Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Billiga ingredienser

Riven blomkål.

2015-06-21 19:36 #0 av: _Fisken

Jaha! Läste i förbigående om riven blomkål.  Rev och kokade upp det. Testade det sen tsm med stekt bacon och lök i stekpannan och hade på ett antal skvättar japansk soyaolja. Hur enkelt som helst.  
Dessutom är det ju billigt (som jag kan se iaf). Man kan ju kasta i vad som helst (som jag gjorde). Hackad broccoli och brysselkål bla. Stek och se glad ut. :-)

Det jag nämnde ovan måste ju ha låg andel kh?

Anmäl
2015-06-21 20:42 #1 av: Bittr

Testa att regga på kostbevakningen.se så får du klara besked :-) 

Låter fö jättegott!

Anmäl
2015-06-22 12:33 #2 av: macarena

Vad innehåller japansk soyaolja? Kolla på innehållsförteckning om det finns några E-nummer. Ett kan vara ett smakförhöjande, som man inte ska äta. Jag kan inte äta kinesisk mat pga det. Men jag har fel på bukspottskörteln så jag är extra känslig.

Anmäl
2015-06-22 12:47 #3 av: _Fisken

Vikken tur oljan var japansk då.  Skämtar
Skämt åt sido. Ska kolla det, men jag använder oljan så sällan och är helt fri från besvär från mage, allergier etc så största skiten jag får i mig tror jag är blodtrycksmedicinerna. Förövrigt äter jag inte halvfabrikat eller sånt.  Det är dessa mediciner som jag ska försöka få bort genom LCHF - samt även få andra fördelar givetvis. 

Anmäl
2015-06-25 22:09 #4 av: nilu

Har alltid tyckt att blomkål varit en "dyr" grönsak, med tanke på hur mycket man skär bort och kastar. Bladen är ju som en hel förpackning runt blomkålen ibland. Men så provade vi att steka upp bladen i smör, salta och äta tillsammans med blomkålsriset. Gott.

Anmäl
2015-06-25 23:19 #5 av: _Fisken

Det visste jag inte - men varför inte när man tänker efter?  Det känns ju inge vidare o kasta så mycket! 
Det där jag rev av blomkålen stekte jag upp sen. Varför inte riva allt? 

Anmäl
2015-06-26 08:21 #6 av: Sindri

Jag gör ofta mos på blomkålen, då tar jag med allt.

Kan även tipsa om att råa bitar av broccolistammen är urgott i sallad..

Och sparrisens tjockare stjälkar blir sega när man tillagar dem, men skurna i tunna skivor blir de fina i en sallad.

Anmäl
2015-06-26 08:48 #7 av: _Fisken

Nog ska man väl koka upp broccolistammen först? 

Kan meddela att jag kommit på (tror jag) hur jag ska få upp fettintaget lite mer. Jag gillar ju skarpt vanlig grönsallad förutom att jag byter ut de illasmakande tomaterna mot röd paprika. Sen är jag mycket generös med olivolja och krydda.  I denna sallad kan man nog ha i de delar du nämner...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.