Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Off topic - (OT) - Om sajten - Frågelåda - MinMat Hälsa Hälsovinster LCHF för nybörjare Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på osträtter och fett Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Tas fettet upp lättare?

2015-05-02 21:27 #0 av: majika

Om man äter lågkolhydratkost och att man någon dag äter "för mycket" kolhydrater, (kanske fruktsallad eller pasta, eller ett par limpmackor ex) Tas fettet man äter i kosten efter det upp lättare av kroppen då så att man går upp i vikt?

Om svaret på den frågan är Ja så undrar jag om man äter kalorisnålt i samband med "kolhydratsdagen" tex att man äter max 1200 kalorier genom att dra ner på fettet, går man ändå upp i vikt då i och med att en stor del av dessa 1200 kalorier man ätit var kolhydrater?

Hoppas ni förstår frågorna.

Anmäl
2015-05-02 21:31 #1 av: [Lejonbalsam]

Nej, man kan säga att kroppen kompenserar allt så kaloriintaget är i princip vad som räknas i slutändan. Äter man mycket fett så både bränner och lagrar man mer fett, mycket kolhydrater så lagras mindre men bränns också mindre.

Anmäl
2015-05-02 21:34 #2 av: [Lejonbalsam]

http://traningslara.se/fettforbranning-traningsintensitet-morgonpromenader-och-viktnedgang/

Anmäl
2015-05-03 10:06 #3 av: spirit

Det finns en studie från 1950-talet där fyra grupper fick äta 1 000 kcal/dag.

Första gruppen tick äta "vanlig mat" och gick ned litet

Nästa grupp fick äta protein till 90 % och gick ned mer

Tredje gruppen fick 90 % av energin i form av fett och gick ned ännu mer

Den fjärde gruppen fick 90 %  av energin i form av kolhydrater och gick upp i vikt.

Om man äter kolhydrater och fett samtidigt måste kroppen bränna kolhydraterna för att inte dö av sockerförgiftning. Därför måste fettet man äter lagras direkt.

Så den bästa gödkuren är att äta lika delar fett och kolhydrater, välkänt av den gamle grisuppfödaren som alltid fick en riktigt fet gris till jul.

Moderna grisuppfödare ger bara litet kolhydrater och mer fett och protein för att maximera tillväxten utan alltför mycket fettlagring.

Så det är kolhydraterna/insulin som styr fettinlagringen i kroppen.

Anmäl
2015-05-03 10:28 #4 av: majika

#3 Men det tycker jag låter konstigt. Även om den fjärde gruppen fick äta 90% kolhydrater så borde man väl inte kunna gå upp i vikt av så lite som 1000 kcal/dag även om det är mest skräpmat?

Anmäl
2015-05-03 10:56 #5 av: spirit

Hormoner styr kroppen och insulin är ett hormon som ökar vikten

Anmäl
2015-05-03 11:02 #6 av: Siggebus

Alltså äter du socker så produceras mer insulin som lagrar fett i kroppen. :)

Anmäl
2015-05-04 01:55 #7 av: Zepp

Eller rättare sagt med högt insulin så behålls fettet i lager och man blir svinhungrig.. oså äter man något annat.

Då skiter det sig efter någon dag och målet att frivilligt hålla sig till 1000 Kcal ryker all världens väg.

Det spelar ingen roll vad och hur mycket du äter om det inte når dina energikrävande celler.

För det är dina celler som är slutanvändare.. och får de inte sin energi så blir du svinhungrig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-05-04 23:27 #8 av: hemul

Frågan är väl om försökskaninerna var inlåsta eller bara blev uppmanade att äta på ett visst sätt. Var de inlåsta är ju resultatet närmast revolutionerande.Skrattar


Anmäl
2015-05-07 07:16 #9 av: [tick]

Jag skulle vilja nyansera bilden av studien som spirit ger.

Man provade dieterna i en följd, cirka en vecka per diet. Nedgången på så kort tid för lågkolhydratkosterna (högfett och högprotein) bör alltså ha varit till allra största delen vattenvikt. Uppgången som rapporterades för högkolhydratdieten gällde när man bytte från högfett eller högprotein till högkolhydrat. Alltså en återfyllning av det förlorade vattnet.

Anmäl
2016-02-07 19:48 #10 av: majika

Hallå igen Sådär 10 månader senare efter att jag startat tråden. Jag ville bara delge er mitt resultat av min egna undersökning på mig själv.

Jag har testat det som #3 skrev om men jag höll ut i 3 veckor med varje diet.

1. Först åt jag "vanlig mat" 1000 kcal och jag gick upp ett kg första veckan. De återstående två veckorna höll jag vikten. Förmodligen var det vattenkilo jag la på mig första veckan eftersom jag normalt äter lchf sedan länge.

2. Sedan åt jag i 3 veckor 90% protein. Jag gick ner 0,5 kg första veckan och 0,5 kg andra veckan. 3e veckan stod jag still i vikt. Jag tappade alltså vattenkilot igen

3. Slutligen åt jag 90 % fett i 3 veckor. Jag gick ner några hekton första veckan som kom tillbaka igen  nästkommande veckor.

Slutsats: Jag går inte upp i vikt av en kost bestående av hög andel kolhydrater när jag höll mig till endast 1000 kcal/dag. Det svåra var däremot att inte överäta. För jag blev extremt hungrig, kinkig och sur under kolhydratsveckorna när jag aldrig kände mig nöjd.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.