Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7292 ggr
blandiscasper
2015-07-01 06:10

Tänkte köra 16:8

Hej

nu har jag läst att just  16.8 ska vara så bra , jag tänkte börja med den idag, är frukostmänniska så det ska bli spännande :) Förstår nu att det kommer bli typ bara två mål, lunch och middag, det kommer man ju bli supermätt på:)   fler som gör det?

erfarenheter? tips?

Annons:
Layza
2015-07-01 09:37
#1

Jag älskar också frukost men inte för att jag är hungrig utan för att det är så mysigt! Jag kör både 8:16 0ch 5:2 (halvfasta)

Jag tar sedan ett par år en kopp kaffe som frukost och det går jättebra! På helgerna blir det en sen "riktig" frukost, eller frunch, som jag kallar det. 

Lunch + middag/kvällsmat är alltså min grej. Och på helgen "frunch" + middag/kvällsmat.

På de två halvfastedagarna äter jag likadant, men ungefär hälften av mängden. Jag äter mig alltså inte helt nöjd måndag och onsdagar. Äter mest på kvällen dessa halvfastedagar. Lunchen blir två stekta ägg ihop med ruccola och groddar.

Det funkar jättebra! Jag får en extra kick halvfastedagarna och morgnarna utan frukost. Blir liksom piggare och gladare. Kroppen njuter av att inte behöva ta hand om mat hela tiden.

Så testa absolut med 8:16. Jag behövde köra det en längre tid för att våga mig på 5:2 också. Jag är 60 och på väg mot min ungdomsvikt nu. Lchf räckte långt. 8:16 lite längre och 5:2 tar mig mot målet, som dock inte är min ungdomsvikt, utan när jag känner att nu är jag nöjd, vilket torde vara några kg över ungdomsvikten då jag var väldigt smal.

Lycka till! Det är ett kul experiment!

elias.per
2015-07-01 10:20
#2

ät frukost och kvällsmat då?

CasaRamon
2015-07-01 11:28
#3

Jag kör 16:8 och äter frukost, mellanmål och middag. Passar mej utmärkt.

hemul
2015-07-02 03:50
#4

😃

korseett
2015-07-02 14:47
#5

blir 16:8 för mig med fast mer fokus på 18:6 då mitt ätfönster är satt till 15-21 av praktiska skäl. Börjar dagen med en kopp te med fett i. Nyss börjat så det blir intressant att se hur mitt mående blir och om det sätter fart på viktminskningen.

hemul
2015-07-02 18:17
#6

Oj. Vill barar förklar min smilie ovan. Jag trodde CasaRamon skojade och hade vänt på siffrorna, men det var visst jag som vände på dem i huvudet.

Annons:
CasaRamon
2015-07-05 11:04
#7

#6

Man skulle kunna tro att jag skojade då jag äter frukost, mellanmål och middag på så kort tid som 8 timmar. Men detta gör att jag äter betydligt mindre portioner. Blir aldrig riktigt hungrig. Som vid 5:2, då jag alltid var hungrig dessa 2 dagar. För en del passar det att hoppa över frukost, men inte för mej. Tror att man äter mer då vid senare måltid (er). Vilket ju inte är fel. Alla är olika, man får prova sej fram.

Sunnis64
2015-07-08 14:31
#8

5:2 har jag testat men var hungrig hela tiden så det fick jag fick sluta med, äter Lchf. Blev nyfiken på 8:16 vad är det?

korseett
2015-07-08 14:44
#9

#8 16:8 betyder att du har en fasteperiod om 16 timmar och en ätperiod om 8 timmar på ett dygn. Man kan variera tiden och krympa ätperioden ännu mer om man vill. Jag ligger ibland på 18:6

korseett
2015-07-10 10:47
#10

Alltså jag får lite märkliga reaktioner i kroppen nu. För det första blir jag hungrig tidigare o tidigare men håller ut till tolv. Sen så när jag äter ett vanligt mål lchfmat blir jag så mätt så jag storknar och är mätt länge som det sig bör men så får jag paltkoma och behöver sova en stund. Jag äter inga stora portioner och jag äter lugnt och mättnad kommer som det ska. Kroppen funderar nog på vad sjuttsningen jag håller på med haha.

Upp till toppen
Annons: