Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Hårt bröd med lite kh?

2015-06-26 19:27 #0 av: _Fisken

Har ni nåt bra recept för att göra hårt bröd?  Det finns nåt tunt LCHF-bröd på konditoriet här men det är svindyrt!!
Det där finska hårda, duger det tro? Eller kan man göra ännu bättre?

Anmäl
2015-06-26 19:34 #1 av: Sindri

Det finns flera recept på frökex, bara att göra dem lite tjockare och större så har du finfint hårt bröd. Så gör vi.

Anmäl
2015-06-27 05:34 #2 av: hemul

Om du menar finncrisp har det lika mycket kolhydrater som annat knäckebröd, det är bara mindre bitar. Så av den anledningen kan man lika bra dela en Wasa sport. Ler

Anmäl
2015-06-27 05:36 #3 av: hemul

Är det knapret du är ute efter och inte nödvändigtvis det grova så går många LC-bröd man bakar i platta kakor att torka. Fast det blir kanske mer som kex. Såna man bakar i form kan du testa att torka skivor av. Blir som skorpor med lite tur.

Anmäl
2015-06-27 09:52 #4 av: _Fisken

:-) "Med lite tur". Ha ha. Den var kul. Faktiskt så duger det med tunna kexliknande bröd. Finncripsmodell.  Så jag tänker mig nån frödeg och sen in i ugnen o torka rejält, till och med brunbränna lite om det går. 
Jag ska åka å handla idag så jag ska googla på några recept men det är ju så många olika saker man man ha i degen!! Det är ju inte lite asså...

Anmäl
2015-06-27 12:11 #5 av: Sindri

Pumpakärnor, sesamfrön, linfrön, kokosnötmjöl, psyllium, bakpulver, salt, (malen fänkål) ev. lite smält kokosfett. Vatten och ev. lite äppelcidervinäger.

Inte så farligt mycket.

Anmäl
2015-06-27 13:14 #6 av: _Fisken

Jämför detta med att åka på Leksands Bröds Fabriksförsäljning o köpa en stor låda hårdbröd (2:a sort) för 80 spänn! Nu har ju jag bannlyst bröd hemma men jag måste anstränga mig lite mer! Äsch. Det ska bli kul o testa!

(Jag var nyss ner o köpte det mesta av det du räknade upp!)

Anmäl
2015-06-27 13:26 #7 av: parsley

Gör man fröknäcke så kan man blanda fröna och kärnorna i en stor burk och ta så mycket man behöver varje gång man bakar. Då slipper man ha fullt med förpackningar som ynglar av sig.   Glad Ev nötter kan man hacka och ta när man bakar, så de inte ligger och härsknar. 

Anmäl
2015-06-27 13:31 #8 av: _Fisken

DET var inget dumt råd!  Då kollar man volymen av det man har minst av. Sen räknar man om det så man får de andra ingredienserna i rätt mängd. 

Anmäl
2015-06-27 15:50 #9 av: parsley

Recept på "färdigblandat" fröknäcke.  http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/557d32f6ce12c4123100063e-froknacke-lchf

Funderar på om man kan torka dem i ugn istället för att grädda dem. Typ 70 grader, ett antal timmar och ugnsluckan på glänt. Testade raw foodkex vid något tillfälle, men det kändes nästan som jag kunnat äta linfröna direkt ur paketet. :)

Anmäl
2015-06-27 16:11 #10 av: _Fisken

Okej. Har nyss gjort "hårt bröd" i varmluftsugn. Hade i lite olja. Torkade dem i micron. Nu står de ute i solen. Vi får se om oljan sabbade allt. Men gott var det!
Det var svårt å kleta ut dem på bakplåtspapperet.

Skam den som ger sig!

Anmäl
2015-06-27 16:54 #11 av: Sindri

Tips; jag använder bakduk (finns bl a på ICA). Lägger ut degen på den ena och smetar ut så gott det går. Sedan lägger jag en annan bakduk över och kavlar ut. Lyfter på duken, jämnar till i kanterna, skär bort och lägger till där det behövs.

Gott är också att strö över sesamfrön eller vallmofrön, lägga över den andra bakduken och klappa in fröna lätt. Sedan naggar jag  och skårar i lämpliga bitar innan jag gräddar. Det går naturligtvis att bryta i lite charmigt ojämna bitar också.

Anmäl
2015-06-27 17:00 #12 av: _Fisken

Bakduk är nog lösningen!  Olja kanske inte var helt smart! 

(SuperGrill med varmluft + 250 grC är heller inte bra för bröden ska jag be att få tala om för herrskapet)

Anmäl
2015-06-27 19:47 #13 av: Sindri

Men du ville ju ha dem lite brända....... Blinkar

Nej, allvarligt, varmluft och 140-150 grader blir bra. Sen kanske de behöver eftertorka i 100 grader ett tag. Min ugn är så urkass, varmluften är ojämn och det är drag för luckan är trasig etc, men det brukar bli rätt bra ändå.

Jag har i ett par matskedar kokosolja och det funkar bra.

Anmäl
2015-06-28 12:09 #14 av: _Fisken

Ja, problemet jag gjorde med eftertorkningen var att jag tog SuperGrillen/250grC!  Bröna blev lite svarta men det täcker jag över med smör. HA HA 
Nu är de dock hårda så oljan verkade inte vara nåt problem. 

Anmäl
2015-07-02 18:57 #15 av: _Fisken

Nu, andra gången jag gjorde en sats hårdbröd enl. ett visst recept lyckades jag. Jag körde 100grC i varmluftsugnen som torkning i 30 min. Inte Supergrill, 250°C  i 5 min. Skrattar
Hade i lite mer salt i receptet samt kastade i ett par matskedar mandelmjöl också. 

Undra om man ska vara snabb och hälla ut den "blöta" degen på plåten så den flyter ut? Den där husken får ju degen seg som attan och det är ett arbete o platta ut det snyggt. Men häller man på smeten innan den blivit en deg så kanske det blir bättre o snyggare bitar? Måste testa 3:e gången! "Skam den som ger sig!"

Anmäl
2015-07-02 22:20 #16 av: Sasao

Jag använder risentas husk, tycker inte det blir lika stelt med den.

Anmäl
2015-07-02 23:50 #17 av: JMW

#15 Jag häller alltid ut direkt på plåten och brer ut med en slickepott. 

Anmäl
2015-07-08 11:08 #18 av: asahars

Häll ut på bakplåtspapper, lägg på ett nytt bakplåtspapper och kavla ut degen. Dra bort det översta pappret och sedan är det skjuts in i ugnen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.