Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5788 ggr
Mozzarellan
7/25/15, 10:37 AM

Mozzarellan, del två.

Hej! Såg att min gamal tråd: Lchf i annat land är full så det är väl dags och starta en ny. Även om jag inte hängt här på länge så har jag kikat in någon gång då och då. Här är ju hemma, då allt startade här och alla som alltid ställt upp och hjälpt till samt varit ett bra bollplank. Har hittills gått ner 10 kg! Trodde jag väl aldrig man kunde äta sig ner i vikt….. Tålamod är mitt favorit ord i min resa och resan fortsätter. I vissa perioder har det varit lite mer liberalt och sen gjorde jag ett test hela förra december. Jag åt sk normalt, som jag åt innan. Sen 1 januari 2015 var det back on track. Fy farao för omställningen. Den var hemsk. Tog lång tid. Mycket mer känslig i allt numera när det gäller mat. Det var en utav mina huvudfrågor när jag började OM man blir kolhydratkänslig . För mig så är det svar JA. Migränen finns alltid med, tyvärr. Kan ju ha med åldern att göra. Upptäckt zoodles, zucchinispaghetti, och det blir en hel del nu när de tär så varmt. Svårt med fett i värmen. Men blir en del salsor på olivolja som funkar bra. 😊😊😊

Annons:
Sindri
7/25/15, 10:48 AM
#1

Då kopierar jag in mitt svar här också eftersom den andra tråden nu är full;

Hej - kul att se dig här igen!

Så roligt att det blivit resultat i alla fall. Många ger ju upp när det blir motigt i början och det är ju synd, för jag tror att den här kosten är bra för många ur flera aspekter.

Det där med magen; kommer inte ihåg om vi diskuterat saltsyra i nån av dina trådar. Hört talas om bikarbonat-kollen? Man tar 1 tsk bikarbonat i vatten innan man äter något. Då skall det rapas omedelbart, gör det inte det så har man antagligen brist på saltsyra i magen. Kan ge samma symptom som överskott, varför många blir ordinerade sånt som minskar saltsyreproduktionen.
Jag hade tydligen dåligt med saltsyra och äter nu en tablett Digest (från Helhetshälsa) varje morgon och mår jättebra på det. Det finns säkert andra märken och namn som funkar lika bra. Det skall vara glutaminsyra.

Och så har jag börjat göra surkål och det är en höjdare för tarmfloran i allmänhet. Tycker också det är himmelskt gott. Tyvärr fick jag slänga min senaste sats - det var nog ingen höjdare att sätta under rötmånaden, och den drog till sig så enormt mycket fruktflugor som frodades!

Vill man inte äta surkål finns det annat som är bra för tarmfloran, man kan också äta probiotika -och prebiotika har jag just fått lära mig om.
Det sker mycket spännande forskning nu om tarmfloran och dess påverkan på hela kroppen, inte minst hjärnan.
Du kan säkert hitta trådar om det här i forumet om du söker på tarmflora.

Fortsatt lycka till med din kost och din hälsa!

Mozzarellan
7/26/15, 1:53 PM
#2

Kul och se en bekant😊. Nej vi har aldrig talat om saltsyra. Surkål har jag aldrig provat att göra själv. Gör minsta möjliga då denna sommaren är otroligt varm. Svettigt värre och noll ork till mer än nödvändigt. Köpte en pro och en prebiotika. En 14 dagars kur hade de på Apoteket. Kan instämma med att tarmen styr det mesta så det gäller att ha en fungerande sådan. Då kosten skall vara en fungerande del i vardagen och inte något omständigt så går det ständigt framåt. Det handlar ju inte om en quickfix för figuren för att sen återgå i gamla banor. Iallafall inte i min värld. Så har det tagit halva livet att komma hit så får det ta tid att gå vidare med ny livstil.

Sindri
7/26/15, 2:00 PM
#3

Ja, där håller jag med dig helt i din inställning till kosten. Det finns ju aldrig några quick fix. Om något verkar för bara för att vara sant så är det i regel det också.

Hoppas det hjälper med kuren, men även där tror jag på att hitta mat eller nåt annat som kan ingå i vardagen.
Provade du det där med bikarbonat?

Mozzarellan
7/26/15, 6:09 PM
#4

Nej, inte ännu. Det brukar man ta sig en hutt för matsmältningen här i Italien. Skall prova.

Mozzarellan
7/29/15, 9:44 AM
#5

Hm, fyra dagar med pro och prebiotika och känner mig " stor" svullen.

Upp till toppen
Annons: