Annons:
Etikettövrigt
Läst 6152 ggr
Septima
6/16/15, 10:13 AM

Ischias och viktnedgång

Kan det finnas samband mellan viktnedgång och ischias-attacker? Det var ett par år sen jag sist fick ischias-ont men nu har jag det igen. Samtidigt har jag gått ned ett kilo (inte mycket jag vet men jag väger inte jättemycket öht så procentuellt är det en del).  Sist jag hade sådan smärta var när jag gick ned en hel del efter omläggning till LCHF. Jag har i stort sett haft stabil vikt i ett par år - aldrig minskat så mycket som ett kilo på en vecka. Jag försöker heller inte gå ned i vikt. Har en lång historia av jojobantande bakom mig. Vid de ganska snabba viktminskningar som jag då hade fick jag inte sällan ischias-ont. Inte tänkt förut på om det kan finnas ett samband.

Det brukar gå över av sig själv. Dessutom har jag har några rätt effektiva övningar som hjälper. Jag skriver alltså inte för att få hjälp med ryggontet utan av vetenskaplig nyfikenhet.  Finns det fler med denna erfarenhet? Har googlat men inte hittat något som skulle antyda att så är fallet. Min egen (amatörmässiga) hypotes är att fettet runt nerverna skyddar men när detta minskar kan den klämning som är grundorsaken till smärtan uppträda. 

Eftersom frågan om vikt, längd och ålder alltid brukar ställas: Jag är 62 år, 167 lång  och väger 57 kilo. Har ätit LCHF i snart 4 år.  Inte underviktig, med andra ord, men snarare "smal" än "mullig". Inte särskilt muskulös så de marginaler jag har att ytterligare minska i vikt är nog mest fett.

Annons:
[[Boris Sager]]
6/16/15, 10:45 AM
#1

Hej Septima! Jag har ingen erfarenhet av dessa tva symptom, men tycker att du bor kolla med din HC. Undrar om din viktnedgang kommit plotsligt eller funnits en tid, hur ar din mat lust? Tanker forstas pa att ngn typ av malignitet maste uteslutas, att det skulle vara ngn typ av skoldkorteloverfunktion later mindre troligt tillsammans med ischias.

Septima
6/16/15, 11:05 AM
#2

Jo så klart jag får kolla om viktnedgången fortsätter (ett kilo är verkligen inte mycket - oavsett utgångsläge). Jag är i nuläget inte orolig för den. Det har nog råkat bli så att jag genomsnittligt över en tid på några veckor ätit mindre än jag brukar. Så jag tror inte orsaken är någon sjukdom. Men oavsett orsak till viktnedgång - frågan om ischias och viktnedgång intresserar mig.

[[Boris Sager]]
6/16/15, 11:46 AM
#3

Nej, sakert ar det sa. Under den ngt varmare arstiden behover ju kroppen mindre naring och man kanske ror sig mer. Jag vill bara utesluta allvarligare anledningar innan jag accepterar de mer latt botade.

Tyroidea
6/17/15, 8:40 AM
#4

Jag har haft ischias många gånger och så vitt jag vet har det inget med vikten att göra. Däremot kan stress sätta sig i ryggen, är man stressad äter man kanske mindre (även av värk!) så då går man ner.  Ett eller två  kilo på en vecka kan man gå upp och ner beroende på förändringar av vätskebalansen.

aknr1
6/17/15, 4:15 PM
#5

Hej! Jag har faktiskt noterat samma sak. När jag har gått ned nåt kilo i vikt har jag innitialt fått lite sånna känningar. Två andra kompisar med samma kroppstyp som jag (breda höfter) har oxå klagat över samma sak just i samband med att de gått ned i vikt. bara något jag noterat.. och tycker även det har gått bort igen när vikten stabiliserats..

opssk
6/17/15, 8:27 PM
#6

Jag har fått ischias både vid viktnedgång o uppgång så för mig stämmer inte din teori. Men är nyfiken på dina övningar, själv kör jag bakåtböjningar enl mckenzie, tipsa gärna om du har nån bra övning!

Annons:
Septima
6/17/15, 10:44 PM
#7

Jag vet inte om övningen har något namn. Min bror som också har ischias fick den av sin sjukgymnast. Man ligger på rygg på golvet med uppdragna ben. Vinklar upp ett ben i taget, från knäet, och vinklar det vågrätt med foten upprätt. Så vickar man på foten några gånger (vinklar den). Sen nästa ben. Jag brukar inte behöva göra denna övning särskilt många gånger för att det värsta ska släppa och efter några dagar brukar det gå över helt. Men om det skulle gått över ändå vet jag inte.

Septima
6/17/15, 10:52 PM
#8

#4  - Även om det är vatten som försvunnit så kan ju även det ändra hur nerverna ligger i förhållande till varandra - vad själva vikten består av, vatten eller fett, har kanske ingen betydelse vad gäller min hemsnickrade hypotes? (Alltså att den relativt snabba viktförändringen rubbar läget för nerverna och får det att göra ont).

 #5 Jag har också förhållandevis breda höfter, och smal midja - hmm skulle det kunna påverka? Tja kanske. Kurvigheten kan ju kanske öka belastningen på isciahsnerven - svårt att få stöd när man ligger på sida tex. Idel hypoteser! 🙂

Upp till toppen
Annons: