Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende

Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Matplan sockerberoende

2015-06-01 07:33 #0 av: CCA

Jag har ätit LCHF  till och från i 4,5 år. Mår jättebra av kosten men tyvärr har jag ett sockerberoende i botten som jag behöver ta tag i för att inte ramla av banan med jämna mellanrum.  Jag har fått rekommendationen att skaffa mig en individuell matplan. Problemet är att just nu  är  de 2-3 000kr som det kostar att få ett matplan upprättat av ett proffs mycket pengar för mig. Så kan någon tipsa om vart man kan få hjälp med en matplan utan att de kostar fler tusen vore jag tacksam?

Anmäl
2015-06-01 07:47 #1 av: parsley

Starta en tråd på lämpligt forum och skriv om ditt ätande.

Registrera vad du äter i t ex kostbevakningen.se.  Där ser du enkelt hur mycket kalorier, protein, fett och kolhydrater du äter.

Utgå från att du behöver tillräckligt med proteiner per dag när du planerar ditt ätande. Längden i centimeter minus 100 = proteinbehov. Är du t ex 169 cm lång är ditt proteinbehov ca 69 gram per dag. Det är naturligtvis svårt att hamna exakt, men det ger en riktlinje så du inte äter 40 gram per dag, vilket är på tok för lite eller 150 gram, vilket förmodligen är för mycket. Se till att kolhydraterna hamnar under 20 gram per dag. Prioritera ovanjordsgrönsaker.  Det är också en tumregel, som man kan utgå från och justera efter behov. Ät fett så du blir mätt och får i dig tillräckligt med kalorier.

Finns det speciella tillfällen som får dig att falla tillbaks i sockerberoende? Skapar vissa livsmedel sug hos dig?

Expressens LCHF-bilaga brukar ha ok recept och en måltidsplan. En måltidsplan finns också på sidan kostrådgivarna.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.