Annons:
Etiketthälsa
Läst 11759 ggr
Internettan
7/18/15, 10:59 PM

Candida

Hittade ingen bra rubrik till mitt ämne..

Det finns många som skrivit om candida här på sajten. Det verkar som om det är ett svårt tillstånd att bli av med. Man hör om många som gått på candidadiet länge, länge men där de ändå inte blir av med problemet. Eller så återkommer det vid minsta lilla avsteg. För att inte tala om alla dyra produkter som man ska införskaffa. Det verkar inte fungera nåt vidare, med andra ord.

LCHF funkar kanske sådär? Har inte fått uppfattningen att det är värsta hjälpen, utan candidan är seg ändå?

När jag sökte efter detta för nåt år sedan hittade jag till min förvåning vittnesmål från personer på internet (t ex youtube) där de beskrev hur de på bara några dagar eller veckor blev av med alla candidasymtom. Detta efter åratal av besvär, dieter och produkter. Och de behöver inte begränsa fruktätande eller övriga kolhydrater.

Se t ex

https://www.youtube.com/watch?v=weB4oDynoWo

https://www.youtube.com/watch?v=VsmcYRSvwGM

De har börjat äta lågfettkost. Förklaringen är denna: När vi äter mycket fett hamnar det mycket fett i musklerna (muskelcellerna?) och detta fett blockerar på något vis receptorerna som ska ta upp insulin (tror jag det var). I alla fall hindras sockret från att tas upp i cellerna. (Jag kan ha fel i detaljerna, men ungefär så är förklaringen.) Detta leder till att socker blir kvar under en längre tid i blodet. Och då kommer våra vänner candidan, som bl a är till för att äta upp överskottssocker i blodet. Och candidan "blommar" och förökar sig och trivs. Så fort man minskar fettet i kosten till 10-15 E% försvinner problemet. Sockret tar sig snabbt in i cellerna och candidan dör snabbt ut till normala nivåer.

På samma sätt leder fettet till diabetes 2. Med mindre fett minskar insulinresistensen och många kan genom en fettfattigare kost bli av med diabetessymtom och -medicin.

(Eller så tar man bort sockret/kolhydraterna som i LCHF. Det fungerar ju också. Men skönt med alternativ för dem som inte trivs med det ena eller det andra.)

Det är också fascinerande hur så totalt olika koster kan leda till samma resultat. Att bli frisk/are från våra folksjukdomar. På samma sätt som LCHF gör många friska gör HCLF lika många friska från samma sjukdomar. Alla mår inte bra på HCLF - men det gör inte alla på LCHF heller. 

Det här med candida skrev jag för att tipsa dem som kämpat länge och som inte riktigt blir av med problemet. Lågfettkost kan vara ett alternativ för vissa. (Eller snarare "lagomfettskost". Det kan ju bli för lite fett också och det tror jag inte är bra.)

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Zepp
7/18/15, 11:26 PM
#1

Har du Candida i blodet har du Sepsis och ligger på intensivvård!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
7/18/15, 11:48 PM
#2

Okej, kanske sockret matar candidan där den befinner sig istället?

"Every point of view is a view from a point."

Halvdansken
7/20/15, 2:07 PM
#3

Det var nån väldigt rörig förklaring som jag inte begrep så mycket av. 

Blockerar fett  receptorerna som ska ta upp insulin, och är candidan till för att äta upp överskottssocker i blodet? Vad betyder det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
7/20/15, 2:30 PM
#4

Socker och massivt med kolhydrater matar de tarmbakterier som lever av dessa.. så långt är vi överens!

Drar du ner på kolisarna och lever till stora delar utav andra macronuttrienter matar du andra tarmbakterier!

Du har den tarmflora som den kost du äter!

Det var det första.. oså lämnar vi tarmen!

Dina celler i övrigt reagera på näring och energi du tillför.. tillför du fler kalorier än de förbrukar slutar de att ta upp kalorierna.. oavsett form!

Fett och glukos är de främsta energiformerna!

Glukos är toxiskt i för höga halter.. likaså alkohol!

Prio för förbränning blir då, 1 Alkohol, 2 glukos, 3 fett, 4 aminosyror!

Vi kan inte lagra alkohol, det är det första, vi har en väldigt begränsad förmåga att lagra glukos, det är det andra, fett kan lagras som triglycerider, aminosyror lagras som protein!

De två sista är för långsiktig överlevnad och dålig jaktlycka!

Såå för att ställa allt på fötter efter att ha stått på huvudet.. fett och glukos konkurerar om plats i cellerna.. glukos har prio 1!

Hur regleras då det hela.. jo kroppen signalerar genom främst insulin och glukagon.. det är egenligen mer komplicerat!

Oså, dina celler anpassar sig till vad du äter.. och hur mycket!

Dvs säg att du äter en kost som överskrider ditt kaloribehovoch består till stora delar utav fett och kolhydrater (glukos)!

Iomed att glukosen är toxisk så måste du förbränna dessa.. då måste således fettet lagras.. och fortsätter du på den vägen så blir kroppen superbra på att lagra fett samt att till stora delar dålig på att förbränna fett!

Pang..det tar några år men kontentan är att du har metabolt syndrom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
7/21/15, 12:36 PM
#5

#3:

Ja… rörigt ja. (HJÄLP!) 

Men jag antar att alla är överens om att om man har candida så ska man inte göda den med  socker, och socker får vi i oss genom kosten. Alltså betyder det att svampen någonstans hämtar och äter det där sockret. (Om det inte är direkt i blodet så antar jag att blodet ändå för ut sockret via blodet till kroppsdelarna där candidan finns. Vilket kan vara nästan överallt när det gått långt, har jag förstått?) 

Det som de här personerna (som menar sig veta) hävdar är att om kroppens celler inte själva tar hand om sockret så blir det kvar mer åt candidan. 

Sen att folk blir av med candida-symtom genom att minska på fettet i kosten men fortfarande kan behålla en stor mängd kolhydrater - det låter ju som att det kan bero på att fettet blockerar cellerna så att de inte kan ta upp sockret. I alla fall verkar inte sockret mata svampen längre när fettet försvinner ur kosten. Finns det någon annan förklaring till detta så är jag öppen för det.

Kan ändå vara något som är värt att testa för dem som prövat allt annat utan varaktigt resultat.

#4:

 Egentligen motsäger det du skriver inte det jag skriver?

Tar vi bort sockret finns inget socker som kan öka blodsockret och inget socker som behöver förbrännas. Och kroppen kan förbränna fettet istället för att lagra det. (Men många lagrar det ändå, för i praktiken verkar  det inte alltid funka med LCHF trots otaliga försök med fakir eller kalorirestriktion mm. Och då kan man undra varför. För en del kanske det ändå kan handla om för mycket kalorier? För fett är ju väldigt kaloririkt och det är lätt att inte se hur mycket man får i sig, kanske?)

Tar vi bort fettet istället funkar det också. Insulinkänsligheten ökar så att över 70 % blir helt eller delvis symtomfria från sin diabetes 2 t ex. (enligt nån studie) De flesta blir av med övervikt också. Delvis kanske det beror på att trots att man kan äta mycket så blir det inte så lätt överskott av kalorier eftersom den mest koncentrerade kalorikällan (fettet) minimeras? Eller så omvandlar inte kroppen kolhydrater till fett så lätt och därför ökar förbränningen? Jag vet inte. Hur som helst är i stort sett alla som förespråkar den här kosten smala, många åt det magra hållet. (Det är en vegetarisk kost förresten, helvegetarisk. Men det är kanske inte ett måste?)

Sen tror jag personligen att LCHF lätt leder till för hög proteinkonsumtion. Även om vi ska ersätta kolhydraterna med fett så blir det ändå svårt för många att inte äta t ex en burk makrillfiléer eller en skink- eller ostrulle med smör om man är hungrig utanför huvudmåltiderna. Eller nötter. För man kan ju inte ta en macka eller ett par bananer. (Och hade man tagit en macka så hade man nog haft på den där skinkan ändå.  För att förtydliga så tror ju jag att även den "vanliga" svenska/västerländska kosten innehåller alldeles för mycket protein..) Och protein ökar väl insulinhalten en del? Kött verkar kunna öka insulinet rätt mycket om jag har förstått rätt? Om det kanske kan ställa till det för viktnedgången för en del?

Hur som helst,  lågkolhydrat eller lågfett - just när det gäller candida känns det som att HCLF är överlägsen. För där blir folk av med symtomen på väldigt kort tid, utan preparat och dessutom genom att äta just socker (fast i naturlig form.) Och frukt och stärkelse-mat är ju något som många gillar och föredrar.

En annan fördel (kan vara en nackdel för en del, kanske..) med högkolhydrat-kost är att man kan äta så mycket. Man kan fylla tallriken och äta nästan obegränsat, så länge man håller sig till naturlig oraffinerad och mest växtbaserad mat. 

Men det där är ju en smaksak.

"Every point of view is a view from a point."

Inkanyezi
7/21/15, 1:27 PM
#6

Jag tror att rörigheten till en del kommer av att Candida är ett flertal arter, som inte nödvändigtvis finns överallt i kroppen, utan ofta växer ganska lokalt. Om man exempelvis som kvinna får det vid samlag, kanske det först bara finns längst in i slidan och så småningom sprider sig längre ut, men håller sig i vagina.

Den Candida som ofta nämns i samband med kosten är candida i tarmen, som kan vara svårt att bli av med. Den stannar i tarmen, men tarmen är lång, och vi måste ju tillföra näring för att leva själva. Det gör det svårare att bli av med den när den har placerat sig så strategiskt.

Vi har faktiskt, i stort sett allihop av oss, candida i huden, men den hålls i schack av bland annat mjölksyrabakterier. Nagelsvamp, som kan vara mycket besvärligt är också en variant av candida.

Det som ska hindra tillväxt av candida är immunsystemet, men det funkar tydligen inte helt bra hos alla, så en del drabbas av candidainfektion. Det finns svampmedel för att få bort den från olika ställen på kroppen, och LCHF kan hjälpa mot candida i tarmen.

Annons:
dufva
7/21/15, 10:04 PM
#7

Candida liksom andra svampar som kan invadera våra kroppar kan vara verkligt svåra att få under kontroll

Att utrota dom är näst intill omöjligt eftersom nästan alla av oss har dom i kroppen i någon omfattning

Högt blodsocker är förstås ett superbränsle för dom så insulinresistenta och typ-2 diabetiker ligger ofta i ett sämre läge för att få upprepade utbrott av dessa parasiter

Tyvärr fungerar det inte heller att svälta ut dom tex med Lchf eftersom dom flesta av dessa arter kan switcha om och även nyttja ketoner som bränsle

Vad den perfekta candida-kosten är är svårt att sätta fingret på men det måste vara en kost som håller ditt blodsocker kontrollerat och du ska alltså helst inte ha några glukostoppar men heller inga höga värden av ketoner

Internettan
7/21/15, 10:14 PM
#8

#6:

Men även i de kvinnliga könsorganen spelar socker i kosten stor roll. Det har jag läst många gånger att det är en vanlig erfarenhet.

Jag tror att kosten spelar in i all form av candida. Och eftersom så många som börjat med HCLF blivit av med sådan candidaöverväxt som påverkar hela kroppen så känns det verkligen som att sockerförbränningen spelar in. (Och då kommer fettet in som en möjlig bov i dramat.)

Har man ett väldigt starkt immunförsvar så kanske kosten inte spelar lika stor roll?

"Every point of view is a view from a point."

Internettan
7/21/15, 10:19 PM
#9

#7:

Vad den perfekta candida-kosten är är svårt att sätta fingret på men det måste vara en kost som håller ditt blodsocker kontrollerat och du ska alltså helst inte ha några glukostoppar men heller inga höga värden av ketoner

Det ser ut som att den perfekta kosten mot candida är växtbaserad HCLF. Har du inget att säga om detta? (Alla på youtube som vittnar om detta kan ju inte ljuga.)

"Every point of view is a view from a point."

dufva
7/22/15, 12:38 AM
#10

#9

Jag har svårt att tro det…

Har du drabbats av en svampsjukdom är du med största sannolikhet redan insulinresistent och får väldigt lätt höga blodsockervärden

Att då äta 90% av din föda som kolhydraterlär inte hjälpa dig få bukt med höga sockervärden …om du inte samtidigt svälter dig

Det är isf enda möjligheten på den kosthållningen att undvika höga blodsockervärden och fortsatta svampangrepp

Vägen du förespråkar är alltså inte teoretiskt omöjlig men jag bedömer den som praktiskt ohållbar

I synnerhet (som sagt) för den som redan är insulinresistent

Zepp
7/22/15, 8:00 PM
#11

Bla bla bla.. finns många som vittnar om att de blivit av med Candida på LCHF oxå!

För det första.. Candida Albicans är en naturlig del av vår flora och fauna!

För det andra.. det är rätt ovanligt med Candidainfektion.. däremot är det betydligt vanligare med andra infektioner, svamp och bakterier!

http://www.netdoktor.se/kvinnlig-halsa/artiklar/candida-svampinfektion/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
7/22/15, 9:50 PM
#12

#10:

Jag förstår att det är nya tankar och att det är att se saken från en annan vinkel.

Har du drabbats av en svampsjukdom är du med största sannolikhet redan insulinresistent och får väldigt lätt höga blodsockervärden

Att då äta 90% av din föda som kolhydraterlär inte hjälpa dig få bukt med höga sockervärden …om du inte samtidigt svälter dig

Enligt Dr. Neil Barnard, Dr. John McDougall och Dr. Caldwell Esselstyn har du fel. Men det gäller att äta rätt sorts kolhydrater, inte vitt socker och vitt mjöl t ex.

Förresten, Neil Barnard säger att enligt hans forskning är det så att vissa människor (finns ärftlighet)  har en benägenhet att inte "bränna bort fettet" i cellerna så lätt, troligen en genetisk anpassning till svält, tror han. Och detta leder till att fettet blockerar på något vis så att insulinet inte kan öppna för glukoset att ta sig in i cellen.

Om han har rätt finns det två lösningar. Antingen tar man bort sockret ur kosten så att det inte blir någon större mängd blodsocker eller så tar man bort fettet så att fettet inte sätter sig i vägen, typ. 

Du kan inte tänka dig att det kan funka på detta viset? Hur skulle din förklaring till att folk blir av med diabetes 2, hjärt- och kärlsjukdomar plus en mängd andra typiska folksjukdomar genom att äta högkolhydratkost se ut annars?

#11:

Bla bla själv. Kan väl hända att många blivit av med candida på LCHF också. Men efter vad jag läst här inne förut så verkar det inte gå så fort som de säger som följer HCLF. Men den som är intresserad får helt enkelt söka vidare själv, och inte tro på vad jag skriver.

Även när det gäller LCHF tror jag att många till en början helt enkelt trodde på de som berättade, utan att ha bevis. Och sen provade de själva och blev sålda. Och berättade i sin tur för andra. Och då stötte de på människor som aldrig i livet kunde tro på något sådant dumt eftersom det motsade allt vad "alla visste". Så jag förstår dina tvivel. 

För det första.. Candida Albicans är en naturlig del av vår flora och fauna!

Ja? 

För det andra.. det är rätt ovanligt med Candidainfektion.. däremot är det betydligt vanligare med andra infektioner, svamp och bakterier!

Och med detta menar du att just de som säger sig ha blivit av med candidainfektion på HCLF har misstagit sig och haft annan sjukdom?

"Every point of view is a view from a point."

Halvdansken
7/22/15, 10:17 PM
#13

Du skriver inne på en sajt som handlar om LCHF, och där många människor blivit hjälpta på olika sätt. Gå ner i vikt, diabetes, olika krämpor och allmänt bättre välbefinnande. Så att just här propagera för låg fett kost med mycket kolhydrater är kanske lite dumt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
dufva
7/22/15, 10:25 PM
#14

#12

Jo, det finns personer som följer dessa lågfettförespråkare som når fina resultat på en mängd sjukdomar …men är det särskilt många?

Som jag förstått det så krävs det i princip att du håller kaloriintaget så lågt att det närmar sig svältnivå

Det är tämligen ovanligt att lyckas ligga på så låga kalorinivåer och låg fettprocent i längden

Dom flesta av oss accepterar helt enkelt inte svält utan börjar fuska även om dom riskerar dö på kuppen

Dom flesta klarar det alltså inte och såvitt jag förstår är det bara ett fåtal som lyckas med den ansatsen för resten av livet

Då är det betydligt lättare för dom flesta att satsa på en ketogen diet där mättnaden som vanligen följer nog gör det mycket enklare att klara regimen långsiktigt

Internettan
7/22/15, 10:42 PM
#15

Men det känns som att folk här får lära sig att kroppen funkar på ett visst sätt, och att det är kolhydraterna som ställer till det och att vi människor inte är anpassade att äta för mycket kolhydrater.

Sen finns det människor som förklarar att kroppen fungerar på ett annat sätt och där de blir hjälpta på ett fantastiskt sätt genom att äta "tvärtom".

Med tanke på att en hel del inte riktigt får de resultat de vill med LCHF (och just candida är ju ett inte så ovanligt, men jättesegt problem) så tycker jag att folk borde få ta del av en annan syn som alternativ. Jag blev själv så förvånad och positivt överraskad av alla vittnesmål jag stötte på, som sa helt andra saker än vad man här säger.

Till saken hör att jag redan på 80-talet blev intresserad av den vegetariska/veganska livsstilen och trodde det var lösningen på allt. Men LCHF-förespråkarna fick mig att "inse" att detta var falskt. Veganerna var inte friska och hela den vegetariska rörelsen byggde på felinformation.

Nu när internet finns och man själv kan få kontakt med människor så ser jag att de inte alls är sjuka. (Självklart finns det de som äter fel inom alla koststilar och blir sjuka..) Många blir tvärtom friska från exakt samma sjukdomar som LCHF gör folk friska från. Och just när det gäller candida verkar resultatet av HCLF vara så fantastiskt. Tyckte att jag ville dela med mig till de som kämpar utan att se resultat.

Men jag vet att LCHF har hjälpt många människor, och att de flesta säkert är nöjda med denna livsstil. Och det kan ju inte bli bättre.

Men för de som inte blir bra, eller som älskar frukt och kolhydratmat. För dem kan det finnas en annan lösning som passar dem bättre. Och då är det synd att de ska tvinga sig själva bara för att de får lära sig att LCHF är en mer naturlig kost för människan, och för att kroppen fungerar så svart-vitt att fettet är det goda och kolhydraterna är det onda. Typ så uppfattar i alla fall många saken, och det blir ju lite fel.

Det är allt jag vill säga. (Sen att jag personligen föredrar det vegetariska - det gör kanske att jag blir lite för positiv till den kosten för att riktigt falla i god jord på Kif. Det kan jag förstå. Så ni får ha lite överseende och se förbi min personliga smak.)

"Every point of view is a view from a point."

magnus681
7/23/15, 4:38 AM
#16

zepp, har du haft candida överväxt själv?

reckon
7/23/15, 5:49 AM
#17

#14 Nej man behöver inte svälta sig på lågfett, tvärt om så förespråkas att man ska äta så mycket man vill tills man är nöjd och om någon nybörjare fått problem beror det oftast på att hen ätit för lite. I 801010-gruppen på fb är man i alla fall väldigt tydlig med att förklara att man måste äta mycket större volymer än på "vanlig" mat.

I början kan det vara bra att skriva in i cronometer så att man inser hur mycket man måste äta för att komma upp i en vettig kalorimängd. En måltid är inte fyra bananer utan kanske 10-15, eller ett par kilo vattenmelon eller några kilo apelsiner.  Har man i slutet av dagen endast fått i sig 1500 kcal är det inte konstigt att man blir sugen på skräpmat på kvällen.

Jag har ätit lågfett i ett år och har inga som helst problem att ligga lågt i fett i maten. Det är verkligen inget problem. Jag hamnar sällan på över 10 E%. Jag känner mig helt nöjd på det.

Halvdansken
7/23/15, 10:48 AM
#18

Fast att jag är övertygad LCHFare, så kan jag till viss del ge både Internettan och Reckon rätt.  Problemet är väl när man blandar fett och kolhydrater.
Man får välja det ena eller andra. Om man sen är mest till frukt/grönt så tar man det (tillsammans med magert kött), om man gillar kött o fett så tar man det (tillsammans med stärklsefria grönsaker). 

Läsk, godis och annan skräpmat går helt bort i båda varianterna.

Men som jag skrivit innan så är det nog nästintill omöjligt att övertyga folk här inne att dra ner på fettet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
7/23/15, 12:52 PM
#19

#16

"Small intestinal bacterial overgrowth (SIBO), also termed bacterial overgrowth, or small bowel bacterial overgrowth syndrome (SBBOS), is a disorder of excessive bacterial growth in the small intestine. Unlike the colon (or large bowel), which is rich with bacteria, the small bowel usually has fewer than 104 organisms per millilitre.[1] Patients with bacterial overgrowth typically develop symptoms including nauseabloatingvomitingdiarrheamalnutritionweight loss and malabsorption[2] which is caused by a number of mechanisms."

"Certain species of bacteria are more commonly found in aspirates of the jejunum taken from patients with bacterial overgrowth. The most common isolates are Escherichia coliStreptococcusLactobacillusBacteroides, and Enterococcus species."

https://en.wikipedia.org/wiki/Small_intestinal_bacterial_overgrowth

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Internettan
7/24/15, 7:51 PM
#20

#17:

Precis så!

#18:

Men som jag skrivit innan så är det nog nästintill omöjligt att övertyga folk här inne att dra ner på fettet. 

Ja, och det får man ju förstå.

Men det är ju så jätteroligt att diskutera med människor som tycker annorlunda än vad man själv tycker. Det är ofta så man lär sig, dessutom, att vrida och vända och leta svar.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
oddahviing
7/29/15, 8:45 PM
#21

Jag har läkt ur all candida med en frukterian diet =) jag var på LCHF förr och blev bara sämre (vegetarian varianten) det är precis som du säger, fett förhindrar sockret från att ta sig in i cellerna, och blir till mat för candidan i vardagligt tal. Mår så himla mycket bättre nu!!!!

'-Headlights on the highway-'

hemul
7/30/15, 3:06 AM
#22

Det finns många sätt att flå en katt, uppenbarligen.

Man jag förstår inte det där med att fettet hindrar sockret från att ta sig in i cellerna. Hur då? Och var hamnar det  istället? Blir det kvar i blodet måste man ju rimligtvis få förhöjt blodsocker och det brukar ju inte känneteckna lowcarbare direkt.

Saga12
7/30/15, 9:49 AM
#23

Igår var första gången jag hörde talas om Candida, så jag tänkte jag testar att spotta i ett glas idag på morgonen……och det trådar sig som bara den! Jag tycker dock inte jag har några utav dom här typiska symptomen. Har inga problem med något fysiskt direkt, utan gjorde det bara för "skoj skull"

Jag undrar om man kan avgöra det med det här spottestet, och bör man isf vara orolig?

Internettan
8/21/15, 5:53 PM
#24

#22:

Jag har sett mikrofoton på fenomenet (inkl fettet där det satt i vägen)  i en föreläsning jag såg på youtube, men jag har redan glömt detaljerna och vem som föreläste. I alla fall förhindras ju sockret inte att tas upp för alltid utan allt blir fördröjt, kan man kanske säga. Kroppen klarar inte av att få undan sockret tillräckligt snabbt utan man får så småningom förstadiet till diabetes osv antar jag?

Och ja, en förhöjd sockerhalt blir resultatet. Men eftersom lchf:are inte äter så mycket kolhydrater så blir det inget problem. Det är när man intar en kolhydratrik kost i kombination med fett som det blir problem. 

Sen tror ju jag att fett är viktigt att äta och för lite är verkligen inte bra. Antagligen spelar det ingen roll hur man fördelar fett/kolhydrater så länge det inte blir för mycket kalorier. Så länge vi förbränner det vi äter och så länge kosten består av naturliga råvaror som inte raffinerats och processats så kan vi antagligen äta vilken fördelning vi vill när det gäller kolhydrater/fett. 

De som fått metabolt syndrom är kanske i ett annat läge? Men där verkar det alltså som att man kan komma åt problemen genom att äta antingen lågkolhydrat- eller lågfettkost. Jag tror dock inte att lchf står i någon sorts särställning när det gäller ämnet "naturlig kost för människan". Vi kan säkerligen äta en massa olika koster som är lika naturliga och hälsosamma. Bara vi uppfyller grundkriterierna med näring mm. Tror jag.

"Every point of view is a view from a point."

oddahviing
9/2/15, 12:48 AM
#25

Jag läste på curezone om några som gått på High Fat i flera år och började klaga att det inte hjälpte, så fort dem började äta bara lite kolhydrater igen så blommade problemen ut på nytt. Varför? För att candidan fortfarande finns kvar i överskott, det finns ingenting i hög-fett kosten som har kunnat få bort överflödet, istället lägger sig candidan i ett viloläge som bryter lös så fort det kommer något som den kan näras av.

'-Headlights on the highway-'

Zepp
9/2/15, 9:25 PM
#26

Candida är en naturlig del av din flora och fauna.. den lär alldrig försvinna!

"Candidiasis, även candidosis eller torsk, är en svampinfektion av de jästliknade svampar som kallas candida, med den äldre beteckningen Monilia eller Monila.

Candidiasis drabbar oftast huden, eller slemhinnorna. Den utlösande orsaken beskrivs vanligen vara antibiotika."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Candidiasis

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

oddahviing
9/3/15, 12:40 AM
#27

#26 japp, den är en naturlig del, men denna naturlig del ska inte överskrida en viss procent = överflöd. Och ja, antibiotika för att den ger sig på alla bakteriekulturer som håller candidan i schack. När det finns för mycket candida, blir det självfallet problem i kroppen.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Upp till toppen
Annons: