Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7021 ggr
starhawk
2015-07-20 12:17

Jacob Gudiol

Vem är den här Jacob Gudiol egentligen? han har diverse träningssajter/bloggar där han kläcker ur sig lite av varje t.ex. att insulin inte leder till fettinlagring men man hittar ingen oberoende info bara alla hans grejor

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
hemul
2015-07-20 16:42
#1

Inte direkt oberoende, men det framgår väl rätt tydligt av hans egen presentation.
http://tranastyrka.se/om-mig/

Personligen har jag svårt för honom. Inte p.g.a. hans åsikter, utan det sätt han framför dem på i diskussioner. Var flitig gäst hos kostdoktorn förut, i början tillsammans med sin dåvarande parhäst Nicklas.
http://traningslara.se/om-bloggen-kontakt/

Zepp
2015-07-20 17:34
#2

För det första, så tycker jag inte vi skall diskutera personer!

För det andra så är han nutrionist av något slag.. troligen idrottsnutrionist?

För det tredje som finns det en hel del länkar till forskning på hans blogg.. för den som är nerd på sådant!

Däremot så drar jag och han inte alltid samma slutsatser.. vem som har mest rätt är jag oxå osäker på!

I övrigt så håller jag med Hemul!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2015-07-20 19:18
#3

Och jag håller faktiskt med Jacob Gudiol om en hel del saker, men likt Zepp kan jag ibland dra andra slutsatser. Jacob är petig med forskningsresultat, och han redovisar väldigt mycket. Det är så klart bra för den som vill veta mer. Men trots att han kanske är väldigt ovillig att stötta LCHF som idé, så sammanfaller ju en hel del av hans idéer kring hur man ska äta med LCHF, eller kanske ännu mer med paleo.

Jacob Gudiol förespråkar, precis som Kostdoktorn och de flesta som sysslar med LCHF, riktig mat, och det han reagerar starkast mot är folk som vill sälja diverse produkter via "dieter" - alltså de som presenterar exempelvis LCHF för att sälja någonting. Det kan vara något så enkelt som en bok, men värre är det väl när hämningslösa månglare använder begreppet för att sälja på oss sådant som inte alls är riktig mat. Ett exempel är "LCHF Shop", som drivs av en mediekändis.

Så Gudiol är en snubbe som är noga med att allt ska vara precis rätt, rentav petig, och han har så klart rätt i mycket av det han säger, medan han reagerar mot förenklingar som ändå i sig kan vara en framkomlig väg att presentera en idé. Han redovisar länkar till nästan allt han säger, och mycket av det är seriös forskning.

Petigheten gör att en del kategoriska påståenden vi gör här granskas närmre i sömmarna och JG kommer till en annan slutsats än den som vanligen brukar framföras på Internet. Vi är egentligen inte oense enligt min uppfattning. Jag ser det mer som att Jacob är mer noga med att det ska vara precis rätt, och därför vill han inte utse kolhydraterna som boven i dramat som är lite råttan på repet och så vidare. Han har säkert rätt så som han uttrycker det, men uppfattar man det rätt när man läser det? Det ser ut som om vi är ytterligt oense, men vi står närmre varann än man kanske anar.

Jag tror faktiskt att Jacob Gudiol behövs i kostdebatten också.

starhawk
2015-07-21 07:36
#4

Tack! då vet jag mer.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

TjockaBerta
2015-07-21 14:46
#5

TS Ditt inlägg är på hans Twitter :)))

>>>Malum domesticum<<<

starhawk
2015-07-21 16:04
#6

#5: Vilket av inläggen? Jag har inte Twitter så jag slipper läsa vad han kan tänkas kläcka ur sig.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
TjockaBerta
2015-07-21 16:17
#7

#6 #0

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: