Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende

Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Känner ni igen er?

2015-06-02 16:20 #0 av: Derle

Den där förbaskade tårtan har stått i kylskåpet här på jobbet i 2 dagar nu, jag har nog tänkt på den lätt 30 ggr per dag. Jag är helt klart stolt över mig själv att jag stått emot men mitt humör är åt skogen nu.

I helgen började jag gråta, jag orkade knappt stå emot suget längre, jag ville ge upp! Känner mig inte lycklig längre, känns som om allt är ett enda stort kämpande ist för en ny härlig livsstil som ska göra mig fri från sockret.

Kunde inte ens unna mig en tomat idag till lunchen, den triggade mig. Kommer jag aldrig någonsin kunna äta sött igen? Kommer jag aldrig ens kunna prova och äta LCHF efterrätter?

Jag vet att hela inlägget låter som ett stort gnäll, men jag mår verkligen inte bra av detta.  Så pepp, tips...hjälp!!

Anmäl
2015-06-02 17:36 #1 av: diva77

Du är inte ensam. Äter du strykt el liberal lchf? Jag kan baka lchf muffins o kokosbollar...det är det som är mitt sött när jag blir sugen...oftast brukar d hjälpa. På kostrådgivningen kan du räkna ut hur mck kh o protein allt innehåller.
Sen finns det en bra lchf app med goa recept...men jag brukar räknar om allt...tycker inte att deras uträkning stämmer alltid.
Har du mck övervikt? Tycker du ska baka nån muffins som inte är kh rik

Anmäl
2015-06-02 19:36 #2 av: Gladasvampen

Jag klarar inte av att äta lchf efterrätter eller mejerier. Det triggar igång mig direkt. Fick smaka fullfet osötad vispgrädde med osötade hallon av min vän idag och då blev hela dagen förstörd. En timme senare satt jag med pommes på donken, köpte bullar på ica och till middag åt jag vitt bröd på rödbetssallad och köttbullar. Det är sjukt frustrerande att inte klara av att äta mejerier som grädde, mjölk eller ost utan att sedan spendera resten av dagen med att trycka i sig allt som finns att köpa. 

Har ätt lchf sedan oktober 2014 och har haft otroligt många snedsteg. Har insett att jag inte kan äta liberalt, men försöker bättra på mig. Det är en lång process men jag har fortfarande kommit en bit på vägen. Förut kunde jag inte äta några grönsaker förutom broccoli och blomkål, men nu kan jag äta alla lchfvänliga grönsaker utan att bli triggad. Det är bara att kämpa på och lära sig att lita på sig själv! :)

Anmäl
2015-06-02 21:51 #3 av: Derle

Jag har ätit strikt i 3 veckor, kapade allt socker för 1,5 månad sedan. Väger idag 92 kilo. Har gått ner från 97,8, så jag är stolt. Ska ner till 88 till mitt bröllop i Augusti. Där har jag lovat mig själv att få äta tårta. Men det skrämmer mig lite.
Efter bröllopet ska jag ner ytterligare 10 kg till 78 och där är det stopp.
Drack en Coca Cola life som jag trodde var light och det var den ju inte. Så tillbaka på noll sedan 1,5 v tillbaka nu :(

Anmäl
2015-06-02 22:36 #4 av: diva77

Ladda ner lchf appen där får du koll på allt...jag kollar först vad o hur mck saker innehåller innan jag stoppar i mig det.
Håller du verkligen på kh så kan du gå ner ännu mer till ditt bröllop...utan att fuska då☺ jag har bara nått kilo jag vill bli av me då för min del tar d tid...sedan mår jag bra av lchf

Anmäl
2015-06-03 07:23 #5 av: Effie

Har du last lchf-ingenjörens blog? Hon skriver en del om att inte kunna äta socker (bl.a. en skildring av "en tårtbit" på sitt bröllop), och mycket om mentala verktyg.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2015-06-03 09:28 #6 av: Kvothe

Gjorde en 9 dagars vattenfasta i början på Mars, ända sen dess har min kropp haft en annan attityd till sockersug och triggning. Jämfört med att äta fakir en månad eller att äta strikt 6 månader så gav fastan en helt ny mening åt att inte triggas.

Prövade mig själv lite efteråt med ett smakprov vanlig glass 2msk, inget sug. Samma med choklad ca 50% (Triggades förr av 70%, för söt).

Sen testade jag nånting i hästväg, som de kallar carbnight, då du en kväll ska äta mycket bra kolhydrater och  sen kanske nåt socker sist, detta upprepas högst 1 gågn med 14 dagar emellan. (Skall påverka förbränningen och bryta platåer, genom starka insulin-peakar under några få timmar)
Åt 150g+150g vitt ris på dan och smällde i mig en hel Ben&jerrys stor glassburk på kvällen. Gott javisst, sov som om jag vore i koma efteråt.

Triggades jag av det?
Inte det minsta!
Inget sötsug alls efteråt.

Så om det känns hopplöst, läs på om fasta och pröva på t.ex. en 3-dagars vattenfasta till att börja med, eller längre om det känns bra. Då jag började fasta så tänkte jag bara hålla på 4 dagar, men det gick så bra, så jag fortsatte av bara farten. Viktigt är att bryta fastan ytterst långsamt, lika länge som halva tiden av fastan skall användas efteråt till att bryta den och introducera först flytande mat som buljong och sen lite mat åt gången.

Anmäl
2015-06-03 13:31 #7 av: Derle

#4 Vilken app? Det fanns väldigt många :)

Anmäl
2015-06-03 15:03 #8 av: diva77

Lchf köket med massa recept och lifesum dock kostar den en slant...inte mck men du får mck ut av den☺

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.