Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

syrabas candida fejk!?

2015-07-13 14:39 #0 av: jeli05

Jag är så less. Jag har candida som jag börjar tro att jag aldrig kommer bli av med för inget fungerar. Har testat många dieter och kosttillskott nu senast ph-kalk i ca 2 månader i höstas men gav upp då jag bara blev sämre. Blev så svullen om magen, såg gravid ut. Gasig illamående, trött, ont i muskler, sämre hud osv. Gjorde min matsmältning värre så jag inte kan äta mkt råa grönsaker och frukter längre!
Nu har jag ätit björkaska och kanibas via en homeopat de senaste 2,5 månaderna.. gav det alltså ett försök till men samma biverkningar som aldrig går över.

Varför blir jag inte frisk och candidafri av att basa min kropp som "alla andra blir"? Kan inte ens äta råa grönsaker längre pga det men det sägs ju att man ska få BÄTTRE matsmältning? Kan nån förklara vad fan som hänt med mig och hur jag ska bli frisk från skiten? ? Ursäkta språket men är så ledsen och frustrerad, kastar pengar och ork på allt möjligt i strävan för att bli frisk.. vågar snart inte äta nånting längre.

Ps Äter inte gluten, mjölk eller vitt socker. Bara det borde väl göra mig bättre tycker man..

Anmäl
2015-07-13 14:54 #1 av: Gronstedt

Nej, du kommer aldrig att bli av med den. Alla har candida, den finns i varenda tarm och för de flesta ger den inga problem. En del av oss blir överkänsliga mot restprodukter från dess metabolism. Vi blir aldrig friska, det enda vi kan göra är att undvika att mata den, så att den inte sk*ter på oss. Exakt vart ribban ligger varierar mellan individer, men den bittra sanningen ligger där någonstans: Det är livslång diet som gäller för att hålla sig symptomfri.

Anmäl
2015-07-13 15:11 #2 av: JohannaN

precis, jag har candida problematik och för mig gäller en glutenfri och laktosfri kost, inget socker helst och inte heller för mycket kolhydrater i kostenGlad börjar jag äta alldeles för mycket av dessa produkter är det ett faktum som gör att candidan blossar upp igenGlad

Även kosttillskott så som b-vitaminer som behövs då candidan gör att man har svårt att ta upp dessa så det kan behövas ett långsamt b-vitaminpreparat som tas upp långsamt i kroppen under dagen, det samma gäller också magnesiumetGlad även bikarbonat kur emellanåt som hjälper till att hålla kroppens ph på en bra balans är lite tips från migGlad

Det är inget roligt men man måste kämpa hela livet när skiten väl blossat uppVilar huvudet i handen

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på www.undulater.ifokus.se samt www.burfaglar.ifokus.se

Anmäl
2015-07-13 15:22 #3 av: jeli05

Vet att man inte kan bli av med candidan, jag menade överväxten..

Frågar igen, varför fungerar inte basningen utan gör mig värre?

Anmäl
2015-07-13 15:41 #4 av: Gronstedt

#3: Överväxten  går i regel ganska lätt att häva, men vid det laget har man förmodligen utvecklat överkänslighet, så att man inte längre tål normala mängder candida. Man kan hålla sig under normal candidanivå genom diet. 

Angående "basning", så kan man inte påverka pH-värdet i någon del av kroppen speciellt mycket genom diet, utom magsyran. Om man kalkar magen för mycket stör man magsyrans funktion och får därmed bristfällig nedbrytning i magsäcken och får ut maten i tarmen i en form som inte kan hanteras där - vilket förstås medför alla möjliga slags problem, candidarelaterade och andra.

En del tänkvärt om detta finns på http://werlin.se/?p=203 

EDIT: Angående frukt, så kan du i vad candidan beträffar lika gärna äta sega råttor. Socker som socker, den gillar allt.

Anmäl
2015-07-13 15:57 #5 av: [Topsy]1

#4 Gäller det även sötningsmedel som t.ex stevia eller sukrin?

Anmäl
2015-07-13 16:06 #6 av: Gronstedt

#5: Det olika bud om det, men candidan  kan metabolisera vissa sockeralkoholer - i alla fall enligt http://www.thecandidadiet.com/sugar-alcohol-candida.htm (vars kvalitet jag inte vet något om och vars råd jag inte vet tillräckligt om för att vare sig rekommendera eller motsatsen).  Somliga tänkare påstår att det inte bara spelar roll vilken sockeralkohol det handlar om, utan även vilken råvara den utvunnits från.

Anmäl
2015-07-13 16:44 #7 av: Halvdansken

"Äter inte gluten, mjölk eller vitt socker."
Vad för socker äter du? Potatis, pasta, ris? Glutenfritt bröd? Godis?  

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-13 17:22 #8 av: JohannaN

Halvdansken i största möjliga mån håller jag mig ifrån raffinerat socker, gluten och laktosGlad Jag äter grönsaker, bär och frukt istället och till viss del glutenfritt bröd men ingen pasta ens i glutenfri form, knappt ingen potatis och inte knappt ris hellerGlad 
knappt ingen mjölk, fil eller yoghurt och gör jag det blir det laktosfritt Glad i godisväg äter jag mörk choklad. För dom som undrar så går jag hos hälsocoach så ni inte tror att jag gör detta på eget bevåg och jag mår så mycket bättreSkämtar

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på www.undulater.ifokus.se samt www.burfaglar.ifokus.se

Anmäl
2015-07-13 18:28 #9 av: jeli05

Gronstedt så jag kan alltså ha försämrat min matsmältning med kalket?? Så det är bättre att jag slutar och försöker bli bättre enbart med kost? Jag kan inte äta råa grönsaker..

Halvdansken Eftersom jag inte äter gluten eller vitt socker så äter jag självklart inte pasta eller godis... potatis och ris ja ibland. Eftersom jag inte kan äta grönsaker blir det jäkligt näringsfattigt..

Anmäl
2015-07-13 18:37 #10 av: Gronstedt

#9: "Gronstedt så jag kan alltså ha försämrat min matsmältning med kalket??" Det är det enligt min uppfattning stor risk för, ja.

"Så det är bättre att jag slutar och försöker bli bättre enbart med kost?" Jag är ingen läkare, men det är vad jag skulle göra i ditt läge. Eventuellt kompletterat med medel för att öka magsyreproduktionen och definitivt kompletterat med prebiotika.

"Jag kan inte äta råa grönsaker." Gör inte det då? Råa grönsaker är gasdrivande även en bra dag, var har du fått det ifrån att det är ett undermedel bra för matsmältningen? 

Anmäl
2015-07-13 19:14 #11 av: jeli05

Gronstedt Menar du probiotika?
Vem säger INTE att grönsaker är nyttigt? Det är ju det enda man hör.. gröna smoothies, juicer sallader etc. Därför blir jag stressad att jag inte kan äta det och få i mig alla viktiga näringsämnen..
Om man drar ned på kolhydrater måste man väl äta mer grönsaker bl.a?

Anmäl
2015-07-13 19:23 #12 av: Gronstedt

#11: "Menar du probiotika?" Nej, jag menar prebiotika.

"Vem säger INTE att grönsaker är nyttigt? Det är ju det enda man hör.. gröna smoothies, juicer sallader etc. Därför blir jag stressad att jag inte kan äta det och få i mig alla viktiga näringsämnen.. " De flesta på den här sidan är väl måttligt imponerade av det fantastiska med grönsaker? Är det några viktiga näringsämnen utom C-vitamin som du inte får från en grönsaksfri diet? Även C-vitamin lär man i och för sig kunna få genom att äta rå hund, men det är väl lite motigt att få till, kanske Lipar.

"Om man drar ned på kolhydrater måste man väl äta mer grönsaker bl.a?" Inte nödvändigtvis, man kan äta mer kött, fisk, skaldjur, nötter, ägg, smör etc. Betydligt mer näringstätt än grönsaker. Och även om man vill äta grönsaker behöver man väl inte äta dem råa?

Anmäl
2015-07-13 22:35 #13 av: Zepp

Varför blir jag inte frisk och candidafri av att basa min kropp som "alla andra blir"? 

För att om du har bakteriell övergroddhet så blir du sämre om du käkar baspulver!

Du behöver oftast mer syra, dvs ofta mer magsyra och en surare tarmmiljö,, det är därför de säljer Kaprylsyra på hälsokosten!

Sen så.. det handlar rätt sällan om Candida, däremot om flera andra tarmbakterier.

"The most common isolates are Escherichia coliStreptococcusLactobacillusBacteroides, and Enterococcus species."

"For example if the symptoms are caused by bacterial overgrowth feeding on indigestible carbohydrate rich foods, following a FODMAP restriction diet may help."

https://en.wikipedia.org/wiki/Small_intestinal_bacterial_overgrowth

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-07-14 07:36 #14 av: LenaK63

Pröva Kolloidalt Silver.

Det finns en Facebook-grupp som heter Kolloidalt Silver 2.0. Gå med där och sök på Candida. Många där har erfarenheter av Silvervatten och Candida.

Anmäl
2015-07-14 07:59 #15 av: sparrisen

jag har använt mig av kolloidalt silver och syreprodukter som oxylift och fått ordning på min candida men det är tufft och märker att så fort jag slarvar med maten så kommer det tillbaka
hoppas du får ny energi att kämpa vidare

Anmäl
2015-07-14 10:00 #16 av: dufva

Tyvärr florerar en massa myter om candida och dessa underhålls ofta effektivt av dom som vill sälja produkter till folk Arg

Många tycks tro att man ska kalka upp kroppen men tycks inte riktigt förstå hur kroppen fungerar avseende ph

När vi äter nåt dimper det ner i magsaften som av goda skäl är riktigt sur

Det är den för att ta livet av eventuella prasiter och bakterier och för att smälta maten innan den når tarmen

Att stoppa i sig kalk och aska är alltså riktigt dumt och riskerar att hindra kroppens försök att hjälpa och skydda din tarm

Rätt ph i tarmen för att förhindra överväxt av candida är svagt sur (5,5-7)

Detta är dock inte det viktigaste utan kosten vilket till slut är det som göder de "onormala" bakterier och svampar som lever i din tarm

För candidan spelar det ingen större  roll om brödet du äter är glutenfritt eller ej

Du måste minimera sockermängden och med detta följer även att du inte kan äta obegränsat med protein heller eftersom ett överskott av protein också kan omvandlas till glukos Förskräckt

Tänk mer göda och vårda de goda småkrypen i tarmen och mindre på att slå ihjäl candidan till varje pris

När de goda har överhanden försvinner problemen Ler

Anmäl
2015-07-14 10:08 #17 av: Halvdansken

De flesta här inne  drar ju ner på frukten, som mest innehåller sockervatten, men grönsaker är väl ok? Då helst ovanjord, efter som de innehåller minst stärkelse. Så koncentrera dig på den typen.  Sluta med frukt och juicer och smoothisar.

Eller gå "fakir" alltså enbart kött o fett i en period och se vad som händer. Sen kan du lägga till en sak i taget och på det sättet ta reda på vad du tåler.

Låter jäkligt jobbigt. Tycker synd om dig.

Anmäl
2015-07-14 13:33 #18 av: magnus681

ät bio-licithin, försök få i dig c:a 1dl/dygn och kör på det en månad

Anmäl
2015-07-14 14:38 #19 av: jeli05

Duvfa Din teori låter mest logiskt av allt jag hört. Är förbannad på homeopaten som "lurat" mig att ta björkaskan och baspulver i 2 månader.. har ignorerat min svullna och uppkörda mage med tanken att det är "utrensningssymptom". Kunde faktiskt äta råa grönsaker innan jag tog ph-kalk förra hösten..Slutade med produkterna igår och idag är magen redan mer platt och inte så svullen, tyvärr lite halsbränna osv men det tar väl ett tag att läka slemhinnorna nu och stabilisera magsyran.

Så jag ska inte äta socker, mjölkprodukter, gluten, råa grönsaker, mkt frukter..

Tänker äta kött/fisk/kyckling, ägg, kokos- och olivolja, ghee kanske , havregrynsgröt dock inte varje dag, kokosmjöl, mandelmjöl, kokta grönsaker. Ris och lite potatis (inte varje dag) Frukt ibland. Kanske quinoa ibland. Tar l-glutamin och fiskolja... låter det som en bra kost? Om jag äter för strikt och för lite kolhydrater och går hungrig lär väl kroppen knappast kunna läka och bekämpa de dåliga bakterierna tänker jag..?
Min mamma föreslår också att jag ska dricka chaga som tydligen är väldigt näringsrikt och bra för immunförsvaret

Anmäl
2015-07-14 15:07 #20 av: jeli05

LenaK63 och Sparrisen Jag har testat kollodialt silver men var osäker på hur mycket/ofta och när jag skulle ta det så det rann ut i sanden. Tyckte att flaskan tog slut fort också. Hur tar ni det?

Anmäl
2015-07-14 16:10 #21 av: Gronstedt

#19: Om du verkligen vill svälta candidan, så hoppa över havregrynen, quinoan och frukten. Det är bättre för läkningen att vara strikt och mätt och välnärd än att stoppa in onödigt socker som bara gör svampen glad. Varför skulle du vara hungrig bara för att du äter strikt?

Angående kolloidalt silver så ja, silverjoner motverkar vissa mikroorganismer. Huruvida silverjonerna i det kolloidala silvret specifikt motverkar candida i tarmen när man dricker det är långt ifrån lika säkert. Inte heller är det säkert att det lämnar alla andra mikroorganismer i tarmen oberörda. Däremot är kolloidalt silver skadligt för vissa vattenlevande organismer och att man definitivt inte bör hålla på med det i onödan, eftersom det finns risk att det passerar ut genom avloppet och hamnar där det inte ska vara. 

Mitt tips är att du struntar i det och alla andra quick fixes, utan äter så nära kolhydratfritt du kan och lägger till prebiotika som stöder de goda tarmbakterierna. Eventuellt kan du också till en början ta kapslar med goda bakterier, men det är dålig nytta med dem om du inte har en tarmmiljö de kan trivas i.

Anmäl
2015-07-14 18:25 #22 av: Sindri

#21 av: Gronstedt

Jag har alltid trott att probiotika och prebiotika var samma sak, bara med olika stavning. Där ser man. Kan du förklara skillnaden och när man bör ta det ena eller det andra.

Anmäl
2015-07-14 18:36 #23 av: jeli05

Jag mailade  företaget ph-balans om min upplevelse och biverkningar av kalket och björkaskan och fick ett långt svar (se nedan), som gjorde mig osäker och förvirrad igen..  Är det verkligen utrensningssymtom och borde jag bara "hålla ut" längre? Berätta gärna vad ni tycker om den här informationen:

"Hej J****!

När man basgör kroppen så ändras även miljön i tarmsystemet, i främst

tjocktarmen lever en stor mängd bakterier som kan vara av godo eller av ondo.

När man höjer pH´t med pH kalken eller med björkaskan så tillför man syre i form av

karbonater, detta syre gör att de bra bakterierna mår bra, de dåliga som kan vara

anaeroba bakterier, dvs sådana som kan leva utan syre, och svamp, som också trivs i 

sur miljö.

När man ställer om denna "mikro miljö" kan det bli stora omställnings problem,

kolla gärna ditt morgonurin med våra pH stickor, de bör bli grå, dvs indikera ett värde på ca

7, neutral urin, då mår njurarna som bäst.

Ge gärna de bra bakterierna lite extra skjuts, inta dagligen lite finstrimlad vitkål, eller syrad vitkål, jordärtskockor är också superbra, kokta eller rostade i ugn, vårt nakenhavre är också

mycket bra.

Ta dinkel eller havrekli till all mat, det ser till att rensa ut allt skräp som klibbar fast i tarmluddet, undvik gärna även laktosfrimjölk då den fortfarande innehåller kasein, som

"limmar" igen tarmen.

Du kan även testa att ta extra bakterier som kan hjälpa till under omställnings perioden, tyvärr är våra slut just nu, även enzymer kan vara värt att testa, så du bryter ner maten bättre, vi har ett bra multienzympreparat som du kan testa, tas en kapsel till varje större

måltid."

Anmäl
2015-07-14 18:58 #24 av: Gronstedt

#23:  Bara du kan välja vad du vill tro på, när du får motstridig information. Du måste helt enkelt bilda dig din egen uppfattning. Jag hade för min del kastat den där återförsäljarinformationen i soptunnan, utom kanske biten om bakterier och enzym.

#22: På https://sv.wikipedia.org/wiki/Probiotika respektive http://www.halsonytt.nu/kost/vad-ar-prebiotika/ finns förklaringar av de olika begreppen. Om man tar probiotika förstörs större delen i magsäcken (i alla fall om den fungerar normalt) och man har inte så stor nytta av den. Prebiotika är inte levande och bryts inte ned i magsäcken, utan kommer ut i tarmen där mikroorganismerna som lever där kan dra nytta av den.

EDIT: De klantar ju ändan av sig när de a) rekommenderar att kalka magsäcken basisk och b) rekommenderar att käka surkål. Det motverkar ju varandra. Suck!

Anmäl
2015-07-14 20:14 #25 av: Sindri

#23 av: jeli05

Själv litar jag väldigt mycket på vad Zepp, Dufva och Gronstedt skriver. Har sett väldigt många välunderbyggda resonemang från deras sida. Gör som Gronstedt skriver - släng sk-ten och börja ät ordentligt istället.
Det finns väldigt många som haft problem med candida och blivit hjälpta av det de föreslår. Jag har har efteråt förstått att jag haft candidaöverväxt vilket orsakade en del problem för mig.  Kött, smör, kokosfett, lite ovanjordsgrönsaker och tillskott av kaprylsyra hjälpte mig.
Sök på sidan på candida så får du en hel del träffar och tips.

Anmäl
2015-07-14 20:47 #26 av: Zepp

Har alldrig läst sådant svamligt svar!

Syre är syre.. såvida de inte mernar syra?

Syre av karbonater.. vad är det?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karbonat

Det du kissar ut är överskott av antingen baser eller syror.. dvs vätejoner!

Du skall kissa ut överskot av vad du äter/dricker.. det går upp och ner hela tiden.. det är så kroppen reglerar sitt PH!

Fast främst reglerar du PH via andningen.. dvs främst blodets PH!

PH i tarmen är lite annorlunda.. iomed att det är ett ytterligare sätt för kroppen att göra sig av med överskott av något!

Men som Dufva så riktigt skriver.. tarmens PH skall var svagt sur.. inte basisk!

Främst genom att de "snälla" mjölksyrebakterierna i tarmen skall dominera!

Glöm hur som helst att mäta din tarms PH via urinstickor!

Anmäl
2015-07-14 22:29 #27 av: Halvdansken

Och om det är nåt som ger gaser i magen så är det jordärtskockor!! Mycker socker också (stärklelse).

Anmäl
2015-07-14 22:46 #28 av: Zepp

Mycket inulin i jordärtskockor.. svårt att tillgodogöra som via normal matspjälkning!

Däremot jäses det till SCFA i tjocktarmen.. under buller och gasutveckling!

Anmäl
2015-07-15 08:15 #29 av: LenaK63

Nedan en utförlig artikel om Kolloidalt Silver.

http://newsvoice.se/2012/03/18/kolloidalt-silver-funktion-vetenskap-och-behandlingserfarenheter/

Jag tar ca 2 msk och sköljer runt i munnen efter tandbortning och sväljer varje dag. Vid halsont tar jag flera ggr per dag.  Det brukar oftast ge med sig snabbt.  

Anmäl
2015-07-15 11:32 #30 av: puls

Vill berätta om mina erfarenheter. Jag vet inte om du pratar om Candida i underlivet? Men min försvann helt efter att jag opererat bort livmodern. Så min teori är att det har med hormonbalans att göra.  Jag kan även tänka mig att det har med ett försvagat immunförsvar att göra. Om man tvättar sig för mycket kan den naturliga hudbarriären bestånde av bakterier förstöras och man får svamptillväxt.  De patienter jag har, som har ett nedsatt immunförsvar, får ofta svamp i munnen.

Jag har läst någonstans att probiotika kan hjälpa. Kanske ngt att testa?  Hoppas du blir bättre, lider med digHjärta

Anmäl
2015-07-15 21:47 #31 av: jeli05

Tack för era svar, tror hellre på er dels på grund av att ni har mer logiska argument men också eftersom jag mår dåligt på att basa och har fått sämre matsmältning av det..
Bör jag inte "läka" tarmen först, dvs normalisera magsyran så jag kan bryta ned allt jag äter innan jag kör på hårt att svälta candidan? Eller går allt på en gång om jag undviker kolhydrater? Har försökt mig på lchf nån gång förut men kände mig hungrig och bara "mätt" på kolhydrater... mellanmänskliga är alltid svårast för mig. Lite svår kost utan mjölkprodukter och grönsaker så i princip bara kött, fisk och ägg kvar?? Får man göra bröd på mandel och kokosmjöl sant frön och nötter?

Puls Jag har i princip alla symptom för candida; magproblem, hudproblem, extremt sötsug, beläggning på tungan och dålig andedräkt på morgonen, lågt immunförsvar, nedstämd/ångest inklusive återkommande svampinfektioner.. :(
Har testat probiotika flera ggr men upplevde ingen skillnad faktiskt.

Anmäl
2015-07-15 21:49 #32 av: jeli05

Ska stå mellanmål inte mellanmänskliga haha (mobilens autocorrect)

Anmäl
2015-07-15 22:10 #33 av: Halvdansken

#31. "Lite svår kost utan mjölkprodukter och grönsaker så i princip bara kött, fisk och ägg kvar??" Du glömmer fett En av de viktigaste sakerna i LCHF.

Och hur ska du "läka tarmen" om du inte ändrar din kost? 

Anmäl
2015-07-15 22:15 #34 av: Zepp

Du kan bli tvungen att Fakira ett tag.. på kött, fisk, ägg och fett!

Ta isåfall en multivitamin oxå under den perioden.

Anmäl
2015-07-15 22:38 #35 av: jeli05

Det känns inte som en hållbar kost att äta ägg till frukost och alla mellanmål och kött/fisk med smör till lunch och middag?? Hur länge är "ett tag"? Kommer inte hålla särskilt länge tror jag.. är det sen meningen att man ska lägga till endast grönsaker?

Bröd på frön/mandel/kokosmjöl som jag nämnde tidigare, kokta grönsaker och kanske lite quinoa/bovete/ris känns mer hållbart för mig och tror tarmen kan läka bra på det med. Jag vet att om jag blir för strikt så faller jag tillbaka till den sämsta kosten vilket definitivt håller mig sjuk..

Anmäl
2015-07-15 23:31 #36 av: Zepp

Varför så många måltider per dag, jag äter bara två gånger.

Brunch och kvällsmat.

Anmäl
2015-07-16 10:03 #37 av: jeli05

Man äter väl när man är hungrig?.Frukost lunch och middag och mellanmål är normalt. Och nej jag är inte överviktig. Jag har varit på gränsen till underviktig men lyckats gå upp lite i vikt nu. Väger runt 60 och är 174 lång.

Förresten testade jag att bara ägg och skinka imorse och likt förbannat svullnade magen upp så jag ser gravid ut eftersom jag i övrigt är smal.. så det verkar ju inte spela nån roll vad jag äter? Vad är felet?

Anmäl
2015-07-16 11:10 #38 av: Halvdansken

De flesta på LCHF äter färre gånger per dag, jag äter också bara två gånger, samma som Zepp.

Varför är det så viktigt med quinoa/bovete/ris? Kan du inte låta bli det ett tag?
Och glöm inte fettet.

Anmäl
2015-07-16 11:45 #39 av: Gronstedt

#35: Om du vill fortsätta att göda candidan med bovete, ris, quinoa och så vidare så gör det! Det är helt upp till dig om du vill bli av med den eller inte.

Din tarm behöver förmodligen inte läkas alls, det är förmodligen inget fel på den. Om du slutar förstöra din magsyra med baser kommer den att bli sur igen och göra sitt jobb. När tarmen slipper matas full med osmälta kolhydrater som jäser och producerar ämnen som tarmen inte är gjord för att hantera, kommer den att fungera som den ska. Om du dessutom stöttar tarmfloran lite extra under övergången så underlättar det.

Men som sagt, du väljer. Tyvärr är candidaförgiftning ett tillstånd som man måste ta ansvar för helt själv, man kan inte medicinera bort det.

Anmäl
2015-07-16 16:07 #40 av: jeli05

Hur länge är ett tag jag måste undvika dom?
Så det räcker inte att sluta basande utan jag måste ta bort alla kolhydrater för alltid för att må bra?
Bara äta kött, ägg och fett.. inget annat!?
Varför är jag då svullen och uppkörd av bara ägg och kött om det är kolhydraterna som är boven?
Jag blir hungrig även om jag äter ägg och fett och det blir jäkligt tråkigt att äta samma sak 4 ggr per dag.
Tar ni ingen utrensningsmedel? Känns som jag har mkt slagg i tarmarna, känner mig uppkörd och

Anmäl
2015-07-16 18:02 #41 av: Halvdansken

Kör fakir en tid, tills du märker en skillnad. Lägg sen till en sak i taget, så märker du när det är nåt du inte tål. Till sist har du en lista av mat du klarar av att äta.

Du har ju hattat omkring en lång period med än det ena och än det andra. Låt din mage komma igång och jobba som den ska. Ge den tid.  Men jag skulle gissa att du kommer att så med ett val mellan kolhydrater (dvs socker) och att må bra. Valet är ditt.

Vad är "utrensningsmedel"?

Anmäl
2015-07-16 19:21 #42 av: jeli05

Fakir är alltså enbart kött ägg och fett? Får jag i mig all näring jag behöver då? Om jag skulle äta såhär några dagar och ändå känna mig svullen och uppkörd vad gör jag då?
Med utrensningsmedel menar jag nåt som rensar ut slagg från tarmarna. Det finns vissa som kör Robert gray tarmrening har jag hört

Men det är väl skillnad på kolhydrater och kolhydrater? Precis som att det finns bra och dåligt fett..?

Anmäl
2015-07-16 20:35 #43 av: Halvdansken

Nä. Kolhydrater är kolhydrater, det omvandlas till socker när du svalt det.
Dåligt fett är transfetter. Bra fett är i synnerhet mättat fett (smör, kokos), och vissa oljor som oliv och raps, men det finns många åsikter om det också.

Jag har aldrig kört fakir, kanske nån här inne kan berätta hur lång tid det ska gå. Min omedelbara tanke är nog minst 2 veckor. Du har alldeles för bråttom.

Kan du inte bara sluta mixtra så mycket med din mage och låta den  få fred och börja jobba som den ska? Det finns nog tyvärr ingen "quick-fix" eller pulver eller "Robert gray tarmrening" som löser dina problem.

Anmäl
2015-07-16 22:53 #44 av: Zepp

Ett ständigt sug/hunger är ofta magkatarr!

Anmäl
2015-07-17 08:45 #45 av: jeli05

Skillnad på godis och råris är det tror jag..

Om fakir är det bästa varför kör inte många på det då?? Tycker många inom lchf säger emot varann, att kolhydrater är tabu samtidigt är det inte många som tar bort dom helt, hur går det ihop?

Jag har testat många olika dieter så vet inte "hur man låter magen va"? Bara äta utan kosttillskott eller? lchf kommer kanske inte funka när inget annat gjort det..

Tarmrening är ingen Quick fix utan ett komplement försatt hjälpa tarmarna rensa ut all skit. Robert grey kan ta upp till 6 månader...

Anmäl
2015-07-17 09:54 #46 av: Gronstedt

#40: Så länge som behövs, alltså tills du mår bra. Sedan kan du sväva ut mer och mer tills du mår sämre igen. Då backar du litet och ligger kvar där resten av livet.

#42: "Slagg" i tarmarna - vad skulle det vara? Och hur skulle det kunna "rensas ut" med något medel? Vill du tömma tarmarna får du låta bli att stoppa något i dem tills allt har kommit ur den naturliga vägen. Enda sättet att "rensa ut all skit" är att sluta stoppa i mer. "Sug" kan ofta botas ganska snabbt med stora doser probiotika och små doser prebiotika, så att den stackars ihjälstressade tarmfloran tar sig lite snabbare. När den funkar slutar magen att kännas som ett svart hål.

#45: "Om fakir är det bästa varför kör inte många på det då??" För att de inte behöver. Varför ta i mer än nödvändigt?

"Tycker många inom lchf säger emot varann, att kolhydrater är tabu samtidigt är det inte många som tar bort dom helt, hur går det ihop?" Det går ihop så att man äter så som fungerar för en själv. En del mår bäst på nära 0 kolhydrater, andra klarar mer, en del ganska mycket och mår fortfarande bra.

"Robert grey kan ta upp till 6 månader..." Tacka f*n för det, det betyder ju att Robert Grey (vem det nu är) får pröjs i upp till 6 månader.

Det är inte kul att inse att man har ett handikapp som man måste hantera helt och hållet själv, utan stöd av vården eller alternativmedicinen eller något annat än sin egen beslutsamhet. Det är tyvärr väldigt enkelt. Om du vill kostbehandla din candida så tittar du på livslånga dietåtgärder. Om du bestämt dig för att LCHF inte funkar och vill fortsätta odla din candida så gör det.

Anmäl
2015-07-17 10:13 #47 av: JohannaN

när jag gjorde en helutrensning i kroppen med hjälp av min hälsocoach fick jag enbart äta sådant som inte omvandlades till socker alltså gick bär, rotfrukter, frukter, godis och annat bort i samma väg.
Jag åt sallader av olika slag, gurka, paprika, tomater, odlade skott, nötter mm. enbart i 3 veckor för att verkligen utrensa mig, samtidigt så gjorde jag en bikarbonats kur, åt ett bra b-vitaminpreparat, magnesiumpreparat och åt omega 3 tabletterGlad där man också samtidigt fick lära sig att alla komponenter i kroppen samarbetar med varandra på ett eller annat sätt.

När tre veckor hade gått lades då kött, fisk och ägg till i kosten tillsammans med bra motion. Efter ytterligare tre veckor lades så då till bär, laktosfria produkter och helst glutenfria produkter samt rotfrukternaGlad

Allt handlar om sig själv i detta läge och hur angelägen man är att vilja bli av med skiten samt hur starkt psyke man har att orka igenom det helaGlad det var så jag gjorde och jag kan säga att jag har mått mycket bättre och vet nu precis hur kroppen funkar när candida svampen ökar i kroppen och börjar ställa till det. Det är svårt att undvika allt socker som människa men det är också viktigt att vara medveten om hur kroppen fungerar för vet man det då är det lätt att göra något åt det helaGlad

Anmäl
2015-07-17 11:50 #48 av: Sindri

Ja, det är skillnad på godis och råris såtillvida att godis innehåller mindre socker än ris och sockret tas fortare upp av kroppen. Men båda innehåller kolhydrater som omvandlas till socker. Äter du tillräckligt mycket ris får du i dig samma mängd socker som i mindre mängd godis.
jag vet att det är jättesvårt för många att ta till sig, men så är det.

En del kan äta morötter på LCHF - en del inte. Vi är alla olika och har alla sabbat vår ämnesomsättning mer eller mindre.
Jag kan slarva en del utan att vbli sjuk, lägger på mig lite runt midjan, men efter ett par fastedagar kan jag bli av med det. Äter en del rotfrukter för jag gillar det och mår bra av det. Tropiska frukter när jag är utomlands, jordgubbar hemma i säsong. Skulle såklart vara smalare om jag lät bli. Det allra viktigaste för mig är dock att jag sluppit min candida, att min ämnesomsättning och termostat funkar bättre, att jag har mer ork nuförtiden , sover bättre och att jag slipper denna berg- och dalbana med blodsockret som var mina värsta symptom "före".

Anmäl
2015-07-17 12:33 #49 av: Halvdansken

Kolhydrater är inte tabu. Det heter Low Carb, inte No Carb.

Ja, det är skillnad på råris och godis. Godis innehåller oftast en massa färgämnen och konserveringsmedel och annat skräp, och förmodligen finns det fibrer i ris, men båda två påverkar blodsockret och hela insulin-cirkusen.

Anmäl
2015-07-17 14:48 #50 av: jeli05

Jag har en jäkla problemmage med ibs utöver candida. Råa grönsaker, bär och många frukter går helt bort nu för tiden då jag får magsveda och diarre.. har ständig svullen mage oavsett vad jag äter. Kanske krävs det några dagar på lchf innan svullnaden försvinner??
Alla olika dieter och hälsokost har blivit en enda stor cirkus för mig, jag har prövat det mesta, och jag har hamnat i ett läge då jag har stor ångest kopplad till mat och vet varken ut eller in..
Har idag prövat lchf-frukost bestående av ägg,skinka och smör samt till lunch stekta kotletter med kokt spenat och nå smör klickar. Höll mig mätt ca 1-2 h på båda målen och blev sugen på kolhydrater sen. .Självklart vill jag bli frisk mer än nåt annat men kosten måste kännas fungerande och hanterlig för att man inte ska falla tillbaka till hur man åt förut. Förstår inte hur vissa kan hålla sig mätt på två mål per dag?? Jag kanske gör nåt fel... SUCK.

Anmäl
2015-07-17 15:02 #51 av: Gronstedt

#50: Din tarmflora funkar inte. När du fått ordning på den slipper du den svidande tomheten som gör att du tror att du är hungrig. När du äter low carb slipper du också blodsockersvängningar som får dig att känna att du behöver äta. Därför är det inga problem att äta sällan om man vill det. Att du känner sug efter socker är inte så konstigt, eftersom du är van att äta det och får abstinensbesvär.

Det tar mer än en dag eller två att utvärdera en ny kost. Prova i 3 månader innan du dömer.

Anmäl
2015-07-17 16:19 #52 av: JohannaN

först och främst som min hälsocoach sa så älskar candida svampen socker, man måste först svälta candida svampen och det är därför du känner dig nästan förgiftad när du gör en utrensning i kroppen så som huvudvärk, sug efter något att äta mm. Därför är det viktigt att stå ut och rom byggdes inte på en dag så inte heller att få ner sitt candida svampangrepp i kroppenGlad

Sedan är det som så att de naturliga sockerarter som finns i hela frukter, grönsaker och spannmål är bundna till viktiga vitaminer, mineraler, fibrer och oljor. Enzymer är också närvarande i hela vegetabilier. Dessa underlättar den metaboliska process som är nödvändig för kokning av sockerarternaGlad
Det dåliga sockret innehåller tomma kalorier som kan omvandlas till energi, men ger inga värdefulla näringsämnen. Det ökar bara smaken av många mat livsmedel och gör dem mer tilltalande, vilket såklart candidan älskarGlad

Har candida svampen väl fått "smak" på det dåliga sockret blir också pasta, ris, morötter och andra rotsorter samt bär och frukt något som candida svampen gärna frossar i och allt blir en ond cirkel, alltså måste man bryta den onda cirkeln innan man kan börja på nytt igen och det kan ta 3 månader eller mer innan man känner att resultat är nåttGlad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.