Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

ca. 1 g protein /kg. kroppsvikt

2015-07-15 16:53 #0 av: talismanen666

ca. 1 g protein /kg. kroppsvikt har jag läst mej till att det ska / kan vara en riktlinje vid strikt LCHF

Gäller det min nuvarande vikt eller önskad vikt, jag har sett båda som rekommendationer, vad är sant

Anmäl
2015-07-15 19:25 #1 av: elias.per

Inget är sant allt mellan 0.7 g och 2 gram är vettigt beroende på aktivitetsnivå.
Beroende på om man går ner i vikt eller upp i vikt.
Beroende på om man absolut endast vill minska i fett vikt, eller om det är bättre med minskad vikt för att sporre.

Anmäl
2015-07-15 22:09 #2 av: Zepp

MINST 1 gram per kilo och dag är en regel mellan tummen och pekfingret!

Dvs de flesta som börjar LCHF gör det för att gå ner i vikt.. och då brukar man begränsa kalorierna.. oftast går det som bäst automatiskt.

Men då skall man kolla att det inte blir för lite protein.

Drar man ner på proteinet oxå så lär man tappa vikt snabbare.. iomed att man samtidgt tappar muskler.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-08-04 10:28 #3 av: ManU77

För mycket protein konverteras till glukos och kan kicka ut en ur ketosen. Forskningen har svårt att bestämma sig vilken proteinnivå som är optimal, men nivåer över 1,5 g/kg kroppsvikt lär vara onödigt för alla utom de mest elitsatsande idrottarna. Nivåer under 1,0 g/kg kroppsvikt hade jag personligen försökt akta mig för. Så... någonstans mellan 1-1,5 g/kg kroppsvikt är nog optimalt för de allra flesta.

Anmäl
2015-08-05 09:09 #4 av: elias.per

#3 Ketosen i sig är inget magiskt.
Fett oxidationen är minst lika viktig.

Många studier är dock överens om att högt protein är gynnsamt för en hälsosam fett %

Anmäl
2015-08-05 09:18 #5 av: Siggebus

Vill bara påminna så där lite allmänt också om att 1 gr protein inte är det samma som 1 gr kött/fisk etc.
En del kanske tycker att detta är självklart men jag träffar på en hel del som tror att det är det samma och därmed äter ALLDELES för lite protein Glad

Anmäl
2015-08-05 10:01 #6 av: elias.per

Oh ja.

Anmäl
2015-08-05 15:01 #7 av: hemul

Ingen svarar på det talismanen666 frågar dock. Han underade inte hur mycket protein han skulle äta per kilo kroppsvikt, utan om vad som avses med kroppsvikt när man rekommenderar proteinmängd, nuvarande vikt ink övervikt eller smal vikt.

Så nu kan vi börja om och ha olika osåkter om det. Blinkar

Anmäl
2015-08-05 15:13 #8 av: ManU77

Den vetenskap jag tagit del av säger per kg ideal kroppsvikt, vad då det betyder. Glad

Anmäl
2015-08-05 19:21 #9 av: Zepp

Vad jag begriper finns det ingen som helst forskning eller vetenskap som stöder några proteinmängder per önskad vikt.. då önskemålen varierar!

Det finns i stora drag två olika kriterier.. 1, på vanliga mäniskor och då handlar det om kolisätare och nuvarande kroppsvikt!

2, på elitidrottsmän/kvinnor och då har man mätt fettfri vikt enligt konstens alla regler och diverse olika avancerade metoder!

Anmäl
2015-08-05 21:32 #10 av: elias.per

Om man funderar lite på den frågeställningen så är det som så här att fett är lika metabolt aktivt som muskler vid vila minimal skillnad kan förekomma.
Så om man bara ligger på ryggen hela dagen spelar det ingen roll om man är elit idrottare eller överviktig? Då styrs protein behovet av typ vad kroppen i vila och hjärnan gör av med.

Om man istället börjar röra på sig så förbränner en kropp med massa muskler mera energi är en kropp med massa fett. Så det är frågan det.
Styrs protein behovet mest av någon formel mellan muskelmassa och fysisk aktivitet?  Och Behover av protein skulle således inte öka nämnvärt vid ökad vikt om inte den ökade vikten består av en viss mängd muskelmassa?

Anmäl
2015-08-05 23:34 #11 av: Zepp

Det är främst muskelmassan och aktivitetsnivån på dessa som ger proteinbehovet.

Fettväv består till delar utav protein, dvs bindväv främst, det är och kommer alldrig att vara lika fysiskt aktivt som muskler.

Aktivitetsnivån handlar oxå om hur mycket vikt man släpar på.. dvs om muskelmassan är relativt liten men fettmassan är desto högre så förbrukar musklerna mer protein hur som helst.

De man har studerat är främst vilket minsta proteinbehov man behöver bland vanliga mäniskor med vanliga jobb och fritid.

Oså har man gjort idrottsstudier på elitidrottsmän.. och då har man med olika metoder mätt och räknat på själva muskelmassan.

Ligger man och vilar hela dagen så omsätts proteinet i musklerna iallafall.. men inte lika mycket som vid högre aktivitetsnivå.

Nackdelen med vila är att det inte stimulerar proteinsyntesen.. blir man sängliggande minskar musklerna hur man än gör.

Tränar man för mycket och äter för lite protein bryts musklerna ner oxå.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.