Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8457 ggr
ylvabella
5/22/15, 7:05 PM

Bortbjuden och förtvivlad

Ja vi är bortbjudna till svärmor imorgon. Hon skulle testa ett nytt recept. Det var fläskfilé, en masa vispgrädde kryddor soja och 1 dl lingonsylt rört ut I SÅSEN före gräddning i ugnen.

Jag frågade om lingonsylten var osockrad, nejdå självklart inte, det blir ingen god sås då. Jag bad om att hon kunde servera sylten i en skål vid sidan om - kommer inte på fråga, för vitsen är ju att köttet ska ta åt sig den goda smaken av såsen. Och nu hade hon fått receptet av en väninna och då skulle hon minsann göra precis som det stod!

Jag vill verkligen inte tjata mer på henne om det. Vi har aldrig stått varandra speciellt nära och jag tycker jag gjort vad jag kan i att försöka få henne att förstå hur dåligt jag mår av att se ut som jag gör. Till saken hör att det inte bara är vi och svärmor där utan en hel del släkt och jag vill verkligen inte sitta och äta enbart grönsallad. Hur illa är det om jag tar av fläskfilén som legat i den sockrade såsen? Om jag hoppar över potatis självklart?

Jag har bara ätit lchf några veckor sedan  8e maj närmare bestämt.  Gått ner 1 kg, som garanterat kommer tillbaka med råge imorgon?

Annons:
[Juel70]
5/22/15, 7:14 PM
#1

Du får välja mellan svärmor och lingonsylt😃 Hoppas ni får trevligt.

ChoKos
5/22/15, 8:03 PM
#2

Tror inte det är nån större fara att äta själva fläskfilen, den suger ju inte åt sig något socker. Undvik såsen och ät sallad till. Hur många är det som ska äta av drt?

ylvabella
5/22/15, 8:13 PM
#3

#2 Det är 10 personer men jag vet inte exakt hur stor sats hon gör men hon sa att det är 1 dl lingonsylt per 3 dl grädde,.

Sindri
5/22/15, 8:26 PM
#4

Om du inte är extremt känslig så spelar det inte alls någon roll. Jag äter både gravad lax och gravlaxsås och har inte märkt något av det. Ta lite sås till, det blir torrt annars. Se till att du inte är vrålhungrig när du går dit.

Vad du äter någon enstaka gång spelar inte så stor roll. Det är alla de andra dagarna som är viktiga. Sen får du naturligtvis avstå eventuell efterrätt, men det är ju ingen katastrof. Gör ingen stor grej av det, det är då folk blir provocerade. Bara se glad ut och säg att du avstår, tack!

Om du går upp eller ner 1 kg hit eller dit är svårt att veta - du skall se din hälsa i ett längre perspektiv. Efter en fest kan man lägga på sig lite, men återgår man till sitt normala liv sen så löser det sig. Du måste se det lite långsiktigt och vad som händer med din kropp över tid.

Så var inte så ängslig utan gå nu dit och ha en trevlig släktmiddag!

ylvabella
5/22/15, 8:37 PM
#5

Jag vet inte om jag är känslig eller inte men det är inte alldeles lätt för mig att äta lchf. Jag är ofta sugen på bröd, sugen på på potatis, sugen på frukt osv. Jag är bara rädd att jag faller tillbaka till som jag åt tidigare, förr eller senare.

dufva
5/22/15, 10:49 PM
#6

@ ylvabella

Man får välj sina strider 🙂

Som Lchf:are hamnar man ju ibland i lägen man helst skulle vilja slippa och det är ju till slut upp till dig hur du väljer att agera

Jag tror dock inte att det är nån större fara vad gäller kolhydratinnehåll så länge du avstår det mesta av såsen i dramat

1 dl lingonsylt är ca 1/2 dl socker och utspätt med grädde eller vad som nu är i såsen för övrigt så minskar ju sockerandelen ytterligare

Det lär nog inte bli så många kolhydrater som hamnar på fläskfilen i slutändan 😃

Annons:
hemul
5/23/15, 2:22 AM
#7

Om du äter en halv deciliter sås, som väl kan ses som en rätt anständig portion, får du i dig i runda slängar 6 g kolhydrater. Har tanten rett med mjöl kanske 2 g till, men då har hon säkert haft i vatten också, så det är inte säkert.  Du kommer inte att explodera och himlen kommer inte att trilla ner heller, lovar.

Sindri
5/23/15, 8:28 AM
#8

Ja, det viktiga är att du inte fokuserar på maten och känner dig förorättad för att svärmor inte lagar enligt dina önskemål. Fokusera på det sociala umgänget och  visa hur bra du mår och ha trevligt istället så ska du se att allt ordnar sig.

Ha en trevlig kväll!

Zepp
5/23/15, 10:26 AM
#9

Som sagt vad.. välj dina strider.. svärmor är väldigt sällan en person man vinner strider mot!

För det första man kan vidta förebyggande åtgärder, fettladda innan och se till att man inte är svinhungrig när maten väl serveras.

Man smakar och äter en del och berömmer svärmor för den goda maten.

För det andra, det är vad du äter i snitt över en längre period som spelar någon roll!

Du kanske går upp  kilo i vattenvikt.. det kissar du ut nästa dag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
5/23/15, 4:03 PM
#10

Du kanske kan ha nytta av att läsa det här också.
http://www.marksdailyapple.com/remember-the-80-20-principle/#axzz3autZlb6B

Sundare än att bli så fast i kolhydraträknande att man nojar över minsta lilla och måste mota varje kolhydrat med en stor mugg fettkaffe, tycker jag.

KatNyb
5/24/15, 10:07 PM
#11

Jag har varit på middag hos en väninna två gånger sedan jag började med LCHF. Jag har förklarat för henne vad det handlar om. Men. Första middagen fick jag risotto. Nästa gång fick jag laxlåda med potatis. Ja ja. Man får ta det för vad det är och fortsätta på rätt spår nästa dag. Undantagen spelar inte så stor roll långsiktigt.

Aleya
5/25/15, 6:06 PM
#12

Jag hade ätit. Sen tycker jag att det låter smått otrevligt att säga hur andra ska laga mat som dom ska bjuda på. Jag har aldrig sett något problem i att äta borta. Ät mycket av köttet och om det finns som tillbehör. Sallad eller vad som finns.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nova1234
5/26/15, 9:25 AM
#13

Det är ditt val och ingen annans om du väljer att äta av såsen Bestäm dig innan du är där hur du ska göra och stå för ditt val Du kan inte förvänta dig att alla andra ska anpassa sina bjudningar och recept efter hur du väljer att äta. Om du äter måttligt går du inte upp i vikt.

Annons:
hemul
5/26/15, 2:46 PM
#14

Har inte heller upplevt det som ett problem. I början brukade jag ta med mig smör i en liten burk för det är jobbigt att inte bli mätt ifall det skulle vara mager mat. Ivf jag blir inte mätt på det. Förresten, det gjorde jag nyligen också då jag skulle till en ny bekanskap och misstänkte att hon är en Lätt & lagom-person. Jag hade rätt och var glad åt smöret. 😉

KunskapÄrMakt
5/26/15, 3:08 PM
#15

#14 Nu kanske du ofta blir bortbjuden men jag som åker hem till någon annan på middag högst ett par gånger i halvåret kan leva med att inte bli helt mätt dessa gånger. Förstår faktiskt inte varför det skulle vara nödvändigt att ta med sig eget smör till middagen, och finner det faktiskt ganska oartigt. Om jag skulle bjuda på LCHF och en av gästerna skulle ta med sig exempelvis en tårtbit och sitta och äta på skulle jag bli förbryllad och faktiskt förolämpad. Kan man inte stå ut med att gå från middagen lite halvhungrig och sedan bara äta lite mer när man kommer hem istället?

hemul
5/26/15, 8:02 PM
#16

Nej, det är inte ofta och numera behöver jag ju inte göra det med folk jag känner väl. Varför är det så oartigt? Tycker i så fall det är oartigare att gå hem tidigt för att man är hungrig. De vet ju att jag äter "nån specialkost" och jag tycker inte man kan begära att folk ska gå och köpa ett helt paket smör bara för att jag inte kan äta det de har. Köttet, grönsakerna och t.o.m. potatisen eller riset käkar jag, men blir som sagt inte mätt om det inte är fett till.

ylvabella
5/27/15, 5:02 PM
#17

Hej igen, det gick åt skogen kan man säga.

Maten gick väl an, jag tog bara den sås som följde med köttet och åt kokta grönsaker + sallad till.

Efterrätten var fruktsallad och grädde, jippie! tänkte jag och tog en äppelbit och massor av grädde till.

Någon annan smakade på efterrätten och utbrast," men ooo, vilken himmelskt god grädde, vad har du i den?"……  "vaniljsocker" svarade svärmor.  Och där hade jag lastat på med grädde för att bli mätt. Jag är uppfostrad att äta upp det jag tagit för mig så jag åt snällt upp den sötade grädden.

Så kan det gå. Jag har inte vägt mig sedan den dagen och jag vill inte heller veta hur mycket det är. På söndag är det Mors dag och vi ska dit igen. + till min mamma men där finns det alltid bra alternativ då hon har diabetes typ 1.

Sindri
5/27/15, 5:57 PM
#18

Men nu tycker jag du är onödigt hård både mot dig själv och svärmor. Det behöver inte alls vara nån katastrof att du fick i dig lite socker i grädden. Såvida du inte dagarna efter gripits av ett enormt sockersug och skyfflat in saker du inte mått bra av. (Däremot är varken äpple eller grädde i stora mängder speciellt bra om man vill gå ner i vikt.)

Om du följer den här sajten en tid så får du se många som gjort både frivilliga och ofrivilliga "avsteg" utan att det blivit någon katastrof. Det är nog bra om du försöker ha en lite mer avslappnad attityd till din mathållning. Om man är i harmoni med sig själv mår man mycket bättre. Blir du uppriven och stressad så utsöndras kortisol och det är inte bra för kroppen heller.

Men nu vet du att du alltid skall smaka försiktigt på sånt du inte är säker på vad det innehåller. Man kan ju alltid ta om ifall det behövs.
Det är bättre att du fokuserar på saker din svärmor gör som passar dig och berömmer henne för det, än förutsätter att hon gör som hon gör för att vara dum mot dig. En bra svärmorsrelation kan inte underskattas. 😉

ylvabella
5/27/15, 6:59 PM
#19

#18 nej jag trodde inte att hon gjorde så för att vara dum naturligtvis. Hon gör väl bara så som hon alltid gjort. Inget fel i det iofs men vet man att någon av besökarna vill undvika socker så är det väldigt lätt att låta bli att söta grädde, och att var och en får tillsätta det socker den vill ha. Jag tycker dessutom vispad grädde smakar sött i sig, och jag har tipsat henne om vaniljpulver/vaniljstång som är gott att ha i grädde till desserter som substitut till socker, men det tyckte tydligen inte hon.

Och jag förstår att enstaka avsteg från kosten inte spelar roll på sikt, men eftersom jag ätit lchf så kort tid så har jag fortfarande ett otroligt sötsug. Och javisst - dagen efter hade jag ett enormt godissug. Tack och lov stod jag emot, men jag tror att det generellt är svårare att göra avsteg så här pass tidigt.  Om jag ätit lchf i låt säga ett halvår eller så skulle jag nog känt mig mer trygg i att det inte spelar nån roll om jag får i mig lite socker här och där. Men nu är jag ständgt rädd att falla tillbaks till gamla vanor.

Zepp
5/27/15, 7:33 PM
#20

Nu är du en erfarenhet rikare.. och det är så ditt framtida liv kommer att gestalta sig!

Svärmor är bara en (1) person som kör sitt rejs, du kör ditt.. att gå i klinch med alla andra är dödfött!

Svärmor skall man som regel hålla sig väl med, det brukar vara bra för ens egen relation.. och med hennes son!

Vem vet så småningom så kanske ni blir bundis och hon lagar speciell mat till dig.. hennes favoritsvärdotter?

Har sett sådant tidigare och närmare.. min svägerska är från Thailand och tror allvarligt att om man inte får ris minst 3 gånger per dag så dör man!

Min far är skåning och potatisman.. det är huvudrätten enligt honom.. ingen potatis ingen mat, det andra är tillbehör.. grönsaker vet han inte vad det är.. om de inte kommer på burk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Aleya
5/27/15, 7:44 PM
#21

Detta är inte hela världen TS.

Jag lyckades inspirera min svärmor till LCHF. Hon blev väl fundersam då hon bjöd på mat första gången och jag sa att jag tar hamburgare utan bröd. Hon frågade om jag var glutenintolerant, jag svarade ärligt nej, men jag äter lchf så det är inte för att rata maten utan för att jag börjar må dåligt.

Så så gick det för mig och min svärmor. 😃
Nu sitter vi och tipsar varandra om goa recept ala lchf.
Jag har dock slutat förklara varför jag inte äter berg av potatis då det bjuds.
Hos svärfar så görs det potatis så det sprutar, men jag smakar liiiite, men tar en massa av kött och sås. Ingen brukar bry sig då. 🙂

Och min mamma brukar servera ris, men jag struntar i att ta det. Får andra mumsa på.

Man får anpassa sig. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

danlo
5/31/15, 1:44 PM
#22

Tänk bara på att de ofta är mängder med tillsatt socker i "såser" som folk vanligtvis gör hemma, även mängder mef mjöl för att såsen ska bli tjock utan fett.. Helt sjukt är det. Sambon och jag har nästan slutat äta helt när vi träffar släkten. Och när de sitter och moffar 100 sorters halfabrikats-kakor efter den sockerstinna middage så dricker vi bara kaffe med grädde. De har vant sig efter några år.. Men de är så galet djupt i sina sockermissbruk att de är helt förblindade.. Sjukt är vad det är!

Zepp
5/31/15, 2:05 PM
#23

Sjukt sa Bull!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
5/31/15, 7:03 PM
#24

Dillkött, sötsur sås, skarpsås (fast det gör väl ingen numera), hovmästarsås, 1 tsk gelé i såsen till steken, korv stroganoff gjord med ketchup. Och av dem är det väl bara frågan om mängder i sötsur sås och hovmästarsås, möjligen stroganoff. Vad är det mer för hemlagade såser man har så mycket socker i?

Upp till toppen
Annons: