Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5698 ggr
hemul
6/17/15, 2:23 PM

Innehåller crème fraiche levande bakteriekultur?

Nån som vet? Det var hopplöst att googla och jag hinner inte maila Arla och fråga. Eller rättare sagt så hinner jag inte vänta på svaret.

Annons:
OlgaMaria
6/17/15, 2:33 PM
#1

Det måste det ju rimligen göra eftersom det är en syrad produkt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

kattöga
6/17/15, 2:46 PM
#2

Den är åtminstone syrad med bakteriekultur. Däremot så vet jag inte vad som händer med bakteriekulturen när och om dom stoppar syrningen med pastörisering……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

hemul
6/17/15, 2:55 PM
#3

Ja, precis. Den innehåller så klart bakterikultur men har de pastöriserat den efter syrning så är den ju död.

Jag brukade syra grädde förut, med fil. Tänkte  göra det igen men vill prova om det  blir godare och mer likt CF om man använder CF som kultur, men vill inte riskera att förstöra en massa grädde om den inte innehåller levande bakterier.

Nu kan jag så klart testa med bara lite, men jag råkar ha för mycket grädde som jag måste göra något med innan den blir förstörd, så jag vill göra mycket nu på en gång. 😕

OlgaMaria
6/17/15, 2:56 PM
#4

Jag skulle tro att grädden pastöriseras först och sedan syras med bakterikultur. Bakterierna är ju en del i hållbarheten så det vore knäppt att först syra och sedan döda bakterierna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hemul
6/17/15, 3:00 PM
#5

Ha ha! Tror jag hittat svaret - när jag googlade på bästa sättet att frysa grädde! Så knäppt det funkar ibland. 😃

Här är ens som skriver "När jag gör eget smör så syrar jag grädden med creme fraiche och låter stå i rumstemperatur 3-4 dagar så att den blir sur innan jag kärnar smöret. "

OlgaMaria
6/17/15, 3:02 PM
#6

På Wikipedia står det 

"Crème fraîche tillverkas genom att odla opastöriserad grädde med lactobacillusbakterier. Bakterierna tillåts växa tills grädden surnar och tjocknar. Man kan eventuellt pastörisera grädden för att stoppa syrningen."

Så utifrån det verkar det oklart… :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
kattöga
6/17/15, 3:02 PM
#7

I det här receptet står det ingenting om pastöriserad eller opastöriserad, så jag skulle nog testa iaf. 

I länken (i#2) står att man kan stoppa syrningen genom att pastörisera grädden (och att man tillverkar CF med opastöriserad grädde och bakteriekulter).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OlgaMaria
6/17/15, 3:03 PM
#8

Förresten, om du köper hem ett probiotika-tillskott med kapslar som man kan öppna så kan du syra vad du vill med det enkelt. Jag brukar syra kokosmjölk ibland. :) Blir en helt annan mer fil-liknande smak.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

kattöga
6/17/15, 3:05 PM
#9

#5 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

parsley
6/17/15, 3:08 PM
hemul
6/20/15, 4:53 AM
#11

Det blev jättebra! 😃

Tog längre tid än med fil dock. Efter ett och ett halvt dygn hade absolut ingenting hänt, så jag trodde det skulle bli förstört. Men det smakade fortfarande OK så jag lät det stå. Nästa morgon var det tvärtjockt. Blev godare än när man gör med fil som kultur tycker jag. Jag blandade grädde och lite mjölk så det skulle få samma fetthalt som köpt CF och det tror jag är en bra idé. Det blir lite väl tjockt annars, det vet jag sedan försöken med filmjölk. Funkar inte så bra till kalla såser då. Blir nästan som en klump om man gör på bara grädde och syran blir dålig också. Mjölksockret behövs ju som mat till bakterierna.

Upp till toppen
Annons: