Annons:
Etikettövrigt
Läst 11021 ggr
LaRose
2015-05-15 23:54

Kolsyrat vatten

Jag har blivit "beroende" av kolsyrat vatten. Dricker c:a 1,5 om dagen. Känner på mig att det inte är nåt vidare att göra det, men det är riktigt jobbigt att låta bli. Det förgyller tillvaron med bubblorna, ja hela den där sprudlande känslan i munnen.

Så jag vill väldigt gärna veta varför man inte ska dricka så mycket kolsyra. Har mina misstankar, men svara gärna ni som vet.

Annons:
LaRose
2015-05-15 23:55
#1

Tillägg:  Det ska naturligtvis stå 1,5 liter (hade det varit frågan om deciliter hade jag nog inte varit bekymrad…).

RobinEH
2015-05-15 23:58
#2

Sannolikt inga negativa konsekvenser av det. Fosforsyra är problemet med läsk, inte kolsyran.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

maxiq
2015-05-16 00:22
#3

Jag dricker 3-5 liter om dagen och har inte märkt av några problem med det 🙂


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Zepp
2015-05-16 12:50
#4

Tala gärna om vad som är problemet.. om det finns något för jag har oxå blivit beroende av bubblor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

*Dandelion*
2015-05-16 13:39
#5

Tja, om bubblorna inte har Champagne i namnet, så är det nog ingen fara. Har aldrig hört annat.

hemul
2015-05-16 14:10
#6

Beror väl på vad det är för vatten. T.ex. Ramlösa har ju hög halt av fluor.

Annons:
*Dandelion*
2015-05-16 14:19
#7

Sen så kan man få ett sug efter Ramlösa eller Loka, eller annat mineralvatten, just pga av att kroppen vill ha de salterna och mineralerna.

*Dandelion*
2015-05-16 14:22
#8

LaRose, vad är det som får dig att må bra? Bubblet, eller mineralerna?

Gör du eget bubbel av kranvattnet, eller är det köpevatten?

fruktgumman
2015-05-16 16:27
#9

Min tandläkare påstår att emaljen på tänderna löses upp och fräts bort av för mycket kolsyra, precis som gäller för för mycket citrusfrukter mm.

LaRose
2015-05-16 17:50
#10

Oj, jag trodde ni skulle komma med en massa varningar!

Dandelion; Jag kan inte urskilja vad det är som får mig att må bra med det kolsyrade vattnet. Det enda jag vet är att jag gillar känslan med bubblorna. Det "ger" så mycket mer än vanligt kranvatten.

Jag köper flaskvatten, oftast Hemköps ELDORADO, eftersom den är hiskligt billig och jag dricker så mycket. Tittar på flaskan nu, men där står ingen deklaration alls om innehållet av mineraler. Är det ett dåligt tecken, kanske?

Jag hade tidigare en sån där bubbelmaskin, men då var det tre, som jag bedömer kloka personer, som hade vänligheten(?) att upplysa mig om varsitt skäl till att göra mig av med apparaten och behovet, nämligen: det där med emaljen, som du också skriver om Fruktgumman, sen var det inte bra för hjärtat och det tredje var att man blir försurad (och det är ju iofs "syra" det är frågan om).

Jag KÄNNER inte att det är något jag mår dåligt av på något sätt, men det finns ju mycket som inte gör en gott fast man inte känner det förrän det har ställt till med nåt i kroppen.

Glad för era kommentarer, nu tar jag mig en hutt!

Kvothe
2015-05-16 20:14
#11

Har kolsyrevattenkran på jobbet, dvs kranvatten som bubblas upp före servering.¨Härligt starka bubblor som ger den kittlande och speciella "smaken".

Drack 2-3 liter varje dag tills jag märkte att jag fick ofta sura uppstötningar (halsbränna) på jobbdagar, men inget på helgerna. Prövade att sluta med bubblet och jo problemet löste sig. Dricker nu mindre bubbel och inte alls så ofta.

Därtill läste jag om att det kan orsaka falska hungerskänslor, dvs du är sugen och äter i onödan. Vet inte säkert om det var fallet för mig, men man kan ju tänka på det om man ofta känner sig sugen.

Husmorstips som jag lärde mig mot halsbränna:
Ta 1 droppe stark chilisås (som är stark för dig, använde habanero extrakt sås själv)
i munnen och svälj. Det är starkt en stund för att sen gå över samtidigt som halsbrännan. Är det däremot magsår och inte halsbränna så skall det kännas som om jävulen skär dig i magen. =D
(Har inte haft magsår, så den delen kan jag inte bevisa)

OlgaMaria
2015-05-16 20:34
#12

Loka dricker jag gärna och ser det som något nyttigt då det innehåller en del mineraler samt bikarbonat som jag antar gör att problemen med syran försvinner. Loka är ju bra som behandling mot svamp i munnen så det borde inte vara något problem med att det försurar eller skadar emaljen.

Hemmagjort bubbelvatten undviker jag dock att dricka till vardags.

Däremot kan man ju blanda i lite bikarbonat och något bra mineralrikt salt i vattnet så borde det bli riktigt hälsosamt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LaRose
2015-05-17 16:37
#13

Hmm. Det kan stämma på mig, att jag känner mer sug ju mer bubbel jag dricker.

Nu står det ju ingen innehållsförteckning på Eldorados billiga vatten, men är det alltid bra att få i sig  de salter/mineraler som flaskvatten innehåller?

Annons:
farvendal
2015-05-17 18:27
#14

Fortsätt dricka kolsyrat vatten du. Inge farligt med det. För mig triggar det igång halsbränna dock då jag har lite problem med magsyran. 

Och att Ramlösa innehåller höga halter flour är skitsnack, det var länge sedan.

EDIT: beror tydligen på vilken smak. 0.3 mg/liter på de jag brukar dricka

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

LaRose
2015-05-17 19:02
#15

Tack Farvendal. Det där med halsbrännan får jag en insikt av. Jag har ett lindrigt magsår, vars symtom försvann helt när jag började med LCHF. Dock har jag på sistone börjat känna av det igen, i takt med allt mitt bubblande. Ska prova att dra ner på det och se om det lindrar. Ska bli intressant. Kanske det tilltagande suget också försvinner?

farvendal
2015-05-17 19:21
#16

#15 Det kan nog vara en idé isåfall. Sura drycker brukar kunna trigga igång det också, tex apelsinjuice. Men sånt dricker nog inte LCHF-folk i vilket fall:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

LaRose
2015-05-17 22:51
#17

Jag ÄLSKAR apelsinjuice, men det totalförbjöds den dag jag började med LCHF!

dufva
2015-05-18 16:04
#18

"Boven i dramat är surhet, det vill säga det låga ph-värdet. De flesta mineralvatten på flaska utan smaktillsatts ligger över den kritiska pH-nivån 5,5 (se faktaruta) och utgör därför ingen större risk för emaljskador. Däremot är vanligt kranvatten som går genom en soda-streamer betydligt surare med ett genomsnittlig ph-nivå på 4,6"

http://www.vf.se/node/47921

LaRose
2015-05-18 16:16
#19

Synnerligen intressant. Tack, Dufva!

Anders-S
2015-05-18 18:56
#20

Älvadrycken som kommer i kranen i Göteborg har tidigare passerat kroppen på de som bor i orterna längs älven,  Trollhättan, Vänersborg, Lidköping,  Mariestad, Kristinehamn,  Åmål, Säffle, Karlstad och vidare via Norge ända upp till Härjedalen.

Göta älv är vattentäkt för dricksvatten för inemot 700 000 personer,

Ale, Göteborg, Härryda, Kungälv, Lerum, Mölndal och Partilles avlopp går till Ryaverket på Hisingen.

En hel del når älven helt orenat.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2687117-220-miljoner-liter-toavatten-ut-i-gota-alv

Troligen inte bättre i de orter som ligger norr om Göteborg.

Jag avstår från att dricka älvadrycken om jag slipper.

Annons:
LaRose
2015-05-19 14:01
#21

Jeeesus!!

Upp till toppen
Annons: