Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8194 ggr
Carolineee
2015-05-15 10:14

Går inte ner i vikt

Jag går inte ner i vikt med lchf och det är inte ett dugg konstigt. Jag har ju inget stopp. Även om jag alltid  äter mindre än 20 g  kolhydrater per dag så överäter jag. Det  är ju så gott att äta.  Gör jag en kontrolldag och skriver upp allt jag ätit så blir det aldrig mindre än 3000 kcal ofta 3500. Och jag är ingen som tränar hårt. Det blir vanliga promenader några dagar i veckan.

Jag vet vad jag måste sluta med för att lyckas gå ner i vikt men slutar jag med dessa livsmedel blir kosten för tråkig för mig. Jag vill inte bara äta en köttbit, ett ägg, en klick smör, och en kvist broccoli. Jag vill ha SÅS, feta goda såser men jag lyckas aldrig hålla mig till ett par matskedar gräddsås. Jag kan äta hur mycket som helst. Detsamma gäller ost. När jag tänkt äta 1-2 ostskivor till mellanmål så blir det lätt 15-20. Även fast jag tar bregott på.

Även fetare såser än gräddsåser måste jag sluta med. Jag är helt galen i bearnaisesås. Igår åt jag till middag 500 gram fläskytterfilé och en hel burk 100 gram bearnaisesås. Jag hade tänkt ta bara halva men det var så gott jag tog lite till, och lite till och lite till osv.

Fast jag äter kopiösa mängder har jag inte ökat i vikt jag har stått still, men ändå, jag är bara 160 cm lång och väger 79, jag borde gå ner minst 10 kg.

Jag har ätit lchf i 8 månader.

Annons:
asahars
2015-05-15 14:53
#1

Äter du aldrig grönsaker? Om du lägger till fiberrika grönsaker till varje måltid så kan du äta högvis med grönsaker utan att öka på kolhydrathalten något nämnvärt. Fiberrika grönsaker ger också lång mättnadskänsla och då är det inte lika lätt att överäta av det andra. Grönsaker innehåller dessutom enzymer som behövs för att kunna bryta ner proteinet. Testa med vitkålssallad, det mättar länge kan jag lova.

Carolineee
2015-05-15 15:11
#2

Ja jag vet att jag är dålig på att äta grönsaker. Jag äter nån broccolikvist eller lite blomkål ibland. Men inte gör jag det för att jag tycker det är gott utan för att det är nyttigt och att man borde äta grönsaker. Men kanske får prova vitkål. Pizzasallad är ju gott, det gillade jag förr men antar att den är tillsatt socker i.

Inkanyezi
2015-05-15 16:56
#3

Socker brukar inte tillsättas i pizzasallad.

Carolineee
2015-05-15 18:10
#4

Jasså det tog jag för givet att det var socker i. Jag tänker att smaken annars kanske blir väldigt skarp liksom, med vinägern.

Carolineee
2015-05-15 18:15
#5

Men en sak jag undrar då. Jag kollade på minmat.net och vitkål innehåller 3,8 g kh per 100 g och tomat innehåller 3,7. Varför är folk så "rädda" för tomater då? Jag har läst i andra tråder att man bör vara försiktig med tomat om man vill minska kh. Men vitkål är ju "värre" ?

Inkanyezi
2015-05-15 18:34
#6

Det är oljan som gör smaken mindre skarp, och att den får stå ett tag och dra.

Jag tycker inte att drygt tre och ett halvt gram kolhydrat per hundra gram är något att bråka om, i synnerhet av ett livsmedel där man knappast äter så mycket som hundra gram, men det är ju lite olika var man vill sätta gränsen för hur mycket kolhydrater man pillar i sig och vilken sort. Kanske det är lättare att sätta i sig mer tomater än vad man tänkte från början? Den har ju söt smak, och om det triggar sug, kanske man äter mer?

Men för de allra flesta är det där nog som med mygg och kameler. Om man ser till att inte ha för mycket kolhydrater i kosten kan man hålla blodsockret lågt och ändå äta sig mätt. Det är lite olika vilken strategi man väljer för att äta mindre av kolhydraterna, och om man är mycket petig och vill närmre noll, kanske man väljer bort något som kanske kunde mätta bättre. Du bestämmer ju själv hur du vill sätta ihop din mat.

För den som drabbas av alltför många höga socker handlar det nog mer om andra källor än någon tomat.

Annons:
parsley
2015-05-15 19:24
#7

Har du funderat på någon form av periodisk fasta, t ex 5.2 eller 16.8? Periodisk fasta kan göra att förbränningen ökar.

Har du läst ordentligt på innehållsförteckningen så varorna inte innehåller dolt socker? Fläskytterfile kan vara en vara som sockras, fast det kallas gourmetmörad.

Hjälper det om du lägger upp maten på tallriken, äter den portionen och låter det vara stopp sedan? Resten ska sparas? Blir du mättare om du äter grönsakerna till förrätt och sparar köttet till huvudrätten?

Ost kan vara ett livsmedel som är lätt att överäta och påverkar viktnedgången för en del. Kan du ersätta osten med något annat?

Äppelcidervinäger är en huskur mot sug- och hungerkänslor. Blanda lite äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick innan du äter eller drick vinägern efter maten.

Tänk på att det tar 20-30 min innan kroppen förstår att den är mätt. Man kan alltså känna sig hungrig, fastän man precis ätit.

Hjälper det att göra en matplan och planera vad du ska äta under dagen och sätta stopp sen. Jag tycker det är lättast att utgå från rätt mängd protein, kolla så kolhydraterna håller sig på en låg nivå och komplettera med fett tills jag är mätt eller har ätit tillräckligt många kalorier.

VildaVittra
2015-05-16 00:34
#8

Jag älskar också sås och gör därför såserna från grunden själv. Då vet jag exakt vad som är i dom och kan fylla ut med nyttigheter. Som i min currysås använder jag osötad äppelmos som grund. Nu är det ju kolhydrater i det, men LCHF passar inte alla. 
Bearnaise är faktiskt inte svårt att göra själv och en variant som inte är lika kalorität. För eftersom du är väldigt matglad så kan du prova att fylla ut med "luft" så det fortfarande är en stor portion.
Ett enkelt sätt att få sås att verka vara mer är att finhacka ned grönsaker i den, så det mer blir som en såsig sallad. Ett exempel på en sådan sallad är coleslaw, det är egentligen mest vitkål i den, men det ser ut som ett berg med sås.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

parsley
2015-05-16 07:53
#9

Ang kött och grönsaker. Du kan också vända på det. Ät den mängd kött och sås du bestämt att du behöver och ät grönsakerna sedan, som någon slags efterrätt eller ät dem som ett separat mål (om du anser att du behöver äta en viss mängd grönsaker).

Har du räknat hur mycket du äter över en längre tid eller är det bara någon enstaka dag som blivit en ätdag, som du registrerat.

[Túrwen]
2015-05-16 14:12
#10

Låter som att du äter väldigt mycket  kalorier jämfört med hur lång du är och din aktivitet, samt att du är kvinna och inte särskilt lång.  Vet att många förespråkar att inte räkna kalorier när man käkar LCHF kost men vanligt är att en aktiv kvinna äter omkring 2000 kalorier per dag (högst individuellt såklart). Jag måste snitta däromkring för att gå ner i vikt själv och jag är löpare och tränar styrketräning flera dagar i veckan.

Carolineee
2015-05-16 17:19
#11

Jag har väl nåt slags matmissbruk elller så. Jag har alltid haft svårt med hunger/mättnadskänlor, är jämt "sugen" och när jag väl börjat äta kan jag inte sluta. Klart att det måste vara bättre med lchf än innan. Det var nog värre när jag inte kunde sluta äta  upp hela godispåsen på en gång än att som nu äta upp hela såsburken på en gång.

Men tack för alla råd, verkligen, jag tar till mig dem och jag får nog börja räkna kalorier ändå och bara bestämma mig för att hålla mig till max 2000 eller så. Vi får se hur det går.

hemul
2015-05-17 07:28
#12

Carolineee, gör det. Det funkar. Jag åt inte så kopiöst mycket förut, men när jag började lowcarba blev jag läskigt hungrig och det gick aldrig över som det sägs att det ska. Jag åt lätt lika mycket som du, är 1.66. Jag gick upp, men väldigt måttligt, 5 kilo nånting över loppet av 5 år. Sedan jag la till kalorirestiktion har jag gått ner över 40 kg. Vänta inte lika länge som jag gjorde. Och gå inte efter några tabeller. Minska bara intaget tills du når en nivå där du går ner. Och plocka inte bort allt du tycker är gott. Plocka bort lite av allt. 500 g magert kött i en sittning är himla mycket för vem som helst.

[Túrwen]
2015-05-17 13:08
#13

Stort lycka till! Se inte snedsteg som misslyckanden. Tar tid med livsstilsförändringar helt klart..

Annons:
jenny_li
2015-05-17 13:52
#14

En tanke: Jag vet att hormonet (?) leptin har med mättnadskänslan att göra, och att man kan bli leptinresistent på samma sätt som man blir insulinresistent. Jag är inte enormt påläst om leptin själv – men det kanske är något för dig att googla på? 

Jag reagerade lite på att du säger att du äter ett halvt kilo kött till en måltid – och sen tittar på såsen som ett problem… ;) En av mina platåer löste sig just genom att jag började minska/kontrollera proteinintaget. Inte så att jag slutade äta protein, men jag hade t.ex ätit mkt ost – den bytte jag ut mot avokado och kanske åt ett ägg mindre än jag brukat, med en desto större klick majonnäs på. Då lossnade platån.

(Protein triggar för övrigt också insulinpåslag, som ju bromsar viktnedgång. Inte lika mycket som kolhydrater, men tillräckligt mycket för att hålla lite koll på.)

Upp till toppen
Annons: