Annons:
Etikettövrigt
Läst 12187 ggr
IceTee
5/31/15, 8:48 PM

Middagsbjudning

Ni som äter LCHF och ska bjuda hem folk, hur gör ni med maten om ni ska bjuda hem folk där de flesta inte äter LCHF (släkten kanske?)

T.ex. kanske ni gör någon form av kött i en fet sås som ni har i ugnen, kokar ni potatis till det till dem som inte äter LCHF eller får de vänja sig? Det är självklart sånna små grejer jag menar som ni kan undvika lätt själva som t.ex. ris eller potatis till maten osv

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Aleya
5/31/15, 9:00 PM
#1

Jag är "självisk". Bjuder jag på mat får folk äta min vitkål eller vad jag serverar till.
Om nu ingen är allergisk.

Skulle bjuda på mat då min kompis och man var och hälsade på. Gjorde köttfärssås och bönpasta(inte jätte LCHF men jag tillät mig det denna dagen) och ingen klagade.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Minorca
5/31/15, 11:54 PM
#2

När jag bjuder på mat, då försöka göra så god LCHF mat som möjligt, jag brukar bjuda på rostade rotsaker och extra god grönsallad och sås till kött/fisk. Om jag bjuder på soppa, till fest, då brukar jag köpa något bröd till mina gäster. Jag känner lite så att jag vill insperera till LCHF.

Sindri
6/1/15, 7:38 AM
#3

Jag lagar sådant jag kan äta själv. Kött/fisk med sås, massor med grönsaker, sallad. Hembakat frökex till osten. Lite sukrin i desserten. Tror inte någon ens tänker på att det är något annorlunda än de brukar äta.

diva77
6/2/15, 6:02 AM
#4

Jag lagar det jag kan äta enligt lchf…sen har jag inga problem att koka ris el potatis till den som inte äter lchf

dufva
6/2/15, 8:47 AM
#5

Umgås ni med "otrogna"?? 😂

Marliis
6/2/15, 10:49 AM
#6

Mina vänner äter LCHF så jag har inga problem där, släkten bjuder mig perfekt LCHF mat när jag är bjuden,  så jag för min del  kokar ris eller pasta för dom om de vill, samt har frukostbröd och knäckebröd  om de övernattar.  Sött kaffebröd får de dock handla själv om de vill ha.  Om jag vill att man respekterar mina önskningar så tycker jag att jag skall göra lika.

Annons:
Effie
6/2/15, 12:39 PM
#7

Jag har ingen I omgivningen som äter LCHF, så jag får ju ändå tänka till varje gang jag lagar mat. Maten blir något som jag kan äta, ris och potatis fixar jag; bröd har jag ingen känsla för längre, så det glömmer jag, kakor ja det äter man inte så ofta men det hander att jag bakar vanligt (jag har ingen känsla längre för hur kakor "ska" smaka heller).


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Túrwen]
6/3/15, 10:11 AM
#8

Blir oftast att vi äter samma sak kan dock när jag gör fika eller bjuder på efterrätt göra en variant med gluten och socker (äter inget av det) bara för att det är lättare att få till det med konsistens och smak.

dufva
6/3/15, 12:44 PM
#9

I praktiken anpassar jag mig, dvs ser till att det finns alternativ för "de otrogna"

Sen är det ju förstås kul om man kan laga nåt som dom både tycker är gott och förstår är nyttigt

Då väcker man ju då ett intresse och kanske sås ett frö till en bättre kost även för dom 🙂

OlgaMaria
6/3/15, 4:18 PM
#10

Det beror på vad jag bjuder på. Vissa rätter känns som att de tillfredställer alla bra trots att de är LCHF, t ex en matig sallad, lasagne med aubergine eller lchf-pizza. Andra rätter är det så himla enkelt att komplettera med lite pasta eller potatis, om man typ äter något kött med grönsaker och sås, så då kompletterar jag. Det är inga problem heller för vi äter inte alla LCHF hemma hos oss så det blir lite olika så alla blir glada ändå varje dag. Bjuder väldigt sällan på efterrätt eller fika. Det är bara om vi firar något. Blir lite olika hur jag gör då. Antingen LCHF, eller något sött som jag själv inte äter av, eller både och.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fruktgumman
6/3/15, 8:03 PM
#11

Det beror på vilka jag bjuder. De flesta jämnåriga vänner äter lchf när de blir bjudna på det. Men vissa av den äldre generationen är väldigt övertygade om att potatisen är den sttörsta och viktigaste delen i  en middag medan köttet och såsen är tillbehör. Då kokar jag potatis och undviker att äta det själv.

Chilizera
6/8/15, 12:58 PM
#12

Har vi bjudit in folk just specifikt till mat, typ en helgmiddag, så brukar vi komponera så att det finns kolhydratmat också. Typ fläskfilé med bea, grönsaker och potatisgratäng. Men jag är inte helt säker på att jag skulle göra den anpassningen om det inte var för min sambo som dels gärna äter kolhydrater och dels är väldigt mån om att ta hänsyn till andra.
Folk som däremot inte är lika "officiellt inbjudna" får äta vår sorts mat, om t.ex. svärmor kommer över och äter kvällsmat hos oss efter jobbet så görs ingen anpassning.

[Jennifer71]
6/8/15, 4:02 PM
#13

Jag lagar lchf och bara ställer fram, de flesta förstår nog inte vad de äter, tex rättiksgratäng till kött eller västerbottenostpaj med cf, rödlök och rom. Det är först när de frågar om receptet som det går upp för dem och knappt ens då.

Annons:
Upp till toppen
Annons: