Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 40583 ggr
ylvabella
2015-05-12 08:35

Makrill i tomatsås

Är makrill i tomatsås bra lchf-mat?

Om man äter 3 burkar i veckan är det för mycket?

Annons:
KunskapÄrMakt
2015-05-12 09:11
#1

Det är bra mat generellt.

Personligen tror jag inte att tre burkar i veckan är för mycket.

ylvabella
2015-05-12 09:30
#2

En kompis sa att man ska skölja bort tomatsåsen men jag känner då tappar jag sugen. Hur mycket ska man sluta med egentligen?

Jag har slutat med godis, glass, läsk, chips fikabröd, annat bröd, pasta, potatis, ris unnderjordsgrönsaker och frukter från affären och nu är tomater för onyttigt också? jag har ett växthus fyllt med tomater, ett jordgubbsland äppel- och plommonträd. Och jag tänker inte ge allt till grannen!

Jag har ätit lchf i 4 dagar och allt är så tråkigt och allt fett jag har på kroppen sitter på magen. Jag är så trött på allt det här! Hur ska jag få bort min hemska mage?

CasaRamon
2015-05-12 11:03
#3

Jag har alltid makrill i tomatsås hemma. Jag brukar tömma ut det mesta av tomatsåsen, men inte skölja, för att den innehåller för mycket socker.

Efter bara 4 dagar verkar säkert LCHF väldigt jobbigt och svårt. Man har många frågor. Nu är det ju tur att denna sajt finns där du kan få svar på det mesta. Och med tiden blir det lättare och lättare. Till slut behöver man inte längre "tänka" på en massa. Det går automatiskt när man handlar och planerar maten.

Jag har varit LCHF-are i 8 år nu och skulle aldrig ens komma på tanken att sluta.      Jag "fuskar" heller aldrig eftersom jag aldrig är sugen på sött eller kolhydrater.

Anders-S
2015-05-12 12:35
#4

"Om man äter 3 burkar i veckan är det för mycket?"

Är det allt du äter, så är det för lite, om det inte är väldigt stora burkar.  ;-)

Köp rökt makrill istället.  Eller den härliga vårmakrillen och svenskodlad spenat, helst ekologisk.  Gläds åt dina tomater och obesprutade odlingar. Självklart att du kan äta av det, ekologiskt och GMO-fritt!

http://www.hungrig.nu/?p=16213

Zepp
2015-05-12 21:13
#5

Makrill i tomatsås är en av de bättre processade livsmedlen man kan köpa i vanliga affärer!

Kompletera med något kokt ägg och majo så blir det en hel måltid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Layza
2015-05-13 09:49
#6

Egenodlade tomater, det måste du ju äta!! Du behöver ju inte stoppa i dig flera stycken på raken!  Lchf ska vara roligt och inte bara förbud. Det är ju toppen det du räknade upp att du slutat med.

Försök att hitta de tillåtna lchf-sakerna de som du tycker är riktigt goda och bunkra upp med det. Tänk inte i banor som "får inte". Då blir man ju deppig. Tänk på det du får, i stället!

När jag äter makrill i tomatsås äter jag den sås som sitter fast på fisken och lämnar det andra. Och så klart något ägg till och ruccola och groddar t.ex.

Det är en startsträcka att gå över till lchf och det tar tid att få till tänket. Alla är vi barn i början! Jag har kört lchf i 7-8 år och det är ett väldigt enkelt koncept att leva efter., tycker jag. Man lär sig mer och mer för var dag, och med hjälp av forum som detta och alla bloggar och kokböcker och recept som finns numer så är det betydligt lättare nu än när jag startade för längesedan.

Annons:
hemul
2015-05-17 14:35
#7

En hel burk makrill i tomat av den sort jag råkar ha hemma innehåller 2.5 g kolhydrater. Är det verkligen ett stort problem?

ylvabella
2015-05-17 14:53
#8

#7 den jag har innehåller 2 g / 100 g men en burk är 125 g så blir 2,5 ja. Jag häller faktiskt inte bort tomatsåsen. Det kan ju inte bli för mycket kolhydrater på en hel dag anser jag. Resten jag äter är ju mest ägg, majonnäs osv

Zepp
2015-05-17 20:08
#9

Tycker för övrigt att den mesta tomatsåsen blir kvar på tallriken?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: