Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

orsak och verkan

2015-07-07 14:53 #0 av: talismanen666

vad händer om jag vill nolla kolhydraterna

Anmäl
2015-07-07 19:21 #1 av: Zepp

Det innebär att du blir tvungen att äta mer fett!

Nollar du kolisarna så mycket det går så kallas det fakir.. eller fettfasta!

Grejen är att det finns en del vattenlösliga vitaminer, mineraler, spårämnen och annat i grönsaker som din kropp behöver och kan ha nytta utav.. då tar man under den perioden ett multivitamineraltillskott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-07-09 23:49 #2 av: Näring

Du kommer få brist på en hel del näringsämnen.

Varför vill du "nolla" kolhydraterna? Du kommer knappast minska mer i vikt än om du åt grönsaker och fick i dig lite kolhydrater därifrån. Tvärtom faktiskt, ju mindre näring du får i dig, desto svårare att gå ner i vikt.

Anmäl
2015-07-10 08:09 #3 av: elias.per

#2 Belägg för det påståendet?
Vad är det du menar att man skall få brist av?

Anmäl
2015-07-16 17:04 #4 av: Näring

#3
Belägg för det påståendet?

Belägg o belägg, jag är inte din lärare! Du får läsa på själv om du är intresserad!

"Vad är det du menar att man skall få brist av?"

C-vitamin, karrotener, fiber, antioxidanter, nitrat, fruktos, goda tarmbakterier. Och säkert fler ämnen som jag inte kommer på nu.

Anmäl
2015-07-16 20:44 #5 av: Halvdansken

Förutom c-vitamin, vad ska man med karrotener, fiber, antioxidanter, nitrat, fruktos till? Och får man "goda tarmbakterier" av kolhydrater?

"Belägg o belägg, jag är inte din lärare! Du får läsa på själv om du är intresserad!"
Tror inte du hittar fler som är pålästa om kost och kolhydrater än i detta forumet.

Edit : Har inte riktigt koll på nitrat. Vad är det bra för?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-16 21:12 #6 av: elias.per

#4 Bra första kommentar, den dödar all fortsatt diskussion. Men faktum kvarstår.
Utan belägg. Och utan behov av att visa källa eller utveckla sitt svar.
Finns inget att diskutera. Då kan det lika gärna finnas liv på månen..
Du får ju tror vad du vill. Men det är ju inte sant för det.

C vitamin = Det krävs 0,87 g kh för att tillgodo se sitt cvitamin behov.
Karrotener? A-vit? Krävs ca: 0.07g kh för att tillgodo se sitt behov.

Fibrer, till stor del överskattat.

Antioxidanter = C-vit är en, e-vitamin en annan för att täcka behovet av e vit krävs 0g kh Dessa är två viktiga antioxidanter.

Fruktos har vi inget behov alls av att äta.
Tarmbakterier gynnas även av rs som inte tas upp av kroppen på samma sätt som vanliga kh. Ja de är kh men bör ej betraktas som det då de inte höjer bs. Lik väl.

Mja vet man inte hur eller vad man skall äta så skiter dit sig totalt.
Vet man hur man skall äta så har vi kanske ett kh behov på 1-2 g kh per dygn.


Men vist utan källor kan man hävda vad skit som.
Men trovärdigheten minskar.

Inälvsmat, barr och lever och tex nyttiga Oljor.

Men som du själv säger, jag är inte din lärare vill du ha kunskap så får du söka den.
Men om du tror att du måste kh dopa din kropp för att få i dig dina vitaminer och annat gott så kan jag säga att du är på väg åt fel håll.

70 gram fibrer ger 0 gram kh. 
Och om du nu vill ha i dig en massa nitrat kan du trycka i dig lite spenat, ger kanske 1 g kh.

Mja nu har vi kommit upp i mellan 2-3 g kh per dag. Och då har vi betat av hela din lista. Var det något mera vi har behov av att stoppa i oss kh för att få i oss?

Att nolla är rätt dumt och 100% omöjligt.
Man att ligga på några futtiga gram ingen omöjlighet om man har lite koll på kosten.

Anmäl
2015-07-16 21:33 #7 av: Halvdansken

#6. Vad betyder rs och bs?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-16 21:53 #8 av: elias.per

Resistent Stärkelse och Blod socker.

Anmäl
2015-07-16 23:37 #9 av: Näring

#6
"C vitamin = Det krävs 0,87 g kh för att tillgodo se sitt cvitamin behov."
Och vart får man det ifrån om man "nollat" kolhydraterna? För att få i sig tillräckligt med C-vitamin är man tvungen att äta frukt och/eller grönsaker, och därmed, precis som du själv påstår, tvungen att få i sig lite kolhydrater. Om man "nollar" kolhydrater så är man tvungen att avstå från dessa livsmedel och då får man brist.
Här verkar vi vara överens trots allt.

