Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4285 ggr
taggigarosen
7/15/15, 8:29 PM

Äggvita vad göra?

Vad kan man göra av 3 överblivna äggvitor? Ingen efterrätt el liknande vill jag ha. Inga sötningsmedel får det innehålla och såklart inte socker. Att bara steka och äta äggvita utan gulan tycker jag tyvärr inte är gott. Det är gulan som är god tycker jag.

Har ni några tips på vad jag kan göra ?

Annons:
Grace2009
7/15/15, 8:33 PM
#1

Du kan inte ta några fler ägg och göra någon variant på ugnspannkaka?

taggigarosen
7/15/15, 8:36 PM
#2

Ja kanske det. Fast jag har planerat lite annan mat  tors+ fred Håller vitan i kylen tills på lördag? Jag har den i ett vanligt dricksglas med plast över.

Finns det annars något "bröd" med äggvita i?

Grace2009
7/15/15, 8:49 PM
#3

#2 Skulle gissa på att vitan håller ett par dagar så är nog lugnt.

Kan tyvärr väldigt lite om LCHF så kan ej tipsa om något bröd 😕

hemul
7/16/15, 4:54 AM
#4

Det finns massor med bröd med äggvita. Många bröd utgår från att vispa äggvita till hårt skum, som till maräng, röra ihop äggula och något fibrigt (nötmjöl, pofiber, bla bla bla) i en annan skål och låta svälla till rätt fast konsistens, blanda ihop alltihopa försiktigt, plätta ut på en plåt och grädda. I såna bröd kan man med fördel ta mer vita än gula. Du kan läsa detaljerade och "unika" recept eller experimentera själv.

Dessutom går äggvita utmärkt att frysa. Blir exakt som färsk när den tinar. Ner med äggvitan i en burk eller plastpåse bara och bums in i frysen tills du kommit på vad du ska ha den till/har tillräckligt mycket för att baka bröd.

CasaRamon
7/16/15, 10:37 AM
#5

Jag äter omelett varje frukost. Om jag har ett par äggvitor "över" så blandar jag i dessa. Blir lika gott.

citro
7/16/15, 3:23 PM
#6

Jag sparar mina äggvitor i en glasburk med lock i kylen.

När jag fått ihop 6 st så blir det Budapestrulle LCHF, den tycker även

övriga familjen är god.

Annons:
nilu
7/18/15, 7:06 PM
#7

Sök på Oopsies-bröd

Upp till toppen
Annons: