Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende

Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Sockerberoende och LCHFare

2015-06-17 18:48 #0 av: [Garntroll]

Hej, Ny här. Är sockerberoende som äter enligt strikt LCHF sedan 6 veckor. Är på vecka 7.  hoppas få lite nya idèer.

Anmäl
2015-06-18 05:30 #1 av: Maggan71

Lycka till!
Hur tycker du att det går?
Mitt sockersug är i stort sett helt borta, i alla fall väldigt lätt att hantera, sedan jag började med lchf för några veckor sedan. :-)

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Anmäl
2015-06-18 11:26 #2 av: [Garntroll]

Jag kör strikt lchf och ja jag har kontroll på sötsuget. Går dessutom ner i vikt.

Anmäl
2015-06-18 14:34 #3 av: OlgaMaria

Härligt! I början kan det vara lätt att stå emot alla frestelser eftersom det är så enormt mycket mindre sug jämfört med tidigare. Men risken är att man blir oförsiktig när man märker att man inte behöver ha samma disciplin som innan. Försök fortsätta stå emot allt sött nu till alla sommarkalas, glass på stranden osv, så får det fortsätta vara enkelt. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-06-20 00:41 #4 av: Cahira

Ibland är det det hela "stoppa något i munnen när man ser på tv" som man egentligen är beroende av. Jag bytte till nötter och frön som är olika svårtuggade (linfrön, pumpafrön, solrosfrön och mandlar blandade i en mix och äter med sked ur skål eller påse haha!) och när käken är less på att tugga så är suget efter något oftast borta och i gengäld har man fått väldigt mycket nyttiga mineraler och vitaminer samt omega 3 och 6 som är bra för hjärnan och lederna. 

Jag är f.d. sockerberoende och jag har trillat tillbaka några gånger men socker är SÅ mycket sötare nu än det var förut, tycker bananer är för söta rent av. Men jag unnar mig frukt och bär när det är PMS tider och annat bara för att ha något tillåtet sockerintag. Men även det sker mer och mer sällan sedan jag började nötterna. De är energirika så man får energi på helt annat sätt än sockret ger. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2015-10-03 18:17 #5 av: [Garntroll]

Har börjat slarvat med maten igen. Japp sockerberoendet har blossat upp igen. så dumt. Måste skärpa mig. Grrrr. Djävlas

Anmäl
2015-10-03 19:07 #6 av: carro.

Det är så himla lätt att falla tillbaka i gamla mönster igen med sockerfrossande. Jag har gjort det såå många gånger. Men man får försöka ta nya tag igen.

Anmäl
2015-10-03 19:10 #7 av: [Garntroll]

Ja det är så lätt att trilla dit igen. Har hållit koll i snart 6 mån. vore ju korkat att tappa kontrollen nu.

Anmäl
2015-10-16 10:23 #8 av: Luccy

# Där någonstans är jag med, sockret suger hårt. Måste få till kontrollen igen, jag hade kontrollen i ordning i 6 år.........................

Anmäl
2015-11-04 10:30 #9 av: [Garntroll]

Nu har det ballat ur totalt. Kan väl säga att jag äter allt som inte rymmer inom LCHF. De senaste 2 veckorna är väl inte så LCHFiga. Tvärtom. Jag är åter i samma gamla banor igen. ska det vara så förbannat svårt? Arg

Anmäl
2015-11-04 11:06 #10 av: Effie

Ja, svårt. Det är inte första gången jag länkar till den här tråden... Men man får inte ge upp.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.