Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Grava kött

2015-06-22 10:12 #0 av: parsley

Ska man frysa gravat kött och i så fall när? Innan gravningen eller efter, så man kan ta portionsbitar i från frysen? Hur väl håller det sig i kylen?

Hittade ett recept, som känns lite lagom gediget och beprövat,  i en halvgammal kokbok.

Citrongravad kotlettrad

500 g benfri kotlettrad
3 msk socker
3 msk salt
2 tsk grovt krossade vitpepparkorn
Rivet skal från 1/2 citron

Gnid in köttet med kryddorna och lägg i dubbla plastpåsar. Grava i kylskåp 4 dygn och vänd köttet 1 gång per dag.  Skrapa bort kryddorna och skär i riktigt tunna skivor innan servering.  

Enligt kostbevakningen så hamnar kolhydratinnehållet på 16 %, men eftersom det mesta skrapas bort, så kanske man kan leva med det?

Anmäl
2015-06-22 12:23 #1 av: sussie

Gravat kött är supergott! Jag tycker inte man ska skära köttet supertunnt, jag vill tugga köttet själv känna att man faktiskt äter kött. Brukar konjaksgrava oxfille till nyår, då lägger jag in det färdiggravade köttet i frysen några timmar så blir det lättare att skära jämna fina skivor. Har gravat både fryst och färskt kött.

Anmäl
2015-06-22 16:43 #2 av: hemul

Är det trikiner du tänker på? I så fall är inte djupfrysning tillräckligt längre.
http://www.evira.fi/portal/se/djur/djurhalsa+och+sjukdomar/djursjukdomar/gemensamma+sjukdomar+for+flera+arter/trikiner/

Iofs ska ju svenskt kött vara säkert, men hur är man säker på att det är svenskt kött? Kan de märka om köttfärsen och sälja häst som oxfilé så kan de väl sälja polskt fläsk som svenskt också.

Mannerström äter rått fläskkött. Men jag har en känsla av att han har bättre koll på sitt kötts ursprung än vi.Blinkar

Anmäl
2015-06-24 13:45 #3 av: Aleya

Nu testar jag detta. Tog dock stevia. Får se hur det blir.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2015-06-24 22:44 #4 av: dufva

Jag brukar köpa nåt som heter nötrulle och konjaksgrava den 

Jag brukar bara ta ett uns av socker och resten salt

Blir väldigt gott.... Ler

Anmäl
2015-06-25 20:04 #5 av: Veda

Stevia konserverar nog inte köttet på samma sätt som socker (och salt).

Anmäl
2015-06-26 19:35 #6 av: Sindri

#4 av: dufva

Wow! Har en rulle i frysen och sist lagade jag en sån på svag värme och länge och det blev ok, men grava låter mer spännande. Kan man få recept?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.