Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Tilltugg med lite kolhydrater till resa

2015-05-27 12:22 #0 av: _Fisken

Ska på en 4h resa med yngsta dottern till min äldsta dotter och då vet jag att hon vill ha chips å annat i bilen ner. Kanske en sväng in på McDonalds. Jag? Vet ej. Vet ni vad man kan ha med sig i bilen ner? Kan väl inte bara knapra Paranötter? Måste finnas annat.  Coca Cola Zero + Para är ju annars en vinnande combo hos mig.  :-)

Anmäl
2015-05-27 13:33 #1 av: Halvdansken

Kan du inte gå 4 timmar utan att äta?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-05-27 18:15 #2 av: _Fisken

Jodå. Inga problem alls men frågan är egentligen generell. Att jag tog upp just bilresan vara bara ett exempel av situation. 

Anmäl
2015-05-27 18:34 #3 av: Sindri

Enkelt; tärna lite hårdost och lägg i en plastburk med några körsbärstomater. Kanske några små korvbitar av bra kvalitet.

Lite mer avancerat; gör skink- och ostrullar och lägg i en plastburk med några körsbärstomater.

Ännu mer avancerat; gör wraps med valfri fyllning. Eller kokospannkakor, det kanske även dottern väljer istället för chips?

Vår favvo som resemat är just nu spenatcrepes med fyllning av lite crème fraiche och rökt lax i småbitar. Rullade och packade i smörgåspapper, funkar att äta med händerna.
Alt. pulled pork med vitkålssallad. Jodå, det går utmärkt att äta kall pulled.
Efterrätt kokospannkakor. Är man vågad lägger man lite tärnad mango i och rullar och packar som spenatcrepesen.

Anmäl
2015-05-27 19:14 #4 av: _Fisken

Detta var bra förslag. Det där med spenat lät avancerat men hård ost och klippta korvar låter enkelt fixat och helt ok att plocka fram. När man kör bil på kvällen så piggnar man till lite om man kan stoppa i sig nåt.  Förr var det ju godis o popcorn å sånt.
Även när damen (11 år) ifråga mumsar hamburgare på parkeringen kan man ta fram detta. 

Anmäl
2015-05-27 19:36 #5 av: Halvdansken

#2. Ok Glad

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-05-28 00:04 #6 av: LaRose

Har du något speciellt recept på spenatcrêpes som du vill dela med dig av, Sindri?

Tack på förhand.

Anmäl
2015-05-28 08:43 #7 av: Sindri

Inget exakt recept, men jag delar gärna med mig. Jag vispar ihop ägg med lite grädde, saltar, blandar lite psylliumfrö i spenat och rör ihop. Smeten skall tjockna lite. Låter stå några minuter och gräddar crèpes eller plättar.

Till 2 ägg tar jag kanske 1 dl grädde, ½tsk salt, 1 tsk psylliumfrö (samma som fiberhusk) och spenat efter behag.

Funkar bra med riven kokos också istället för spenat.

Anmäl
2015-05-28 11:08 #8 av: LaRose

Tack Sindri, det ska jag pröva! Roligt med all variation man kan hitta.

Anmäl
2015-05-28 15:55 #9 av: [Jennifer71]

"Även när damen (11 år) ifråga mumsar hamburgare på parkeringen kan man ta fram detta. "

Om du har upptäckt vad dålig kost gör med dig, varför köper du det då till ditt växande barn? ta med bra mat som räcker till er båda.

Anmäl
2015-05-28 17:56 #10 av: _Fisken

Du har alldeles rätt. Dock byggdes inte Rom på en dag. Det du inte vet är att hon älskar sallad. Det är min förtjänst. Hon äter inte godis på lördagar. Hon köper frukt - på eget bevåg. Det är för att jag har tjatat på henne om riskerna i att konsumera för mkt socker.  Hon tar inte med sig sin dataplatta för hon tycker inte hon ska spela för mycket. Det är för jag har påpekat att hon missar att utveckla sin fantasi om hon spelar för mycket datorspel. 
Så jag känner att jag kan låta henne käka McDonalds - även om jag varnar lite för oljekokta översaltade pommes frites.  Så sakteliga försöker jag påverka henne och hon lyssnar - än så länge.

Anmäl
2015-05-30 16:06 #11 av: parsley

Väljer man bort pommes, det svampiga brödet runt hamburgaren och sötläsken så går det nog att få ihop en någorlunda vettig måltid även på McDonalds. :)

Anmäl
2015-05-31 11:53 #12 av: [chiffong]

Ölkorvar är perfekt tycker jag.

Anmäl
2015-05-31 20:47 #13 av: _Fisken

#11.  Det torde vara en massa kh i burgaren också kan tänka så då återstår pappförpackningarna. Undra om de går i med dippsåsten?  Skämtar

#12. Japp! Jag såg nog det jag också!  Köpte såna. HA HA.  Saknade ölen bara.

Om sanningen ska fram spårade allt ur när vi väl kom till Shlm o Grönan och barnen ville gå på Pong Buffé på kvällen. Men det är inga problem för mig. Jag förlåter mig själv - lätt.  :-)

Anmäl
2015-06-03 16:37 #14 av: _Fisken

Jag noterar att jag är lite yr på dagarna. Åkte hem på lunch å kollade blodtrycket. 115/80 !!  Normalt har jag legat på 150/95 mitt på dagarna TROTS att jag äter BT-medicin. Jag har gått ner ca. 4 kg ner till 103 kg.....
Kanske jag ska hålla ögonen på BT och kanske besöka läkaren om nån vecka eller två?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.