Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Ätit lchf, extrem magknip av kolhydrater

2015-06-07 00:16 #0 av: GeeGee

Hej!
Skulle vara duktig och äta sunt under sista studietiden så de senaste 3 mån har jag mer eller mindre ätit enligt LCHF-dieten.
Den senaste studieveckan har jag nu ej följt lchf alls utan det har blivit pizza, mackor, pasta mm (dvs sånt jag innan åt).

Jag har haft extrem magknip, illamående, bubblig mage och diarré i flera dagar nu. Som värst var det för ca 5 dygn sen när jag till och med trodde jag var magsjuk. Men den molande värken gick ej över trots toabesök. Så nu sitter jag här igen med hemsk magvärk som hållt på sedan vi åt kvällsmat (potatis, kött och sås) för snart 4 timmar sen.

Låter det som att jag inte tål kolhydrater längre? Och vad ska jag göra åt magvärken 😓 Och beror det på att jag ätit enligt lchf - i så fall tänker jag inte göra det mer, för denna värk är hemsk 😰

Anmäl
2015-06-07 07:10 #1 av: diva77

Skulle faktiskt kunna vara som du skriver...återgå till lchf o så får du se om problemen försvinner. Men har du fortvara de ont så kontakta läkaren

Anmäl
2015-06-07 08:55 #2 av: OlgaMaria

Hur mådde du i magen innan du började med LCHF? När man utesluter något helt och sedan börjar med det igen så märks symptomen väldigt väl, jämfört med när man äter det hela tiden. Då är det svårt att märka vad som beror på vad. Det låter som att du kanske är intolerant mot gluten eller så, eller att du har en väldigt känslig mage som inte alls vill ha kolhydrater.

Är du säker på att du inte drabbats av magsjuka då?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-06-07 12:35 #3 av: GeeGee

Har fortfarande ont!
Jag är ett mål lchf mat i förrgår och då hade jag inte ont alls i magen. Men magknipen sitter i väldigt länge - ca ett halvt till ett dygn efter att jag ätit kolhydrater.

Anmäl
2015-06-07 13:17 #4 av: hemul

Jag skulle prova att utestluta spannmål, den mest troliga boven, och se om det går bättre då.

Anmäl
2015-06-07 15:10 #5 av: dufva

Det skulle ju faktiskt kunna vara så att du drabbats av nåt som inte alls har med kosten att göra som en magsjuka av nåt slag?

Annars är det ju så att det inte är så lätt för kroppen att hoppa fram och tillbaka mellan helt olika bränslen

Det är bakteriefloror och enzymer som inte hänger med i för snabba kast och svängar Skrattar

En annan möjlighet är ju att du vant dig med att må oförskämt bra på Lchf-kost och att det du känner när socker och spannmål dimper ner är som de flesta "normalkostare" mår mest hela tiden Cool

Anmäl
2015-06-08 15:44 #6 av: [Jennifer71]

Hej,

Jag får magknip i form av kramper som känns som kvihugg, väldigt oskönt, kan också bli lös i magen, jag tror det är gluten. Jag minns att jag trodde att det var normalt med uppblåst spänd mage och kramper efter måltiden innan jag började med LCHF, men nu vet jag att inte alla mår så och att man inte behöver ha det så.  jag tror inte att jag är mer känslig nu än innan, men eftersom det inte är så varje dag så blir det tydligare när det händer, vilket är bra eftersom det får mig att hålla rätt kurs.

Anmäl
2015-06-10 09:56 #7 av: Malinochclaes

Jag har också så. När jag äter lchf så mår jag bra, inga gaser samt jämn, lagom mjuk avföring som är väldigt regelbunden. När jag äter något med stärkelse (jag är svag för hembakat go-fika, tyvärr) så kommer allt tillbaka: gaser, magknip, diarré och/eller förstoppning.

Anmäl
2015-06-10 13:57 #8 av: hemul

Fast du kan ju inte veta att det är stärkelse i sig du inte tål. Det kan ju vara gluten, något annat i spannmål/vete, socker, nån annan ingrediens i kaffebrödet. Får du samma effekt om du äter en potatis?

Obs att jag frågar av ren nyfikenhet. Jag har själv inte de här problemen (tyvärr, på sätt och vis) men tycker det är väldigt intressant.

Anmäl
2015-06-11 09:27 #9 av: [Jennifer71]

Hej,

Om du frågar mig får jag inte några problem av potatis men av pasta och bröd, det är tur för mig eftersom jag älskar pasta, dessvärre gillar jag att mosa potatisen med såsen, det är numer ett minne blott men något jag bör se upp med.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.