning återstår ännu.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.