Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 8674 ggr
Cordata
2015-06-02 14:20

Arg på våg

Fick idag för mig att väga mig på en Herballife våg. Det skulle jag inte ha gjort, för nu är jag bara arg. Jag är arg för hur de lyckas lura människor. Enligt den vågen skulle jag ha 30.9% fettvikt. Oj, tänkte jag, det här är inte bra (även om det känns skumt för att jag ser smal ut)! Men sen började jag räkna ihop mina siffror och kom fram till att mina kilon inte alls går ihop sig. För om man bara räknar ihop fettet och musklerna så blir det 2.3 kg över till resten av kroppen. Mitt skelett väger säkert en 9-11 kg, så resultatet är helt orimligt. Hur kan de lura människor över hela Sverige att väga sig på dessa lurerivågar? För alla med lite mattekunskaper inser ju att jag inte kan ha en kropp med 2.3 kg över till allt som inte är fett och muskler. Det är säkert bara för att de ska lyckas sälja sina sockerfyllda produkter. Morr… 
Nu har jag skrivit av mig lite. Blev så upprörd.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
Gurky
2015-06-02 14:33
#1

Det är ungefär vikten av alla mikrober man har, så nej den verkar inte fungera alls. Har ingen aning vad det är för våg men den idén att den skulle kunna mäta ens kroppsfett genom att man bara väger sig är befängt.

Cordata
2015-06-02 14:43
#2

Ja, den känns väldigt konstig. Man ska hålla i ett par handtag med som sänder "elektriska impulser" genom kroppen.

 Jag testade att jämföra genom att mäta mig till min fettprocent och då hamnade den på 20.5%, alltså 11.5% skillnad jämfört med vågen. Nu vet jag ju inte om de mätningarna är så korrekta heller, men det verkade rimligare om jag tittar på hur min kropp ser ut. 

http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-kroppsfett.aspx

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Gurky
2015-06-02 15:10
#3

Sökte på Herbalife och det är tydligen ett blufföretag. För övrigt låter det väldigt flummigt att det skulle fungera med en sådan våg. Generellt sett när företag använder sig av "elektriska impulser" i hälsosammanhang kan man nästan uteslutande räkna med att det är bluff.

Kvothe
2015-06-03 09:48
#4

Använder en BF511  kroppsimpedansvåg (eller elektriska impulser =) ) som är tillverkad av Omron, en känd japansk tillverkare av medicinsk utrustning.

Den har just ett handtag du tar i och 8 sensore, för händerna och fötterna. Därför mäter den i princip hela kroppen, förrutom huvudet, impedansmätningen görs då genom kroppen. Sämre vågar (bodylife etc) mäter bara från fot till fot. dvs majoriteten av kroppen mäts ej.

Vågen anger fett%, muskel%, visceralt fett (det farliga fettet runt organen).
Förr bästa resultat skall mätningen göras samma tid på morgonen direkt efter morgontoaletten och att du stigit upp.

Följt med mina värden i 2½ år nu. Ser genast om jag tagit för mycket kolhydrater och gått upp nått kilo att det är vatten och inte fett som ökat.

elias.per
2015-06-03 13:47
#5

Nej det är inte alls beffängt, handlar helt enkelt om mattematik och uträkningar, att elektrisk ström.
Funkar rätt bra, men ger inga exakta värden utan mera vart man är påväg.

Funkar ärligt bättre än bmi.

dufva
2015-06-03 15:22
#6

Herba-vågen kan nog inte skilja på fett och vatten i kroppen misstänker jag

Annons:
Cordata
2015-06-03 23:31
#7

Jag ifrågasätter inte om några vågar fungerar, för jagv et att det finns vågar som gör det :). Det jag blir arg på är att Herballife har ett koncept som låter folk i hemmagrupper väga sig och sedan försöka förbättra sina resultat med hjälp av deras produkter, men använder sig av vågar som inte fungerar. Den mätte vattenprocent med, men siffrorna blev knasiga. Hur som helst förstår jag att det efter muskler och fett inte kan vara kvar 2.3 kg till skelettet, håret, huden, senorna osv. Jag lät min mamma testa vågen idag med, hon fick lika konstiga siffror hon.
Trist att så många människor ska luras in i den diet-spiralen.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Inkanyezi
2015-06-07 09:00
#8

Nej, inte kan en våg mäta fettprocent, och det går faktiskt inte heller med ett par elektroder och motståndsmätning i kroppen. Inte heller kan man räkna fram någon fettprocent eller hur mycket vatten man har i kroppen. 

Klåven, den där grejen man kniper om magdallret med, är det lika illa med. Den kan bara mäta hur tjockt hudvecket man har dragit fram är, inte hur mycket fett man har i kroppen, eller ens hur mycket underhudsfett man har.

Allt det där, PRECIS ALLT, är rent lurendrejeri.

Men det finns ju folk som vill tro. Mina tankar går till Douglas Adams och den elektriska munken. Visst vore det simplare om man kunde delegera tron till en apparat i stället? 

En våg mäter vikt, eller rättare, den mäter i de flesta fall inte ens vikt, utan tyngd. Den kan inte mäta någonting annat. En motståndsmätare, oavsett typ, mäter elektrisk resistans, absolut ingenting annat. Och den där klämman mäter hur tjock bit av skinn och underliggande vävnader man kan dra ut. Av de här instumenten är det den som kommer närmast till att mäta någonting som har med fett att göra.

Men fettet som ligger närmast huden är knappast intressant när man är intresserad av fettet som är skadligt, fettet som ligger runt organen, eller fettet som har lagrats in i levern. Om man tycker att det är kul, kan man ju prova alla de här mätmetoderna, men att inbilla sig att de ger någonting mer än vad man kan se genom att dra av sig paltorna och titta i en spegel är knappast realistiskt.

Record
2015-06-07 09:54
#9

Att med hjälp av  konduktansmätning  (mSiemens) få fram vart fettet sitter är en bluff, vi får nog vara lite mer exakta. Karl E ,vet mer:

http://matfrisk.com/2015/06/06/vart-tar-fettet-vagen-nar-du-gar-ner-i-vikt/

Gurky
2015-06-09 08:51
#10

#5 Det handlar inte om matte i det här fallet utan om fysik ;) Med endast grundläggande kunskaper och lite logiskt tänkande inser man att det omöjligen kan bli exakta mätvärden. Det är befängt. För att spä på variablerna ytterligare kan man även lägga till lite grundläggande kunskaper om hur kroppen fungerar också och då inser man hur ännu osäkrare värdena blir.

Kvothe
2015-06-09 08:51
#11

Inkanyezi

Du låter väldigt skeptisk vilket är normalt bra, men lite källor för dina åsikter vore också bra. För annars är det bara dina åsikter,

Därtill har du fel om vågen =), den mäter inverkan från jordens dragningskraft på din massa (om du är på jorden). Vilket varierar på olika ställen på jorden.

Impedansmätning i sig själv säger förstås bara vad kroppens impedans är, men grejen där är ju att impedans, kroppsvikt, ålder, längd och kön används i en formel för att uppskatta kroppsfett mm. Således är det en beräkning som bygger på en impedansmätning. Formeln är utarbetad från "Normala personer", således stämmer den inte så bra för barn, åldringar, och kroppsbyggare.

Omron:
The estimation formula in the device is based on a large study of 'normal' muscular subjects only. Body-builders were not included in this (validation) study. Therefore due to the different body-composition properties of body-builders, the indicated fat % may not be reliable.

Märk väl att jag inte tror att BIA vågar ger absolut fettvärden mm.
Däremot ger de bättre, resultat inom 10% av det absoluta värdet och att man framför allt ser trenderna i fett och muskelvärdena från flera mätningar över en längre tid.

En studie om body impedance analysis
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22935366

En mindre studie som är mer lättförståelig
http://www.buffednerd.com/electric-body-fat-analyzers-work/

Inkanyezi
2015-06-09 09:38
#12

#11 Nej, inte har jag fel om vågen, då har du inte läst ordentligt.

Vågar som väger med hjälp av motvikt väger faktiskt vikt, medan alla vågar med någon form av fjäder mäter tyngd, det som du beskriver som "jordens dragningskraft på din massa".  Och det skrev jag ju faktiskt. Det är precis samma sak. 

Sedan är det ju också så att resistans eller konduktans bara är två olika sätt att beskriva precis samma sak, medan impedans är lite mer komplicerat, och möjligen används av såna här manicker av ett eller annat skäl. Spelar egentligen ingen roll, eftersom mätvärdena inte har någon större relevans.

Hela sektorn kring "viktkontroll" är full av ruffel och båg, men det finns ju folk som vill bli lurade, och då är det ju inte förvånande att driftiga affärsidkare hakar på. De allra flitigaste kan skörda en hel del, ivrigt påhejade av kolorerade magasin och kvällstidningar. 

Och så nämnde jag väl också något om ded inbäddade fettet, vilket kommenteras i den där studien om "body impedance analysis":"It is a useful method for measuring skeletal muscle, but limited in its ability to measure visceral fat." Ett försiktigt sätt att uttrycka att man inte får veta ett skvatt om fettet som är inbäddat mellan organen i bukhålan, det som i viss mån för sitt eget liv, genom att via hormoner se till att man äter mer. Också den mer populärvetenskapliga artikeln slänger in en liten brasklapp: "Of course BIA devices don’t actually measure body fat content." De mäter alltså inte fettinnehållet i kroppen.

Och kruxet är väl närmast att övervikt och fetma som finns någon orsak att oroa sig för, det är inte fett insprängt i musklerna, vilket faktiskt kan mätas med den här apparaturen, eller som studien säger, att man kan mäta förändringen i impedans - jag ser ingen förklaring till varför man väljer impedans, och inte heller vilka frekvenser den mäts inom. Impedansen är ju en variabel som beror på frekvens och kurvform på mätsignalen, men jag tror att det är onödigt att rota djupare i det, eftersom mätvärdet vid en enstaka mätning säger betydligt mindre om hur övervikten är fördelad än att bara titta sig i spegeln.

Intressant vore naturligtvis om det funnes en enkel metod att analysera fettlever, vilket torde kunna bli ett epidemiskt hälsoproblem inom snar tid, med alla ungdomar som trycker i sig energidrycker och annat läskeblask. Ett sätt att mota det kanske vore att införa någon slags restriktioner om vad som får säljas.

Record
2015-06-09 10:42
#13

Kroppens ledningsförmåga = konduktans handlar det om, och inte kroppsfett. Pulserna det skrivs om är långt från impedans och vågform som ja ser det. Det hela är vilseledande reklam. 😃

För den vetgirige: http://sv.wikipedia.org/wiki/Konduktans

Annons:
Upp till toppen
Annons: