Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Tänkte köra 16:8

2015-07-01 06:10 #0 av: blandiscasper

Hej

nu har jag läst att just  16.8 ska vara så bra , jag tänkte börja med den idag, är frukostmänniska så det ska bli spännande :) Förstår nu att det kommer bli typ bara två mål, lunch och middag, det kommer man ju bli supermätt på:)   fler som gör det?

erfarenheter? tips?

Anmäl
2015-07-01 09:37 #1 av: Layza

Jag älskar också frukost men inte för att jag är hungrig utan för att det är så mysigt! Jag kör både 8:16 0ch 5:2 (halvfasta)

Jag tar sedan ett par år en kopp kaffe som frukost och det går jättebra! På helgerna blir det en sen "riktig" frukost, eller frunch, som jag kallar det. 

Lunch + middag/kvällsmat är alltså min grej. Och på helgen "frunch" + middag/kvällsmat.

På de två halvfastedagarna äter jag likadant, men ungefär hälften av mängden. Jag äter mig alltså inte helt nöjd måndag och onsdagar. Äter mest på kvällen dessa halvfastedagar. Lunchen blir två stekta ägg ihop med ruccola och groddar.

Det funkar jättebra! Jag får en extra kick halvfastedagarna och morgnarna utan frukost. Blir liksom piggare och gladare. Kroppen njuter av att inte behöva ta hand om mat hela tiden.

Så testa absolut med 8:16. Jag behövde köra det en längre tid för att våga mig på 5:2 också. Jag är 60 och på väg mot min ungdomsvikt nu. Lchf räckte långt. 8:16 lite längre och 5:2 tar mig mot målet, som dock inte är min ungdomsvikt, utan när jag känner att nu är jag nöjd, vilket torde vara några kg över ungdomsvikten då jag var väldigt smal.

Lycka till! Det är ett kul experiment!

Anmäl
2015-07-01 10:20 #2 av: elias.per

ät frukost och kvällsmat då?

Anmäl
2015-07-01 11:28 #3 av: CasaRamon

Jag kör 16:8 och äter frukost, mellanmål och middag. Passar mej utmärkt.

Anmäl
2015-07-02 03:50 #4 av: hemul

Skrattar

Anmäl
2015-07-02 14:47 #5 av: korseett

blir 16:8 för mig med fast mer fokus på 18:6 då mitt ätfönster är satt till 15-21 av praktiska skäl. Börjar dagen med en kopp te med fett i. Nyss börjat så det blir intressant att se hur mitt mående blir och om det sätter fart på viktminskningen.

Anmäl
2015-07-02 18:17 #6 av: hemul

Oj. Vill barar förklar min smilie ovan. Jag trodde CasaRamon skojade och hade vänt på siffrorna, men det var visst jag som vände på dem i huvudet.

Anmäl
2015-07-05 11:04 #7 av: CasaRamon

Man skulle kunna tro att jag skojade då jag äter frukost, mellanmål och middag på så kort tid som 8 timmar. Men detta gör att jag äter betydligt mindre portioner. Blir aldrig riktigt hungrig. Som vid 5:2, då jag alltid var hungrig dessa 2 dagar. För en del passar det att hoppa över frukost, men inte för mej. Tror att man äter mer då vid senare måltid (er). Vilket ju inte är fel. Alla är olika, man får prova sej fram.

Anmäl
2015-07-08 14:31 #8 av: Sunnis64

5:2 har jag testat men var hungrig hela tiden så det fick jag fick sluta med, äter Lchf. Blev nyfiken på 8:16 vad är det?

Anmäl
2015-07-08 14:44 #9 av: korseett

#8 16:8 betyder att du har en fasteperiod om 16 timmar och en ätperiod om 8 timmar på ett dygn. Man kan variera tiden och krympa ätperioden ännu mer om man vill. Jag ligger ibland på 18:6

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.