Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF ger mig en massa symptom/problem.

2015-06-03 20:02 #0 av: Zugo

Hej,

Jag har ätit LCHF sedan snart 2 mån tillbaka och min krånglande mage är numera helt lugn vilket är fantastiskt och vikten går sakta men stadigt nedåt. Tyvärr har jag fått andra symptom/problem när jag gått över till LCHF. Huvudvärk hade jag första dagarna men det gick över. Problemen/symptomen nedan kom för ca 2 veckor sedan och har fortsatt sedan dess.

* Tappar hår

* Känner mig yr ofta (speciellt när jag står upp)

* Känner mig matt och orkeslös

* Torr i munnen (mest under natten)

* Ingen direkt matlust

* Lätt illamående 

Dricker 2,5 liter vatten per dag. Dricker inget annat så som kaffe eller så. 

Äter enligt LCHF och fuskar inte. Äter 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater, får i mig runt 1,800 kcal per dag.

Saltar maten och man får ju i sig salt via bl.a. smöret som är normalsaltat. Tro mig inte lida av vitaminbrist eftersom jag äter två multivitamintabletter per dag samt 5 ml fiskleverolja.

Problemen måste ha med LCHF att göra men varför?

Har opererat bort gallblåsan för snart 20 år sedan men tror inte problemet ligger där då jag inte har lös avföring (hade det första veckan) utan den är som den ska vara.

Hjälp!

Anmäl
2015-06-03 20:06 #1 av: AnnaFagerell

Vore jag du skulle jag kontakta en dietist och fråga. Låter märkligt

Medarbetare på djurskydd.ifokus
Anmäl
2015-06-03 20:10 #2 av: Aleya

Låter ändå som saltbrist. Ta en kallsup.
seltin(jag brukar ta ett liiiitet berg i handflatan) och dra i dig ett glas med vatten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2015-06-03 20:14 #3 av: Zugo

Har redan provat att blanda salt i ett glas vatten och dricka.  Gjorde ingen skillnad.

Anmäl
2015-06-03 20:51 #4 av: OlgaMaria

Du kanske behöver kalium och/eller magnesium som du inte får i dig via vanligt salt. Dessa finns vanligtvis inte i multivitamintabletter heller. Seltin ger en del kalium + magnesium.

Du kanske ska pröva att avstå från multivitaminen ett tag framöver. Ibland kan man få illamående/tappa matlust om man får i sig för mycket av någon vitamin. Multivitaminerna är ju heller inte anpassade efter LCHF-kost. Du kanske får i dig för mycket järn t ex eller något annat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-06-03 21:06 #5 av: Zugo

Käkade multivitamin + fiskleverolja åratal innan LCHF och det fungerade utan problem. Att LCHF ska göra att jag får i mig för mycket har jag svårt att se, tror snarare tvärtom. Äter mest broccoli.

Kan väl vara värt att avstå en vecka för att se.

Får i mig följande (dubbla mängden eftersom jag äter två):

Siffror inom parantes anger procent av RDI. Vid två tabletter dubblas procentantalet.

A-vitamin 250 µg (31)
D3 7,5 µg (150)
E-vitamin 10 mg (83)
B1 0,7 mg (64)
B2 0,8 mg (57)
Nikotinamid (B3) 9 mg (56)
B6 0,8 mg (57)
Folsyra 150 µg (75)
B12 1 µg (40)
C-vitamin 60 mg (75)
Biotin 30 µg (10)
Pantotenat 2,5 mg (42)
Zink 7 mg (70)
Koppar 0,45 mg (45)
Jod 75 µg (50)
Mangan 0,5 mg (25)
Krom 25 µg (63)
Selen 30 µg (55)
Molybden 50 µg (100)
Kalcium 120 mg (15)
Magnesium 58 mg (15)

Anmäl
2015-06-03 21:50 #6 av: Zepp

Alla de symptomen är de som är omställningssymptom.. men man brukar inte ha dem i två månader!

Ta du ett steg bakåt och öka på kolisarna lite, främst grönsaker lite bär, någon frukt och lite mer mejerier.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-06-03 21:50 #7 av: OlgaMaria

LCHF är ju mer näringsrik mat så många saker får du i dig betydligt mer av på LCHF-kost. Tycker du kan pröva att avstå ett tag och se om det gör någon skillnad. Jag har varit med om att bli dålig av multivitamintillskott.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-06-03 21:58 #8 av: Zugo

Äta mer kolhydrater? Där kommer jag överskrida gränsen och gå ur ketos. 

Anmäl
2015-06-03 22:04 #9 av: Zepp

Testa det.. iallafall för en vecka om inte annat så för att utesluta detta.

Ponera att det är något annat som kommit samtidigt som kostförändringen.. något virus eller annat som du borde söka läkare för? 

Ketos är för det första inget heligt.. det är mer ett symptom på att du äter väldigt lite kolhydrater.

Är du inte helt metabolt skadad så förbränner kroppen det du äter.. och hamnar du strax över gränsen för ketos så är det fortfarande mest fett som utgör din energi.

Anmäl
2015-06-03 23:05 #10 av: Zugo

Jag vill ligga på optimal ketos (2,25) för optimal fettförbränning så att ät mer kolhydrater är uteslutet. Vill inte heller gå igenom dagar av huvudvärk när kroppen ställt in sig på sockerdrift igen och man måste börja om från början med "avgiftning".

Varför ska jag behöva mer kolhydrater när kroppen klar producera dessa 140-150g som hjärnan behöver från maten jag äter?

Anmäl
2015-06-03 23:24 #11 av: Zepp

Du behöver antagligen inte mer kolhydrater.. inte ens din hjärna utan det var ett sätt att utesluta att det handlade om LCHF/ketos.

Får kroppen bara 50-100 gram kolhydrater lär den knappst gå över i sockerdrift.. utan gör färre själv.

Anmäl
2015-06-04 00:21 #12 av: odezza

Nu är det snart 9 år sedan jag började med LCHF. Alla punkter utom yrsel stämmer med de omställningsbesvär jag hade under första halvåret.

Tappar hår: jag tappade hår. Blev tvungen att ha det kortare under flera år. Jag märkte dock en klar förbättring efter ca 7 år, och kopplar det till teorin om att det tar 7 år för kroppen att byta ut alla celler. Idag, efter 9 år har jag långt hår igen, och tjockare än jag någonsin haft.

Matt och orkeslös: Det tog ca 7 månader för mig innan jag kände att jag kunde börja motionera lite smått. Man får räkna med att det kan ta upp till ett halvår innan musklerna har ställt om sig till fettdrift. Men det kan vara bra att utesluta saltbrist, man får i sig mindre salt med LCHF-kosten. Dessutom tyckte jag att smaklökarna blev mer känsliga för den salta smaken i o m omställningen, vilket gjorde att jag kanske inte alltid saltade tillräckligt. Jag brukar ta ett kryddmått seltin i ett glas vatten, då jag misstänker att jag har fått i mig för lite. Att jag tar seltin är för att jag vill få i mig kalium, med tanke på natrium-kaliumbalansen, då jag använder vanligt salt (NaCl) till maten. 

Torr i munnen: Det upplevde jag också. Jag har därför alltid ett glas vatten på nattygsbordet. Jag ser också till att dricka ordentligt under dagen.

Ingen direkt matlust: Det upplevde jag också under första halvåret. Det gäller att äta ändå.

Lätt illamående: Det inträffade under första halvåret då jag pga dålig matlust hade ätit för lite. Jag insåg att illamåendet var ett sätt för hungern att ge sig tillkänna. När jag väl hade insett det, så "tvingade" jag i mig lite mat, och illamåendet försvann. Jag kände dock inte illamåendet hela tiden, minns också att jag kunde vara vrålhungrig under första halvåret.

Allt det här (utom håravfallet) gick över efter ca ett halvår, jag minns inte riktigt hur lång tid det tog för varje grej att gå över, det var ju så länge sedan. Det som fick mig att fortsätta med LCHF var ändå alla de hälsovinster jag gjorde, som med råge övervägde besvären.

Någon yrsel hade jag dock inte. Det kan kanske bero på lågt blodtryck, och/eller saltbrist. Men om du är orolig borde du kanske kolla upp det på vårdcentralen.

"still lost in space and time"

Anmäl
2015-06-05 12:20 #13 av: Lilltilda

Mina omställningsbesvär höll i sig mer än 3 månader...... 
Så jag tror som flera redan sagt att du äter rätt, men fortfarande har omställningsbesvär

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.