Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Högt insulinvärde i blodet

2015-05-07 15:02 #0 av: mariappmaleri@telia.com

Hej! Har fått veta att jag har högt insulinvärde i blodet. Går sakta men säkert upp i vikt, sedan op av köldkörtel år 2000 har det blivit +15kg Trots bra mat o rikligt med motion. Äter levaxin sedan op. Känns som att t.o.m bara vatten ökar min vikt.

Finns det ngn som har lite info till mej om hur jag skall gå till väga.

Maria

Anmäl
2015-05-07 15:06 #1 av: Halvdansken

Äter du LCHF nu?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-05-07 15:11 #2 av: mariappmaleri@telia.com

En light variant, ej snabba kolhydrater o fettet kommer mest  från nötter olja avacado.

Anmäl
2015-05-07 22:37 #3 av: Zepp

Hur högt insulinvärde?

Har de kollat upp det ytterligare?

Iomed att du äter LCHF så borde det inte handla om att maten höjer värdet så att en läkare anser att det är högt.. inte ens på liberal LCHF.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-05-08 01:08 #4 av: hemul

Bror väl på hur mycket ej snabba kolhydrater det rör sig om kanske och vad som definieras som ej snabba.

Anmäl
2015-05-08 10:33 #5 av: spirit

Kolhydrater innehåller socker oavsett om de är snabba eller långsamma.

Hög insulinnivå tyder på överdosering av kolhydrater=socker

Insulin hämmar produktionen av alla katabola (nedbrytande) hormoner inklusive sköldkörtelhormoner.

Motion hjälper inte mycket för viktnedgång så länge man äter kolhydrater, visat i många studier.

Jag skulle äta en strikt LCHF-kost, äta minst 10 000 IE vitamin D3 och troligtvis öka Levaxindosen en period så att T4 är mellan 15-25, TSH <0,1

Anmäl
2015-05-08 15:30 #6 av: u s

Hög insulinnivå borde väl kunna bero på insulinresistens eller prediabetes?

Ett sätt att ta reda på det är väl att skippa kolhydrater helt ett tag och se vad som händer.

Anmäl
2015-05-08 16:54 #7 av: Halvdansken

Jag håller med de andra. Definiera "ej snabba kolhydrater". Varför enbart fett från nötter o andra vegitabilier? Vad med mättat fett? 

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-05-09 09:05 #8 av: dufva

Högt insulinvärde kommer man aldrig att få bukt med så länge det finns en stor del kolhydrater i kosten

Långsamma eller snabba avgör bara hur snabbt du blir tyngre och sjukare

Vill du vända trenden är det "all in" som gäller

Nötter innehåller ofta en hel del omega-6 som fortsätter inflammera dig..

Satsa på stabila fetter istället (smör cocosfett)

Håll kolhydraterna riktigt lågt och var även försiktig med att få i dig onödigt mycket protein

Ett överskott av protein blir till glukos i kroppen och insulin frigörs då även av  den saken

Anmäl
2015-05-09 11:27 #9 av: Record

Mindre bra !

Raka motsatsen får man med GBP, men knappast rekommenderbart.

http://matfrisk.com/2015/05/08/okad-risk-for-blodsockerfall-efter-overviktsoperation/

Anmäl
2015-05-11 09:48 #10 av: mariappmaleri@telia.com

Tack för responsen, allt stämmer in med mitt sätt att se på saken. Tyvärr verkar det inte som ngt av detta hjälper mej. Trots att jag gör rätt så blir det fel!

Anmäl
2015-05-11 12:29 #11 av: hemul

Men hur äter du då? Vad innebär din lightvariant mer specifikt?

Anmäl
2015-05-11 13:36 #12 av: mariappmaleri@telia.com

Mitt blodsocker är det inget fel på, normala värden där, det skulle ju också blivit höga om jag slarvade med intaget.. Men mitt höga insulinvärde är däremot något som är svårare att få bukt med. 

Anmäl
2015-05-11 14:09 #13 av: Zepp

Om man säger som så.. det tyder på hyperinsulinemi!

Dvs, de första 10-30 åren har man normalt blodsocker men insulin stiger hela tiden, tills det en dag nått kapacitetstaket.

The Two Big Lies of Type 2 Diabetes

https://www.youtube.com/watch?v=FcLoaVNQ3rc

Anmäl
2015-05-11 16:14 #14 av: Zepp

Lägger man in det rätt så ser det snyggare ut!Storgråter

Anmäl
2017-10-28 10:57 #15 av: macarena

Jag har en bukspottskörten som producerar för mycket insulin. Ett helvete att leva med. Jag tror mig ha förstått att folk äter metaformin mot detta.

När det upptäcktes så sa spec. att förr "kurerade" man det med cortison.

Man upptäcker att nästa allt innehåller kolhydrater!!!! Lägg ihop dom!

Jag har under minst 15 år hållit koll på kosten. Inte helt lätt i ett hett klimat.

Glukosbelastningsprov är gjort så det är bevisat.

Men livet har blivit lättare sedan alla dessa nya kostråd kommit.

MIn favorit nu i värmen är potatismjöl med vatten!!!!

Anmäl
2017-10-28 18:25 #16 av: Zepp

Ännu enklare är det att äta fettet direkt.. utan att gå via att låta tjocktarmens bakterier producera det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.