Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hjälp jag tappar fokus!

2015-05-13 00:11 #0 av: mallanasen

Jag har gått upp 35 kg sedan jag slutade röka och sedan blev gravid för över 3 1/2 år sedan och kan inte gå ner i vikt. Efter graviditeten gick jag med i viktväktarna, när deras dietist inte ens visste varför det inte gick bra så slutade jag och hoppade på ett program på nätet, jag gick ner 6 kg på 30 daar men kände att det var ohållbart att äta var 3:e timme och inte ha något annat en sås av kvarg. 

Sen såg jag LCHF, jag var rädd till en början men kände att jag mådde bättre av kosten. Jag har gått ner ca 8 kg men sedan hände det sig att jag fick panikångest och sjukskriven nu sedan 6 månader. 10 kg har jag ökat och jag kämpar i ca 2veckors perioder med lchf för att sedan tappa fokus och börja om efter en vecka igen osv osv.. Hur ska jag göra? Jag blir sjuk 1 gång i månaden. Nu är jag inne på min andra förkylningsvecka och maten är en katastrof. 

Jag börjar bra på morgonen sen ballar det ur för mig och jag kan äta kolhydrater fast jag inte känner att det är gott. Tröstäter och mår dåligt av det.

Tips tar jag gärna från er

Anmäl
2015-05-13 10:03 #1 av: ashe

Tröstät sådant som är ok lchf!

Ta en eller två hyllor i kylskåpet som är helt kolhydratfria. Smör, ost, brieost, majjo, kokta ägg, grillade kycklingben mm

Kräv stöd av familjen. De behöver inte äta som du men kan kärleksfullt stödja dig!

Min familj ropade "kom inte in i köket, jag rostar bröd!" Lukten triggade mig oerhört..

Salladsblad med ostskiva och smör ger en viss tillfredställelse för tuggbehovet.

Se dig som en alkoholist - du måste hålla dig borta från kolhydraterna för att bli fri från suget. Precis som en alkoholist måste hålla sig borta från spriten. Det finns ingen genväg.

Smör är räddningen för mig, på ost, på salladsblad, i smörbollar.

Ge inte upp!

Anmäl
2015-05-13 16:01 #2 av: parsley

Har du någon aning om vad som får dig att trilla dit? Är det någon speciell händelse som triggar dig eller något som du ätit? Man kan må ganska dåligt efter 2-3 veckor, men det brukar bli bättre sen.

Äter du tillräckligt? Registrera gärna det du äter i t ex kostbevakningen, så ser du hur du ligger till.  Om man ätit för lite finns det risk att man trillar dit, även om man äter LCHF. Kolhydrater ger snabb energi och det vet både kroppen och hjärnan. Ibland måste man vara smartare än sin hjärna. 

Vill du ha något godisliknande, testa ketobollar. Googla för recept. 

Periodisk fasta, antingen i form avv 5.2 eller 16.8 kan vara en metod att komma tillrätta med sug och småätande. Man äter när man har sitt ätfönster öppet och avstår resten av tiden. 

Panikångest och sjukskrivning känns som två stressfaktorer. Känner du dig trygg i dig själv och din kropp. Tror din kropp att du är döende, så kan det vara svårt för den att förstå att den borde gå ner i vikt. 

Hur ställer du dig till kosttillskott? Maten är förstås det viktigaste, men ibland kan man behöva extra tillskott. En multimineral och en multivitamin känns som minimum för mig. Handla gärna från hälsokosten. De brukar ha bättre grejer än apoteket. Ät D-vitamin, åtminstone under de månader som innehåller bokstaven R. Ta gärna extra magnesium. Det verkar rogivande och muskelavslappnande. Välj en sort från hälsokosten som bl a innehåller magnesiumcitrat. De sorter som slutar på -at tas upp bättre av kroppen än billig magnesiumoxid. B-vitamin kan också vara en bristvitamin. Googla och se om det verkar vara något för dig. Även fiskolja kan vara intressant. 

Gurkmeja fungerar som en antiinflammatorisk huskur. Ta en burk gurkmeja, vanlig från affären går bra, och koka upp den tillsammans med två burkar vatten. Stäng av plattan och låt stå på eftervärmen 10 minuter. Mal ordentligt med svartpeppar över. Förvara gurkmejapastan i  kylskåpet i en glasburk med lock. Ät en sked per dag. Du kan antingen svälja den som medicin, blanda den i mat eller yoghurt eller röra ut den i någon slags dryck. Varm gurkmeja kan fungera rogivande. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.