Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Magsyra - bikarbonattest

2015-05-01 10:41 #0 av: Funktion

Brist på saltsyra kan ju ställa till problem vid matsmältningen speciellt när det gäller fett och protein. Jag har gjort bikarbonattest några gånger utan en enda rap.  (1 tsk bikarbonat i ett halvt glas vatten på fastande mage).  Har försökt hitta uppgifter på folk som gjort testet och rapat av bara sjuttsingen men hittar inget. De flesta som gör testet misstänker väl saltsyrabrist.

Finns det någon som har normal matsmältning som skulle våga sig på detta test?

Det skulle vara intressant att veta om det funkar åt det hållet. Tack på förhand.

Anmäl
2015-05-02 10:54 #1 av: makros

Men det är inte farlig att prova. Bikarbonat är bara bra för magen, bikarbonat motverkar cancer i kroppen så det är bara bra att ta bikarbonat .

Anmäl
2015-05-03 13:55 #2 av: Crispig

Jag vet inte mkt om detta bikarbonattest men jag har inga problem med magsyran vad jag vet. Jag tar en tsk bikarbonat då och då, speciellt när jag inbillat mig att magen känns "sur". Har aldrig upplevt att jag rapat något nämnvärt.

Är det meningen att bikarbonatet ska reagera med det sura pht i magen som vinäger typ?  :) Jag har bara använt det som man använder samarin typ.

Anmäl
2015-05-03 14:11 #3 av: OlgaMaria

Det har hänt någon gång att jag rapat :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-05-03 14:31 #4 av: Funktion

Man ska göra testet fastande på morgonen. Om man rapar inom 5 minuter så har man tillräckligt med magsyra. Jag undrar hur tillförlitligt detta test är. Därför vore det intressant att höra om någon får denna reaktion. För mig hände ju inget och jag misstänker att jag har för lite magsyra. Mår dåligt av mat med mycket fett och protein.

För lite magsyra existerar i princip inte enligt sjukvården av idag. Förr i tiden var diagnosen inte ovanlig och med stigande ålder kan produktionen bli lägre. Symptomen på för lite magsyra kan också vara likartade som vid överskott. Men läkemedelsbolagen behöver sälja sina syradämpande läkemedel. (Intressant bok: Bättre mage av Louise Sjöbäck).

Jag har också då och då tagit Samarin eller bikarbonat och det är ju absolut inte bra om man har för lite magsyra.

Anmäl
2015-05-03 14:35 #5 av: OlgaMaria

#4 Det beror nog på när man tar bikarbonaten. Gör man det för att testa magsyran så tar man den ju på fastande mage och det är inget man bör göra annars. 

Tar man bikarbonaten t ex ett tag efter måltid, innan man ska sova, spelar det nog ingen roll, man behöver ändå inte magsyra då för att smälta någon mat. Bikarbonat kan ju vara bra på andra sätt än att bara få ner magsyran.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.