Annons:
Etikettövrigt
Läst 8034 ggr
parsley
2015-06-22 10:12

Grava kött

Ska man frysa gravat kött och i så fall när? Innan gravningen eller efter, så man kan ta portionsbitar i från frysen? Hur väl håller det sig i kylen?

Hittade ett recept, som känns lite lagom gediget och beprövat,  i en halvgammal kokbok.

Citrongravad kotlettrad

500 g benfri kotlettrad
3 msk socker
3 msk salt
2 tsk grovt krossade vitpepparkorn
Rivet skal från 1/2 citron

Gnid in köttet med kryddorna och lägg i dubbla plastpåsar. Grava i kylskåp 4 dygn och vänd köttet 1 gång per dag.  Skrapa bort kryddorna och skär i riktigt tunna skivor innan servering.  

Enligt kostbevakningen så hamnar kolhydratinnehållet på 16 %, men eftersom det mesta skrapas bort, så kanske man kan leva med det?

Annons:
sussie
2015-06-22 12:23
#1

Gravat kött är supergott! Jag tycker inte man ska skära köttet supertunnt, jag vill tugga köttet själv känna att man faktiskt äter kött. Brukar konjaksgrava oxfille till nyår, då lägger jag in det färdiggravade köttet i frysen några timmar så blir det lättare att skära jämna fina skivor. Har gravat både fryst och färskt kött.

hemul
2015-06-22 16:43
#2

Är det trikiner du tänker på? I så fall är inte djupfrysning tillräckligt längre.
http://www.evira.fi/portal/se/djur/djurhalsa+och+sjukdomar/djursjukdomar/gemensamma+sjukdomar+for+flera+arter/trikiner/

Iofs ska ju svenskt kött vara säkert, men hur är man säker på att det är svenskt kött? Kan de märka om köttfärsen och sälja häst som oxfilé så kan de väl sälja polskt fläsk som svenskt också.

Mannerström äter rått fläskkött. Men jag har en känsla av att han har bättre koll på sitt kötts ursprung än vi.😉

Aleya
2015-06-24 13:45
#3

Nu testar jag detta. Tog dock stevia. Får se hur det blir.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

dufva
2015-06-24 22:44
#4

Jag brukar köpa nåt som heter nötrulle och konjaksgrava den 

Jag brukar bara ta ett uns av socker och resten salt

Blir väldigt gott…. 🙂

Veda
2015-06-25 20:04
#5

Stevia konserverar nog inte köttet på samma sätt som socker (och salt).

Sindri
2015-06-26 19:35
#6

#4 av: dufva

Wow! Har en rulle i frysen och sist lagade jag en sån på svag värme och länge och det blev ok, men grava låter mer spännande. Kan man få recept?

Annons:
Aleya
2015-06-28 11:59
#7

Jag måste säga att köttet blev bra trots att jag hade stevia. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: