Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9049 ggr
majika
2015-05-02 21:27

Tas fettet upp lättare?

Om man äter lågkolhydratkost och att man någon dag äter "för mycket" kolhydrater, (kanske fruktsallad eller pasta, eller ett par limpmackor ex) Tas fettet man äter i kosten efter det upp lättare av kroppen då så att man går upp i vikt?

Om svaret på den frågan är Ja så undrar jag om man äter kalorisnålt i samband med "kolhydratsdagen" tex att man äter max 1200 kalorier genom att dra ner på fettet, går man ändå upp i vikt då i och med att en stor del av dessa 1200 kalorier man ätit var kolhydrater?

Hoppas ni förstår frågorna.

Annons:
[Lejonbalsam]
2015-05-02 21:31
#1

Nej, man kan säga att kroppen kompenserar allt så kaloriintaget är i princip vad som räknas i slutändan. Äter man mycket fett så både bränner och lagrar man mer fett, mycket kolhydrater så lagras mindre men bränns också mindre.

spirit
2015-05-03 10:06
#3

Det finns en studie från 1950-talet där fyra grupper fick äta 1 000 kcal/dag.

Första gruppen tick äta "vanlig mat" och gick ned litet

Nästa grupp fick äta protein till 90 % och gick ned mer

Tredje gruppen fick 90 % av energin i form av fett och gick ned ännu mer

Den fjärde gruppen fick 90 %  av energin i form av kolhydrater och gick upp i vikt.

Om man äter kolhydrater och fett samtidigt måste kroppen bränna kolhydraterna för att inte dö av sockerförgiftning. Därför måste fettet man äter lagras direkt.

Så den bästa gödkuren är att äta lika delar fett och kolhydrater, välkänt av den gamle grisuppfödaren som alltid fick en riktigt fet gris till jul.

Moderna grisuppfödare ger bara litet kolhydrater och mer fett och protein för att maximera tillväxten utan alltför mycket fettlagring.

Så det är kolhydraterna/insulin som styr fettinlagringen i kroppen.

majika
2015-05-03 10:28
#4

#3 Men det tycker jag låter konstigt. Även om den fjärde gruppen fick äta 90% kolhydrater så borde man väl inte kunna gå upp i vikt av så lite som 1000 kcal/dag även om det är mest skräpmat?

spirit
2015-05-03 10:56
#5

Hormoner styr kroppen och insulin är ett hormon som ökar vikten

Siggebus
2015-05-03 11:02
#6

Alltså äter du socker så produceras mer insulin som lagrar fett i kroppen. :)

Annons:
Zepp
2015-05-04 01:55
#7

Eller rättare sagt med högt insulin så behålls fettet i lager och man blir svinhungrig.. oså äter man något annat.

Då skiter det sig efter någon dag och målet att frivilligt hålla sig till 1000 Kcal ryker all världens väg.

Det spelar ingen roll vad och hur mycket du äter om det inte når dina energikrävande celler.

För det är dina celler som är slutanvändare.. och får de inte sin energi så blir du svinhungrig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2015-05-04 23:27
#8

Frågan är väl om försökskaninerna var inlåsta eller bara blev uppmanade att äta på ett visst sätt. Var de inlåsta är ju resultatet närmast revolutionerande.😃

[tick]
2015-05-07 07:16
#9

Jag skulle vilja nyansera bilden av studien som spirit ger.

Man provade dieterna i en följd, cirka en vecka per diet. Nedgången på så kort tid för lågkolhydratkosterna (högfett och högprotein) bör alltså ha varit till allra största delen vattenvikt. Uppgången som rapporterades för högkolhydratdieten gällde när man bytte från högfett eller högprotein till högkolhydrat. Alltså en återfyllning av det förlorade vattnet.

majika
2016-02-07 19:48
#10

Hallå igen Sådär 10 månader senare efter att jag startat tråden. Jag ville bara delge er mitt resultat av min egna undersökning på mig själv.

Jag har testat det som #3 skrev om men jag höll ut i 3 veckor med varje diet.

1. Först åt jag "vanlig mat" 1000 kcal och jag gick upp ett kg första veckan. De återstående två veckorna höll jag vikten. Förmodligen var det vattenkilo jag la på mig första veckan eftersom jag normalt äter lchf sedan länge.

2. Sedan åt jag i 3 veckor 90% protein. Jag gick ner 0,5 kg första veckan och 0,5 kg andra veckan. 3e veckan stod jag still i vikt. Jag tappade alltså vattenkilot igen

3. Slutligen åt jag 90 % fett i 3 veckor. Jag gick ner några hekton första veckan som kom tillbaka igen  nästkommande veckor.

Slutsats: Jag går inte upp i vikt av en kost bestående av hög andel kolhydrater när jag höll mig till endast 1000 kcal/dag. Det svåra var däremot att inte överäta. För jag blev extremt hungrig, kinkig och sur under kolhydratsveckorna när jag aldrig kände mig nöjd.

Zolunia
2016-02-11 13:22
#11

Vad kul att du använde dig själv som kanin. Tre veckor på låg kalori kost och ingen viktminskning, intressant!

(Tiläggas skall att en dags slarv är en fis i universum…😎)

Upp till toppen
Annons: