Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

mållös läkare :)

2015-05-12 14:41 #0 av: hanna-jo85

Jag är diabetiker och började på LCHF för 5 månader sedan. Då jag började var mitt långtidssocker 79. Vägde 90 kg och hade lite för högt kolesterol. Min läkare som jag träffade några dagar efter jag började på lchf var inte överlycklig över min nya kost och skrev även ut medicin för mitt kolesterol. Efter lite fundering bestämde jag mig för att inte börja på dessa trots läkaren sa att det var omöjligt att sänka kolesterolet utan mediciner.

Nu 5 mån senare så ligger både blodsockret och kolesterolet under gränsvärdet och minus 10 kg på vågen! (Skulle absolut kunnat vara mer, men har tyvärr fuskat lite för ofta). Första 2 mån slutade jag helt med insulinet, men har fått börja lite igen, men en bråkdel av tidigare doser. Läkaren var mållös och trodde först inte på att jag inte hade tagit medicinen! :) Nu är jag mer än någonsin motiverad att fortsätta :)

Anmäl
2015-05-12 14:48 #1 av: Niklas

Vad kul att du lyckades överraska honom. Glad

Vänliga hälsningar, Niklas
» Förbättra din engelska på iFokus systernätverk, Savvity 🎈.

Anmäl
2015-05-12 17:16 #2 av: Zepp

Grattis, oså grattis till din läkare som kan få något att fundera på!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-05-12 17:19 #3 av: Siggebus

Grattis säger jag också ...men skrämmande att en läkare inte tror man kan sänka sitt kolesterol och blodsocker med hjälp av kosten.
En sådan läkare hade i alla fall inte jag haft något förtroende för.

Anmäl
2015-05-12 18:14 #4 av: hanna-jo85

Tack :) det var bara kolesterolet han sa inte gick att förbättra via kosten. Och var övertygad om att lchf skulle göra det sämre. Får erkänna att jag själv va lite orolig, men ville ändå ge det en chans. Mår ju så bra på denna kost så ville inte sluta innan jag visste hur kolesterolet skulle påverkas. Nu är jag väldigt glad att jag fortsatte :)

Anmäl
2015-05-12 20:59 #5 av: Zepp

Det lär ta ytterligare något decenium innan vetenskapen om kopplingen mellan kolesterol och diabetes har nått ända ut till alla allmänläkare!

Tidigare var man mer fokuserad på kolesterolet för diabetiker.. egentligen av rätt goda skäl.. fast av fel orsak!

Diabetiker har högre risk för hjärtkärlsjukdom.. därav fokus på kolesterol, samtidigt som det var helt okej att injicera hur mycket insulin som helst.. för att kunna äta vad som helst!

Feltänket handlar till stora delar om att för typ2 diabetiker så är hyperinsulinemi själva grundorsaken, dels till insulinresistensen, dels till steatosen i lever och bukspottkörtel, dels till att kolesterolet blir helt skevt!

Såå att ge ytterligare insulin är att spä på grundorsaken.

The Two Big Lies of Type 2 Diabetes

Anmäl
2015-05-12 21:01 #6 av: Zepp

Ivory Cummings förklarar på ett rätt enkelt sätt hur det här med kolesterol fungerar!

The Cholesterol Conundrum - and Root Cause Solution

Anmäl
2015-05-14 08:53 #7 av: MickeB

Man kan ju undra hur en del läkares intelligenta hjärnor egentligen fungerar? Läkaren var alltså övertygad att man kan inte sänka kolesterolet med hjälp av kosten, men att höja det är inget problem. Skulle vara roligt att höra läkaren utveckla den teorin mera😀

Anmäl
2015-05-15 11:57 #8 av: Margareta

Jätterolig läsning.
Tack för att du berättar!

Appropå ologiska argument:

Dr Jason Fungh (Canada) säger att

"ingen skulle drömma om att rekommendera alkohol till en alkoholist, men insulin till en insulinresistent typ 2:a går hur bra som helst, vad är logiken i det?"

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.