Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6669 ggr
Nova1234
2015-06-09 11:37

Kolsyrat vatten

Efter att jag har börjat med LCHF mat så kan jag knappt dricka kolsyrat vatten. Jag tycker det bara är salt och äckligt Nu har jag sett att jag får i mig för lite natrium/dag med lchf. Är det fler som har blivit mer känslig för saltsmak och också äter alldeles för lite salt med lchf

Annons:
parsley
2015-06-09 12:18
#1

Ta saltet som medicin. Blanda en sk kallsup och drick. Tyvärr är jag lite osäker på den exakta doseringen, men jag tror det är 0,5 tsk salt i ett glas vatten, minst 1 gång per dag. Använd seltin eller havssalt eller blanda Anna Halléns supersalt och använd det.  http://www.lchfarkivet.se/lchf-recept/anna-hallens-supersalt/ En del pressar i lite citron i vattnet också.

Nova1234
2015-06-09 12:34
#2

Trodde inte att brist på salt skulle bli ett problem, annars brukar det vara att man få i sig för mycket salt Mina smaklökar har förändrats med lchf, det är klart, jag får bita ihop och svälja, antar jag :)

hemul
2015-06-09 13:05
#3

Det är jättevanligt i början. För mig gick det över, men för alla gör det inte det. Minns att jag slängde ostar för att jag inte kunde äta dem p.g.a. att de var så salta. Det som är kvar, för mig, är att jag fortfarande inte gillar när det är för mycket salt i maten, jag vill salta ovanpå istället och gör det rätt friskt. Gillar alltså salt men inte när det är "genomsalt". Oförklarligt för mig, men så är det!

Nova1234
2015-06-09 13:23
#4

Okey, det visste jag inte att det va vanligt. Jag har ätit lchf sen mars, så kanske att jag i fortsättningen blir känslig för saltsmak, eller så kanske jag kan träna upp toleransen igen (vilket märkligt problem)

Zepp
2015-06-09 18:38
#5

Allt smakar annorlunda i början.. vad jag minns iallafall!

Oså åt man fortfarande en hel del av det man egenligen inte borde, men det tog en tid innan man hittade andra/bättre alternativ.

Odå fick man plötsligt salta själv på maten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nova1234
2015-06-09 20:13
#6

#5 sant det tar tid att lära sig äta rätt, lära sig nya recept, se till att ha div (svårhittade varor i affären) ingredienser hemma Sen jag började med lchf har jag ätit som en häst, jag har inte gått ner något i vikt, men ätit mycket gott, sånt som jag tidigare har saknat när jag va fettskrämd. På dom här månaderna har jag lärt mig en del ändå Nu ska jag ta lite kontroll och ha lite mer koll på vad jag stoppar i mig och kanske gå ner ett par kilon i sommar (I helgen åt jag lite potatissallad till rostbiffen, det gör jag inte om, den smakade plast, nåt positivt :)

Annons:
Zepp
2015-06-09 20:16
#7

Finns godare och mindre godare potatissallad!

En del gör egen LCHF-potatissallad på rättika.. jag äter mindre utav en vanlig som jag tycker är god!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2015-06-09 20:36
#8

Var det färdigköpt potatissallad har den alltid smakat plast! 😃

Bjorne
2015-06-15 12:25
#9

Rättika funkar jättebra som ersättare till potatis i många fall. Potatisgratäng, potatissallad. Men också  stekt i tex pyttipanna som man ju aldrig äter annars numera eller så kan man fritera dem som pomme.

OlgaMaria
2015-06-15 15:45
#10

Potatissallad med zucchini är också gott! http://56kilo.se/falsk-potatissallad-lc-lchf/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: