Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9273 ggr
_Fisken
2015-06-08 06:36

LCHF app?

Hej! Finns det nån app för telefonen/plattan/datorn som är skriven för LCHF?  Jag har kollat in en del av dem (2 st) men vill ha en funktion där jag 1) skriver in mina data (vikt/ålder/bla bla) och 2) matar in vad jag stoppar i mig. Svaret ut från appen ska vara hur jag uppfyller kvoterna för protein, kh och fett.  Livsmedelskollen är skaplig men det kanske finns ännu bättre? 

Jag ska ärligt talat säga att jag är dååålig på att sitta o räkna o dona men samtidigt är det bra för mig att ha hygglig koll på läget och de livsmedel man normalt stoppar i sig. Senare slipper jag detta räknande och vet hyggligt hur man ligger till. Har testat lite under helgen och jag ser ju att det är mkt lätt att proteinerna rusar upp.

Annons:
Nova1234
2015-06-08 07:58
#1

My fitness pal finns det en app som är en kalori och kost dagbok Där kan du hålla reda på allt du äter och hur mycket motion du får Appen räknar ut hur mycket du kan öta för att gå ner i vikt Den funkar även på LCHF Jag tycker den är superbra

_Fisken
2015-06-08 08:01
#2

Tack. Då ska jag testa den!

korseett
2015-06-08 08:22
#3

Lifesum finns

Nova1234
2015-06-08 08:42
#4

Tillägger att jag har länkat ihop kalori och kostdagboken med Run keeper så om jag går mer än 15 minuter så registreras promenaden direkt utan att jag behöver slå på någon app Smidigt :)

_Fisken
2015-06-08 08:56
#5

#3. Ska testa Lifesum också.

#4. Runkeeper har jag använt men fick inte med den i normala "livsrytmen" men intressant att veta att de kan kopplas ihop. Runkeeper är förövrigt en stor "standard" som jag förstått.

Nova1234
2015-06-08 09:13
#6

Runkeeper är jättebra. Särskilt som den registrerar automatiskt när du går mer än 15 minuter. Du ställer in den i inställningar Annars är det lätt hänt att man glömmer slå på den

Annons:
_Fisken
2015-06-08 09:28
#7

Fasiken. Nu måste jag ju prova det!!  :-)

Vivisfaxarn
2015-06-13 13:34
#8

Det jag gillar med LCHF är att jag SLIPPER räkna. Det kan man ju inte hålla på med hela livet. Och att äta så här gäller inte bara nu en kort tid.

_Fisken
2015-06-13 13:39
#9

Jag håller fullständigt med dig!  Jag klarar inte av räknandet! För mig är det ingen sport. Samtidigt vill jag få "skaplig" koll på råvaror och sånt man stoppar i sig - så det leder till att man kan käka utan att fundera så mkt. 
Jag visste ex.vis inte att hasselnötter innehöll bra mkt mer kh än vad paranötterna gjorde. Så då vet jag att jag med fördel handlar paranötter men ibland hassel.

Vivisfaxarn
2015-06-13 13:56
#10

Just det! Paranötter är bättre, hallon bättre än blåbär!

_Fisken
2015-06-13 14:00
#11

Aha. Det visste jag inte. För att få detta levnadssätt att funka måste man veta lite mer. Åt efter GI i ett par år och käkade med stor lust kokta kålrot och morötter. SEN, efter 2 år, så kollade jag dessa baslivsmedel. De hade HÖGT index! Tvärtom mot vad jag trodde. 
Det jag söker NU är öl med låga kh-procent och med låg eller utan alko-halt. Vet bara ännu starkölen. Men sånt kan man ju inte dricka lite då o då….

Vivisfaxarn
2015-06-14 09:48
#12

Öl är flytande bröd - tyvärr!

hemul
2015-06-14 12:53
#13

Man kan tänka ett steg till också. Beträffande GI så är det ganska ointressant om man inte tar hänsyn till mängden kolhydrater man får i sig. Kålrot må ha högt, eller ivf medelhögt, GI, men det innehåller väldigt lite kolhydrater. Belastningen blir alltså låg i alla fall, man lär inte sätta i dig flera kilo. Tänk på vindruvor som har jättehögt GI. Man får inte en blodsocker- och insulintopp för att man äter en vindruva liksom. Mängden är viktig.

Visst, blåbär har mer kolhydrater än hallon. Skillnaden är inte större än att det faller inom felmarginalen för tabellvärdena. Det kan säkert skilja lika mycket inom respektive art beroende på sort, när de är plockade, hur vädret har varit o.s.v. Men vill man jaga de sista grammen och går efter tabellerna kan man ju äta lite mindre blåbär än man skulle äta hallon. Eller man kompenserar genom att äta mindre kolhydrater till middagen eftersom man ska äta efterrätt eller åt bär till frukost.

Snart är skogarna fulla av finfina blåbär, som dessutom innehåller mindre socker än de köpta, är proppade med nyttigheter och är supergoda. Inte tänker jag låta dem stå inte.😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: