Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6383 ggr
angest
2015-07-19 15:31

Vilket pajskal är bäst?

Vilket pajskal är bäst till matpajer tycker ni? Jag ska ha en fyllning av bland annat salami och fetaost. Jag vill gärna att pajdegen ska bli lite frasig. Men det går kanske inte med lchf? Jag vill i varje fall inte att det blir som en omelett eller tunnpannkaka.

Har någon ett bra recept?

Annons:
Sindri
2015-07-19 15:42
#1

Så här gör jag:

30 gram kokosnötmjöl
1-2 msk sesamfrö
1 msk psyllium
1 tsk bakpulver
75 gram smör
1 äggula
½ dl vispgrädde
Kör i matberedare och platta ut i form. Låta kallan i kylskåp, nagga och grädda skalet i 200 ca 5 min.
Funkar till alla matpajer jag har testat och är grymt gott.
Har precis små krustadformar som jag skall fylla med trattkantarellstuvning och ha till förrätt.

angest
2015-07-19 15:51
#3

Tack #1 och #2.

I båda recepten ska det vara sesamfrön. Tror ni det går att byta mot något annat? Jag vet inte, men jag har fått för mig att sesamfrön bara är en massa omega-6 och då känns det ganska onödigt att köpa hem en stor förpackning och kanske resten aldrig blir använt.

Sindri
2015-07-19 15:55
#4

Om du tänker baka annat så är sesamfrön väldigt användbart. Det är också gott att panera i sesamfrön och riven parmesanost.
Men så lite sesamfrön som man får i sig är det nog inte någon större hälsorisk.

Änglamark har en påse som jag inte tycker är så stor.

angest
2015-07-19 15:57
#5

ok tack

LaRose
2015-07-19 18:05
#6

Krossar ni sesamfröna i mortel? Jag gillar inte riktigt de hela i recept, då munnen blir påmind om dom hela tiden och man måste tugga och känna sesamsmaken för sig…

Annons:
Sindri
2015-07-19 18:15
#7

Nej, jag kör hela degen i matberedare, men tror inte fröna blir så värst krossade.

Bakar mycket bröd och kex med dem, men har aldrig störst av smaken.
Men är det skalade sesamfrön du köper?

hemul
2015-07-19 19:00
#8

Jag vet inte, men jag minna att WAPFs fettsidor står att sesamolja innhåller nån antioxidant som gör att den inte oxiderar så lätt och kan t.o.m. användas för att förbättra egenskaperna hos andra oljor. Det hindrar ju inte att det fortfarande blir mycket omega-6 förstås, men gör den ändå mindre skadlig än andra liknande oljor.

Hittar inte artikeln nu på deras hopplösa sajt. Här nämns ivf det om antioxidanter och värmetålighet.
http://www.westonaprice.org/health-topics/the-skinny-on-fats/#composition

angest
2015-07-19 22:22
#9

Jag var på Willys och kollade på garant ekologiska sesamfrön och de innehåller 11.5 gram kh. Kan det verkligen stämma?? Enligt minmat.net är det ju under 5 gram? Vad är rätt?

Sindri
2015-07-19 23:27
#10

Änglamarks har 5,5 g står det. Det är som med så mycket annat, det finns olika värden. Var de kanske oskalade? Men enligt Fineli så innehåller sesamfrön med skal 6,9 gram.
Spelar det egentligen så stor roll? Är du så superkänslig för kolhydrater? 1-2 msk i en pajdeg - hur många kolisar blir det egentligen i en pajbit? Du måste se helheten.

angest
2015-07-20 17:21
#11

Jag vet inte hur känslig jag är.  Jag är rätt överviktig än och vill bli av med fettet på kroppen nån gång och försöker därför vara strikt, goddissugen jämt, så trött på ägg och bacon som jag äter jämt. Paj är väl inte bästa att äta iofs, men ja. Jag ska på coop där dom hade änglamarks.

Usch vad negativ jag lät men det känns lite tungt just nu.

Sammet1
2015-07-20 19:17
#12

Men skippa pajskalet då! Lägg det du hade tänkt ha som fyllning direkt i en smord ugnsform, och gör en gratäng av det! Med eller utan äggstanning.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

LottaLisa
2015-07-20 19:40
#13

Själv använder jag detta recept från lchfgourmet, såå smarrigt!

http://www.lchfgourmet.se/lchf-recept-/ost-skinkpaj/

Annons:
loufa
2015-07-21 13:53
#14

Gjorde 2 pajer I helgen. Basen är  Mandelmjöl, parmesan, ägg, smör.

1 ägg

1 dl parmesan  riven

25 gram smör  kallt I bitar

4 dl mandelmjöl

Kör allt I matberedare på full fart.  Lägg sedan ut degen på en pajform

Grädda 10 min på 200 grader. Ta ut  Fyll sedan på med dina val och häll sedan på äggstanning (Grädde och ägg)

Upp till toppen
Annons: