Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Nötter!

2015-06-08 13:31 #0 av: _Fisken

Gott folk. Nu kommer vi till frågan om "Nötter".  Jag köper Paranötter för jag fattar inte annat. Dem sprayar jag en dimma med vatten på och sen saltar jag dem. In i ugnen o torkar dem.

Nu konstaterar jag två fakta(?) om dessa nötter. 1) de är relativt dyra och 2) de bidrar med att öka fettkvoten rel. proteinet. 

Har ni några andra förslag på nötter som passar bra o kasta i sig när suget kommer över en? Eller kanske man ska vara lite sparsam? Jag vet ju av mig att jag äter oftast lika mkt protein som fett och jag behöver öka andelen fett - om man ska följa de råd man läser.

Anmäl
2015-06-08 13:43 #1 av: Garm

Macadamianötter är väldigt feta.

Anmäl
2015-06-08 13:44 #2 av: _Fisken

Går de att skaffa i normala affärer?

Anmäl
2015-06-08 13:53 #3 av: Garm

Ja, det finns bland annat i lösvikt om butiken har "naturgodis" från Exotic Snacks.

Anmäl
2015-06-08 15:37 #4 av: Sindri

Macadamia är väl nästan de dyraste nötter man kan köpa. Urtekram är ett danskt eko-märke som säljs mer och mer i butiker. Om din livsmedelsbutik säljer det märket kan de säkert ta hem deras macadamia också.
Bodystore säljer till hyfsat pris på nätet
http://www.bodystore.com/raw-macadamianotter-eko-500-gram

Sen är frågan om du äter nötter för dess nyttighet eller för att har något snacks som inte är onyttigt.

Hasselnötter är väldigt nyttigt - och billigt. Innehåller mycket mineraler och annat bra. Fetthalt 54 g, kolhydrater7g per 100 gram.

Om du vill ha med snacks, prova att blanda kuber av god hårdost med hasselnötter. Passar jättebra ihop.

Jag gör ofta rostade pumpakärnor (Änglamarks ekologiska är billiga och bra) Fett 49g och kolhydrater 4,7 gram per 100 gram. Jag torrostar i stekpanna eller i långpanna, blandar i lite smör (ökar fetthalten) och öser på med havssalt. Mycket bra att ta till när man har nötallergiker på besök.

Anmäl
2015-06-08 15:53 #5 av: hemul

Hasselnötter innehåller inte lika mycket flermättat som de flesta andra nötter heller.

Nötter ska nog ätas med måtta p.g.a. sin höga omega-6 halt och att de innehåller mycket antinutrienter. Egentligen ska man blötlägga dem innan man äter dem, som med bönor.


Anmäl
2015-06-08 16:37 #6 av: _Fisken

Jo, allt bör väl ätas med måtta men en mindre näve hasselnötter kan kanske inte spela nån roll. Att ersätta en middag med ett antal nävar nötter torde inte vara bra i längden. 
För övrigt. Var det inte supernyttigt med Omega-6 förut?

Anmäl
2015-06-08 16:53 #7 av: Sindri

Nej, Omega 3. Men vi behöver lite Omega 6 också. Balans i allt....Ler

Anmäl
2015-06-08 22:18 #8 av: _Fisken

Jag har en glasskål med kärnor och ser ut som typ gråa fästingar. Är det pumpakärnor tro?  De är rel. tunna och inte superhårda när man biter på dem.

Anmäl
2015-06-08 22:30 #9 av: hemul

Ja, du tänker nog på omega-3. Fast en del menar väl fortfarande att allt som inte är mättat är bra *harkel* SLV *harkel*. ;-)

Nädå, jag tror inte heller det är farligt i måttliga mängder, men det lät som du satt i dig rätt mycket.


Anmäl
2015-06-08 22:54 #10 av: _Fisken

En näve kanske...

Anmäl
2015-06-09 08:49 #11 av: Sindri

Så här ser pumpakärnor ut
http://www.skarvaekobutik.se/shop/24672/art72/h9958/20289958-origpic-616dd3.jpg
De känns lite krispiga när man biter i dem.

Solroskärnor är mer gråa
http://tinasmagmat.se/wp-content/uploads/2010/11/Solrosfr%C3%B6n.jpg

Någonstans någon gång läste jag även att försök tyder på att pumpakärnor kan motverka prostatacancer.

Anmäl
2015-06-09 09:44 #12 av: _Fisken

Ska man ha dem i rumpan då eller? 

Anmäl
2015-06-09 11:20 #13 av: Sindri

Hmmmm... Generad

Anmäl
2015-06-09 13:05 #14 av: hemul

Du kan ju prova! Skrattar


Anmäl
2015-06-09 14:27 #15 av: _Fisken

Jag behagade skämta lite. Ibland kan jag bara inte låta bli....  Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.