Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8432 ggr
liindisen
2015-06-15 14:27

vilken olja till marinad?

Är det raps- eller olivolja som är bäst att använda om man ska göra egen marinad?

Annons:
OlgaMaria
2015-06-15 15:42
#1

Båda går bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gurky
2015-06-15 17:56
#2

Beror på vad det är till, vad som är i etc.

liindisen
2015-06-15 19:57
#3

tex till fläskkött vad är bäst?

Jag har gjort marinad förut men minns inte vilken olja jag hade, jag hade en massa kryddor i, vitlök och allt möjligt och gott blev det.

OlgaMaria
2015-06-15 20:46
#4

Tycker det beror helt på vilken kryddning man har. Olivoljan är ju som en krydda i sig, medan rapsoljan är naturell. Men det blir bra med båda.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

liindisen
2015-06-16 16:24
#5

Det var nog olivolja kom jag på men nu undrar jag en sak till. Jag hade en öppnad flaska ekologisk olivolja som jag bara tagit lite av men på flaskan står bäst före 9/2 2015 måste jag kasta bort allt då? Vad händer om det är gammalt? Törs jag använda?

Den har ju säkert stått sen förra sommaren för jag äter ju aldrig olja annars, har nog bara använt till marinad, steker aldrig i..

odezza
2015-06-16 16:26
#6

Lukta på den. Om den inte luktar härsket, går den att använda.

"still lost in space and time"

Annons:
liindisen
2015-06-16 16:39
#7

Alltså jag är så dum att jag inte ens vet hur olivolja ska smaka eller lukta när den är okej och inte vet jag hur härsket smakar heller. Jag luktade på den nu och den luktar väl litegrann men inte illa direkt. Sen smakade jag och den smakar rent ut sagt för jävligt. Starkt! Men jag vet inte om det är den naturliga smaken om man äter olivoljan direkt med en sked kanske det blir starkt?

Ja det var inte gott iaf, jag vart tvungen att spotta ut. det kanske är säkrast med rapsolja iaf, gud vad jag velar. Känns bara lite onödigt att kasta en hel stor flaska bara för att man inte ens fattar hur den ska smaka när den är OK.

odezza
2015-06-17 11:12
#8

Härsket luktar o smakar unket, ofräscht, liksom… Du kanske har en sort med pepprig smak, som gör att den känns stark i smaken.

Prova att göra dressing till sallad. Här hittade jag ett enkelt recept. Om du fortfarande tycker att det smakar urk, så är det nog inte stor idé att spara flaskan, tyvärr.

"still lost in space and time"

OlgaMaria
2015-06-17 11:30
#9

#5 Har flaskan stått framme? Isåfall skulle jag nog kasta. En öppnad flaska som står framme håller sig i 3 månader ungefär. Värme och ljus förkortar hållbarheten. Jag förvarar mina oljor i kylskåpet. Olivoljan stelnar då men man får ta fram den lite i tid för att få ur det man behöver ur flaskan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VästkustFia
2015-06-17 14:33
#10

Jag har alltid flera olika sorters olivolja på gång så ibland tar det lite tid innan en flaska går år. Den äldsta har stått öppnad i ett mörkt och svalt skafferi mer än två år - den smakar till min förvåning fortfarande precis som den ska.

liindisen
2015-06-17 17:03
#11

#9 Nej flaskan har inte stått framme. Längst in i kylen där det är som kallast och jag har 5 grader i kylen bara. Men oljan är inte stelnad. Vad konstigt, det var bara att ta fram och hälla upp direkt. Det står

"garant ekologisk extra jungfru olivolja, fruktig olja med inslag av örter"   på flaskan

OlgaMaria
2015-06-18 14:32
#12

#11 Men isåfall kan den mycket väl vara okej! Olivolja har i sig självt en rätt skarp smak. Det är säkert olika på olika oljor om de stelnar. Beror nog en del på framställningen också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: