Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 10424 ggr
_Fisken
6/21/15, 7:36 PM

Riven blomkål.

Jaha! Läste i förbigående om riven blomkål.  Rev och kokade upp det. Testade det sen tsm med stekt bacon och lök i stekpannan och hade på ett antal skvättar japansk soyaolja. Hur enkelt som helst.  
Dessutom är det ju billigt (som jag kan se iaf). Man kan ju kasta i vad som helst (som jag gjorde). Hackad broccoli och brysselkål bla. Stek och se glad ut. :-)

Det jag nämnde ovan måste ju ha låg andel kh?

Annons:
Bittr
6/21/15, 8:42 PM
#1

Testa att regga på kostbevakningen.se så får du klara besked :-) 

Låter fö jättegott!

Lic kostrådgivare lågkolhydratkost/paleo
Webshop 
Butik vid Mörby Centrum

macarena
6/22/15, 12:33 PM
#2

Vad innehåller japansk soyaolja? Kolla på innehållsförteckning om det finns några E-nummer. Ett kan vara ett smakförhöjande, som man inte ska äta. Jag kan inte äta kinesisk mat pga det. Men jag har fel på bukspottskörteln så jag är extra känslig.

_Fisken
6/22/15, 12:47 PM
#3

Vikken tur oljan var japansk då.  😉
Skämt åt sido. Ska kolla det, men jag använder oljan så sällan och är helt fri från besvär från mage, allergier etc så största skiten jag får i mig tror jag är blodtrycksmedicinerna. Förövrigt äter jag inte halvfabrikat eller sånt.  Det är dessa mediciner som jag ska försöka få bort genom LCHF - samt även få andra fördelar givetvis.

nilu
6/25/15, 10:09 PM
#4

Har alltid tyckt att blomkål varit en "dyr" grönsak, med tanke på hur mycket man skär bort och kastar. Bladen är ju som en hel förpackning runt blomkålen ibland. Men så provade vi att steka upp bladen i smör, salta och äta tillsammans med blomkålsriset. Gott.

_Fisken
6/25/15, 11:19 PM
#5

Det visste jag inte - men varför inte när man tänker efter?  Det känns ju inge vidare o kasta så mycket! 
Det där jag rev av blomkålen stekte jag upp sen. Varför inte riva allt?

Sindri
6/26/15, 8:21 AM
#6

Jag gör ofta mos på blomkålen, då tar jag med allt.

Kan även tipsa om att råa bitar av broccolistammen är urgott i sallad..

Och sparrisens tjockare stjälkar blir sega när man tillagar dem, men skurna i tunna skivor blir de fina i en sallad.

Annons:
_Fisken
6/26/15, 8:48 AM
#7

Nog ska man väl koka upp broccolistammen först? 

Kan meddela att jag kommit på (tror jag) hur jag ska få upp fettintaget lite mer. Jag gillar ju skarpt vanlig grönsallad förutom att jag byter ut de illasmakande tomaterna mot röd paprika. Sen är jag mycket generös med olivolja och krydda.  I denna sallad kan man nog ha i de delar du nämner…

Sindri
6/26/15, 8:53 AM
#8

Nej, nej, de skall vara råa. Dock inte av den allra grövsta sorten. Skär i skivor. Krispigt och gott.

Upp till toppen
Annons: