Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Resistent stärkelse

2015-06-20 17:16 #0 av: Minska kolhydrater

Har funderat på att lägga till resistent  stärkelse till min ketogena diet. Någon som vet vad man ska välja av dessa  alternativ om man vill behålla ketosen:  kalla bönor, kall potatis, kallt råris?  Hur ska man fördela det  under dagen? Äta allt på en gång eller lite då och då?  Vad  är en lämplig kvantitet?

Anmäl
2015-06-20 17:38 #1 av: Zepp

Potatismjöl utrört i vatten!

Vilket är en av anledningarna till att det inte blir någon favoritmåltid hos någon!

Av de tre du nämnde är alla förkastliga om man vill behålla ketosen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-06-20 22:08 #2 av: jiim

Det är i princip endast potatisstärkelse som har försumbar mängd BS-höjande stärkelse

Anmäl
2015-06-21 08:41 #3 av: subcalva

Chris Kresser skriver så här:

Now, there is one thing that I want to point out, which is that — and you kind of alluded to this before, Steve — one reason I’m not a fan of very low carb, high protein, high fat diets for extended periods of time is that when you cut your carb intake, your absolute amount of carbohydrate that you eat, when you cut it down to below 10% or below 7%, which can be necessary in order to achieve ketosis for some people, it becomes very difficult to consume sufficient amounts of fermentable cellular carbohydrates to maintain a really robust and healthy gut microbiota. And I think this explains why some studies have shown that people consuming a very low carb diet may experience undesirable changes in their gut microbiota, and we have seen this in our clinic and in our work with patients. I think we need more research in this area, but again, if you understand — like you said, Steve — how the small intestine and the large intestine work and what the bacteria in the large intestine need to sustain themselves, it makes sense that if you’re on a diet where you’re eating on a percentage basis a much higher percentage of nonfermentable substrates, like meat and fat, and a much lower percentage of fermentable substrates, like the plant foods, then it very well could have an adverse impact on the gut microbiome over time.

Hela inlägget hittar du här

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.