Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Fet gubbe 67

2015-07-08 15:53 #0 av: talismanen666

Hur mycket protein ska jag äta som max för att hamna i ketos, efter vad jag förstår är det inte bra med för mycket proteiner som tydligen omvandlas

Det är inte lätt att navigera mellan LCHF sidorna

Kan någon ge mej råd hur mycket fett och hur mycket kött ska jag äta vid noll kolhydrater

Jag väger 105 kg och matchvikten har varit 68 för ganska många kakor och godisar sedan Partajar

eftersom jag inte har nått tålamod så tänkte jag att detta med ketoner verkar bra

Anmäl
2015-07-09 10:38 #1 av: parsley

Jag tror inte att det finns någon given mängd protein som man ska äta.

WHO rekommenderar 0,8 gram per kilo kroppsvikt och jag antar att de utgår från normalvikt eller önskad vikt.  I ditt fall skulle det vara 68*0,8 = 54 gram per dag.

Andra hävdar att gränsen är för lågt satt och att man istället bör äta 1,1-1,3 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, vilket i ditt fall skulle handla om 75-88 gram per dag. Speciellt äldre bör äta mer protein än 0,8 gram per kilo kroppsvikt och dag. Det finns eller har funnits en föreläsning på kunskapskanalen där de har siffrorna anges. Proteinhajpen heter den. Elitidrottsmän kan äta 2 gram per kilo kroppsvikt och dag.

En annan tumregel är att ta kroppslängden i centimeter minus 100 för att få fram proteinbehovet. Är du t ex 172 cm lång så är proteinbehovet 172-100=72 g.

Vill du räkna på maten så finns det en sida som heter kostbevakningen.se där man kan registrera det man äter och se hur mycket kolhydrater, fett och protein maten innehåller samt se energimängden i form av antalet kalorier.

Anmäl
2015-07-09 10:44 #2 av: parsley

Den sk energiprocenten förklaras på den här sidan  http://www.alltomlchf.se/grunder/hur-mycket-ska-man-ata/

Enkelt uttryckt 20 % protein, 70 % fett och 5 % kolhydrater.

Ett proteinrikt livsmedel innehåller ca 20 % protein.

Ska du nolla kolhydraterna så får du antingen öka mängden protein eller fett något.  Vill man inte äta på känn, så är det förmodligen enklast att registrera sitt ätande i tex kostbevakningen.se. 

Anmäl
2015-07-10 11:43 #3 av: hemul

Jag skulle nog säga att rått kött innehåller runt 20 % protein, give or take några procent hit eller dit. Hådost kan innehålla runt 30% och ägg innhåller ungefär 40%. Hur mycket protein du kan äta för ditt syfta beror ju delvis på hur mycket annat du äter.

Definiera f.ö. ketos. Det är ett begrepp som haft en mycket märklig betydelseglidning och man vet inte längre vad som menas när det används i lowcarbkretsar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.