Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Erfarenheter från LCHF och mediciner

2015-05-09 07:59 #0 av: AnnMari81

Hej alla:)
Jag undrar om några av er har erfarenhet av att äta mediciner som har viktuppgång som vanlig biverkan?
Jag blev diagnostiserad 2012 med MS och fick bromsmediciner som gav mig 30 kg extra det halvåret jag fick ligga ner tills jag kunde lära mig gå igen. Började intressera mig för och praktisera LCHF då. Idag mår jag bra, hade tur att bara få ett skov. Men jag har 20 kg kvar som är mycket besvärande. Har i dagarna fått ännu en ny medicin med viktuppgång som biverkan och känner mig lite förtvivlad. LCHF skall ju innebära att man inte räknar kcal men nu måste jag beräkna allt så vikten inte skenar iväg. Några erfarenheter av detta någon vill dela med sig?
Vänligen Ann-Mari

Anmäl
2015-05-10 07:21 #1 av: [laloli]

Är mitt uppe i en kortisonbehandling. En biverkan är förstoppning så jag tar 6! msk fiberhusk fördelat på tre tillfällen. Det funkar som bukfylla också så att jag inte överäter. Gick ändå upp 3 kilo på 10 dar men jag började byta ut ca 1/3 av fettet mot kokosolja, vilket faktiskt gjort att 2 av de kilona försvunnit hitintills.

Sen har jag även slutat med salt för att inte samla på mej vatten. Även det funkar bra!

Käkar under denna tiden massa kosttillskott i ett försök att minimera alla biverkningar av kortisonet. Hur mycket det hjälper är svårt veta. Men tror jag kommit ganska lindrigt undan ändå ;-)

Har bara ätit lchf i ca ett halvår, vet inte hur mycket det kan påverka.

Kanske kan du ha lite nytta av mina erfarenheter? Lycka till!

Anmäl
2015-05-10 08:06 #2 av: joacim71

Jag har exakt samma erfarenhet. Jag har ätit blodtrycksmediciner, i mängder, och gör fortfarande. De har viktuppgång som biverkning. Jag skall inte skylla allt på mediciner, en del fuskande och tröstätande har det blivit, men 20 kg har jag lagt på mig.

När jag börjat på nytt med LCHF för att minska min vikt och äter så mkt fett som det är tanken så går jag upp i vikt så min formel har blivit ta bort kolhydrater men lägg inte på något extra fett i form av kokosfett i kaffet, extra gräddiga såser, etc. Utan mat utan kolhydrater. 

Jag räds inte fettet och äter alltid gräddsås, majonäs, etc men det extra för att dra igång kroppen och fettpannan ordentligt, då går vikten åt fel håll tyvärr.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.