Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6705 ggr
parsley
4/26/15, 4:19 PM

Mejeri, farligt?

Uppfattningen att mejeriprodukter ger upphov till låggradiga inflammationer, som på sikt leder till andra sjukdomar, verkar bli allt vanligare. Hur bemöter man det påståendet? LCHF är inte farligt pga fett längre, utan pga att man äter mejeriprodukter. 

Genom att ta bort ris, socker och mjölmat så märker åtminstone jag påtagliga hälsovinster. Äter jag sådant så får jag muskelvärk och sötsug. Baljväxter ger muskelvärk och frukt ett nästintill ohanterligt sötsug. Mejeriprodukter har jag däremot svårt att vara utan. Jag äter inte speciellt mycket, utan mest till maten i form av sås. En gräddsås eller sås gjord på creme fraiche känns mer rätt och än en sås baserad på kokosmjölk för mig. Mejeriprodukter är eller kan vara närproducerade och ekologiska. Köper man svenska produkter stöttar man svenska producenter och bidrar förhoppningsvis till att hålla landskapet öppet och bevara att antal vilda växter, djur och fåglar. Vi har inga kokospalmer eller olivträd i Norden som ger någon nämnvärd skörd. Vad skulle hända vid en ev krissituation om vi inte kan förlita oss på importerade livsmedel? Varför ska vi inte äta det som finns nära och tillgängligt?

Annons:
Zepp
4/26/15, 7:43 PM
#1

Jag har oxå undrat var de får det ifrån.. för när jag läser studier så verkar de flesta peka på motsatta förhållanden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Layza
4/27/15, 9:10 AM
#2

Ja, bara man håller dig till de fullfeta produkterna och den ohomogeniserade dvs gammaldags mjölken, så passar det i alla fall mig!

Minska kolhydrater
4/27/15, 12:45 PM
#3

Personligen tål jag inte mjölkprodukter alls. Detta pga laktosen och kaseinet. När man talade om faror (cancer) var det framför allt laktosen man tog upp.  Här kommer en länk som tar upp riskerna med mjölk: https://www.google.se/#q=incredible+story+about+milk

hemul
4/27/15, 7:00 PM
#4

Det är ju också det där med A1- och A2-kasein. Apropå det läste jag för ett tag sedan om ett nyzeeländskt mejeriföretag som nishat sig genom att bara sälja A2-mjölk och att de har planer på att expandera till Europa. Så snart kanske vi dricker nyzeländsk hälsomjölk. 😉

http://www.slc.fi/lf_nyhet.asp?id=4326

MickeB
5/3/15, 10:13 AM
#5

Kan det inte bero på var studierna är gjorda? Vi vet ju att i USA så tillåter man betydligt mera av tillsatser i fodret till korna, som GMO foder, hormoner, antibiotika etc. Dessutom är ju deras mjölk och mjölprodukter ofta sötade, många av deras ostsorter är väl inte heller speciellt naturliga?

parsley
5/3/15, 12:55 PM
#6

Görs studierna dessutom på en amerikansk befolkning, där deltagarna härstammar från olika delar av världen, så kan de säkert visa på en högre känslighet för mjölk. Skandinaver och nordeuropéer har druckit mycket mjölk historiskt sett och mer eller mindre varit beroende av mejeriprodukter för sin överlevnad.

Annons:
hemul
5/3/15, 2:41 PM
#7

De drack inte mjölk från moderna kor och inte tror jag överlevnaden hängde på det heller. De fattiga hade ingen ko.

Upp till toppen
Annons: