Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Innehåller crème fraiche levande bakteriekultur?

2015-06-17 14:23 #0 av: hemul

Nån som vet? Det var hopplöst att googla och jag hinner inte maila Arla och fråga. Eller rättare sagt så hinner jag inte vänta på svaret.

Anmäl
2015-06-17 14:33 #1 av: OlgaMaria

Det måste det ju rimligen göra eftersom det är en syrad produkt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-06-17 14:46 #2 av: kattöga

Den är åtminstone syrad med bakteriekultur. Däremot så vet jag inte vad som händer med bakteriekulturen när och om dom stoppar syrningen med pastörisering......

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2015-06-17 14:55 #3 av: hemul

Ja, precis. Den innehåller så klart bakterikultur men har de pastöriserat den efter syrning så är den ju död.

Jag brukade syra grädde förut, med fil. Tänkte  göra det igen men vill prova om det  blir godare och mer likt CF om man använder CF som kultur, men vill inte riskera att förstöra en massa grädde om den inte innehåller levande bakterier.

Nu kan jag så klart testa med bara lite, men jag råkar ha för mycket grädde som jag måste göra något med innan den blir förstörd, så jag vill göra mycket nu på en gång. Ledsen

Anmäl
2015-06-17 14:56 #4 av: OlgaMaria

Jag skulle tro att grädden pastöriseras först och sedan syras med bakterikultur. Bakterierna är ju en del i hållbarheten så det vore knäppt att först syra och sedan döda bakterierna.

Anmäl
2015-06-17 15:00 #5 av: hemul

Ha ha! Tror jag hittat svaret - när jag googlade på bästa sättet att frysa grädde! Så knäppt det funkar ibland. Skrattar

Här är ens som skriver "När jag gör eget smör så syrar jag grädden med creme fraiche och låter stå i rumstemperatur 3-4 dagar så att den blir sur innan jag kärnar smöret. "

Anmäl
2015-06-17 15:02 #6 av: OlgaMaria

På Wikipedia står det 

"Crème fraîche tillverkas genom att odla opastöriserad grädde med lactobacillusbakterier. Bakterierna tillåts växa tills grädden surnar och tjocknar. Man kan eventuellt pastörisera grädden för att stoppa syrningen."

Så utifrån det verkar det oklart... :-/

Anmäl
2015-06-17 15:02 #7 av: kattöga

I det här receptet står det ingenting om pastöriserad eller opastöriserad, så jag skulle nog testa iaf. 

I länken (i#2) står att man kan stoppa syrningen genom att pastörisera grädden (och att man tillverkar CF med opastöriserad grädde och bakteriekulter).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Anmäl
2015-06-17 15:03 #8 av: OlgaMaria

Förresten, om du köper hem ett probiotika-tillskott med kapslar som man kan öppna så kan du syra vad du vill med det enkelt. Jag brukar syra kokosmjölk ibland. :) Blir en helt annan mer fil-liknande smak.

Anmäl
2015-06-17 15:05 #9 av: kattöga

#5 Tummen upp

Meeow! 

Anmäl
2015-06-17 15:08 #10 av: parsley

Har man mycket grädde kan man göra smetana  http://www.recept.nu/christer_lingstrom/smaratter_och_tillbehor/agg_och_mejeri/smetana/

eller syra smör med hjälp av filmjölk  http://matgeek.se/2012/11/15/konsten-att-gora-syrat-smor/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.