"Fibrer, till stor del överskattat."
Fiber är föda åt våra tarmbakterier som producerar viktiga näringsämnen vi behöver. Det finns massor av studier som visar att fiber är negativt korrelerat med tarmcancer bl.a. dvs ju mindre fiber desto större risk för tarmcancer.

Det är sant att C-vitamin är en antioxidant, men vart får du det ifrån om du inte äter frukt och/eller grönsaker?
Karrotenerna lutein och zeaxantin är byggstenar till ögats näthinna bl.a. och dessa finns enbart i gröna grönsaker och blad. Om man "nollat" kolhydraterna kan man inte äta grönsaker och får således brist på dessa ämnen.
Antioxidanter är starkt negativt korrelerat med en lång rad cancerformer, ju mindre antioxidanter desto mer cancer.

"Fruktos har vi inget behov alls av att äta"
Fruktos är en "ingrediens" i sperma och är vad spermierna får sin energi ifrån, och vi har således absolut behov av fruktos!
Dock är fruktos väldigt skadligt i stora mängder, så jag rekommenderar att inte äta mer än max 4 frukter per dag, och inget socker i övrigt.

"Tarmbakterier gynnas även av rs som inte tas upp av kroppen på samma sätt som vanliga kh. Ja de är kh men bör ej betraktas som det då de inte höjer bs. Lik väl."
Nämn ett livsmedel som innehåller RS men inga andra kolhydrater! Om man inte äter kolhydrater alls så äter man automatiskt inget RS!

"Och om du nu vill ha i dig en massa nitrat kan du trycka i dig lite spenat"
Absolut, men då har man inte nollat kolhydraterna. Min poäng var att om inte äter kolhydrater öht, och därmed inte äter t.ex. spenat, så får man brist på nitrat. Spenat innehåller 0,4g kh per 100g.

"Att nolla är rätt dumt"
Där är vi överens!

Anmäl
2015-07-17 00:17 #10 av: elias.per

Som jag sa så får du inte brist på fibrer för att du inte äter kh utan för att du inte äter fibrer. Sen kan den få klassas som KH om du vill. Men trots det så tas inte alla fibrer upp och du kan få i dig 70 gram fibrer på 0 gram kh.

Zeaxantin och lutein förekommer rikligt i äggula och ger den dess gula färg.

MEN det som du skriver som eg har något intressa är att sperma inehåller fruktos.
Det är helt sant.
Men intressantare är ändå att många som haft fertillitetsproblem och gått över till LCHF och således ätit mindre med fruktos. Helt plötsligt blir med barn.
 Hur viktig fruktosens roll i sperman är är då frågan.




Anmäl
2015-07-17 17:46 #11 av: Näring

#10
"Som jag sa så får du inte brist på fibrer för att du inte äter kh utan för att du inte äter fibrer."
Men allt som innehåller fiber innehåller kolhydrater. Om man inte äter kolhydrater alls, vilket TS undrade över, så får man automatiskt brist på fiber. Det är ren logik!

"Zeaxantin och lutein förekommer rikligt i äggula och ger den dess gula färg."
Ägg innhåller ca 0,3mg per 100g ägg, det är knappast rikligt. Gröna grönsaker innehåller flera mg och gröna blad innehåller tiotals mg.

"Men intressantare är ändå att många som haft fertillitetsproblem och gått över till LCHF och således ätit mindre med fruktos. Helt plötsligt blir med barn.
 Hur viktig fruktosens roll i sperman är är då frågan."
De flesta som äter LCHF äter grönsaker, vilket innehåller fruktos. Många äter även bär.
Väldigt få, om någon öht, äter enbart kött, fisk, ägg och mjölkprodukter.
Så dom som äter LCHF får definitivt i sig fruktos.
Studier på bl.a. kaniner och råttor visar att dom blir steril om dom inte får i sig fruktos, och får tillbaka fertiliteten när dom får fruktos igen.

Anmäl
2015-07-17 17:59 #12 av: Halvdansken

Men om man nu inte tillverkar sperma, eller har behov av den? Hur viktigt är fruktosen då?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-17 23:45 #13 av: Näring

#12
Svårt att säga. Fruktos kan ju behövas till fler saker som vi inte har upptäckt än. Och vi är ju trots allt gjord för att äta frukt och grönsaker, så det är kanske lika bra att inte undvika fruktos helt o hållet. Men rent socker (som ju innehåller fruktos) och allt som har socker som ingrediens bör såklart undvikas.

Anmäl
2015-07-19 15:05 #14 av: elias.per

Men allt som innehåller fiber innehåller kolhydrater. Om man inte äter kolhydrater alls, vilket TS undrade över, så får man automatiskt brist på fiber. Det är ren logik!

Nja alla Fibrer är per deffinition Kh, men många paserar endast rakt genom kroppen, varför då bråka om dom?

Ägg innhåller ca 0,3mg per 100g ägg, det är knappast rikligt. Gröna grönsaker innehåller flera mg och gröna blad innehåller tiotals mg.
Och vad är mycket?
Hur mycket skall vi ha i minsta dagliga integ?
Jo tex grönkål inehåller så mycket att man kan äta pytte pytte lite utan att få i sig några ämngder kh att prata om.

De flesta som äter LCHF äter grönsaker, vilket innehåller fruktos. Många äter även bär. Väldigt få, om någon öht, äter enbart kött, fisk, ägg och mjölkprodukter.Så dom som äter LCHF får definitivt i sig fruktos.

Ja men fortfarande betydligt mindre än innan.
Men dock med långt mindre fertilitets problem.
Så fruktosen lär inte vara så där fullt fokus viktigt.

Det är nog så att även den lilla lilla mängd man får i sig av de kh man äter när man nollar/fakirar/ufar osv räcker gott och väl till att tillgodose spermans behov.
Ser då ingen vits att tjabba om det ens.

Men dock intressant att det finns ett mikroskopiskt behov at fruktos för fortplantning. Mannans första preventivmedel utan kondom.
Kombinerat med höga halter av koppar i maten..

Hade varit intressant att veta hur man forskat på kaniner utan att få i sig fruktos. vad skulle dom ha ätit? Med tanke på att kaniners kost skall/bör bestå av runt 90% grös eller hö. Och resten örter, sallad, grenar och blad. Är det i min värld omöjligt att på något vettigt vis forska på kaniner helt utan fruktos utan att helt och hållet ta bort den naturliga kosten.

Tar men helt och hållet bort den naturliga kosten är det ju rätt underligt om man fortfarande skulle vara fertil.

Rätt givet, sedan kan det vist handla om fruktos, men absolut inte en given faktor.

Anmäl
2015-07-19 18:24 #15 av: Halvdansken

#14. Varför utgår du hela tiden från fertilitetsperspektivet?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-19 21:31 #16 av: elias.per

#15 Nu har du nog hoppat över några kommentarer.
Jag utgår ju inte ifrån något fertilitetsperspektivet, det var ju Näring som gjorde det. Jag tror och är helt säker på att det inte är mycket KH vi stoppar i munnen som gör något kroppen inte kan kompensera upp på annat håll.

Dock var det ju väldigt intressant att sperman innehåller fruktos. Något jag inte tror att vi kan tillverka själva. Det verkade ju vara det enda riktigt intressanta som vi faktiskt skulle behöva knapra kh just för.
Men troligtvis inget vi behöver tänka på alls, då behovet omöjligt kan vara så stort och troligtvis täcks upp av den lilla lilla mängd vi inte kan skippa.

Men trots det är det rätt onödigt att ens försöka lägga sig på noll eller under fem.
Gör ingen större skillnad för vikten eller något annat heller.

Anmäl
2015-07-20 11:27 #17 av: Halvdansken

#16. Sorry, jag läste slarvigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-20 14:07 #18 av: Zepp

Glöm det om Fructose!

Det går lixom inte till så i kroppen!

Det mesta bryts ner i magtamkanalen till mono.. dvs till sina beståndsdelar!

Sätts ihop till transportelement i tarmväggen, bryts ner i levern igen till sina beståndsdelar och går som dessa vidare till olika synteser!

Vi har många molekyler i vår kropp som är glyco-xxx!

Skilj främst på det som är essentiellt.. och det som inte är det!

Det som är icke essentiellt kan kroppen syntetisera själv, tex olika monosackarider!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-07-20 20:37 #19 av: elias.per

#18 Tack då kan vi lägga Fruktoset på hyllan och nära på helt leva utan Kh.
Kroppen är fenomenal ibland.

Anmäl
2015-07-20 23:55 #20 av: Zepp

Främsta källan till fruktos är vanligt socker, lika delar fruktos och glukos.

Disakariden spjälkas i magtarm-kanalen och fruktosen går till levern där det bryts ner och omvandlas till glukos eller fett.

Det finns inga essentiella kolhydrater.. iomed att kroppen kan tillverka de den behöver själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-07-21 00:10 #21 av: dufva

Tänk så konstigt att inuiterna lyckats fortplanta sig framgångsrikt i tusentals år utan att äta en enda molekyl fruktos   Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.