Annons:
Etiketthälsa
Läst 12311 ggr
KitoBonito
2015-04-16 13:20

Glutenfri: Avgiftningssymptom?

Hej!

Jag skriver för en vän som nyligen har slutat äta gluten helt. Hon är inne på dag 11 och har en enorm värk i alla leder och är otroligt  trött. Hon är självklart orolig över detta men vi tror att det är utrensning. Är det någon som har upplevt något liknande? Min vän är snart 50 år och har ätit gluten i hela sitt liv. Kan utrensningen visa sig i form av en sådan värk?

Tackar för svar!

Annons:
RobinEH
2015-04-16 13:23
#1

Utrensning av vad?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Inkanyezi
2015-04-16 13:26
#2

Det har antagligen inte med gluten att göra, eftersom det inte anrikas i kroppen. Gluten är inte ett gift på det sättet, utan dess verkningar är andra.

Och visst kan det hänga ihop med någon slags avgiftningssymptom, eftersom verkan av gluten är att det släpper igenom andra substanser genom tarmmembranet än de vi ska ha in i kroppen. Det kan alltså vara en sekundär verkan, men det är knappast någon mening att försöka gissa sig till vad det är.

Mera troligt är att det kanske inte ens är relaterat till vare sig kostomläggning eller gluten, utan att det bara råkade sammanträffa.

Det kan vara en infektion, och ledbesvären kan vara artros eller artrit. Man kan prova att ta glukosamin för lederna, men de besvär du beskriver brukar hänga ihop med många olika sorters infektioner, influensa, förkylning etc.

KitoBonito
2015-04-16 14:10
#3

Tack för svaret! Jag ber henne hålla ut och hoppas på att det blir bättre.

OlgaMaria
2015-04-16 14:37
#4

Om gluten påverkat hennes immunförsvar negativt så kan det hända lite olika grejer då man slutat med gluten. Immunförsvaret får nya saker det kan jobba och koncentrera sig på. Det kan leda till värk och trötthet. 

Då vi slutar med något belastande, eller börjar med något läkande, och får förvärrade symptom, så brukar det oftast vara symptom som vi känner igen på något sätt sen innan. Det dyker så att säga inte upp nya problem, utan gamla problem som kroppen börjar jobba med mer effektivt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

KitoBonito
2015-04-16 16:27
#5

OlgaMaria, min vän tackar dig från hjärtat! Ditt inlägg var mycket peppande hälsar hon. :)

OlgaMaria
2015-04-16 16:33
#6

#5 Vad bra!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
parsley
2015-04-16 18:55
#7

Gurkmeja lär vara antiinflammatoriskt. Ta en burk gurkmeja (vanlig från mataffären går bra) och häll i en kastrull. Tillsätt två burkar vatten. Koka upp och låt koka 10 min på eftervärmen. Förvara gurkmejapastan i en burk med lock i kylskåpet. Ät en sked per dag, antingen som den är eller blandat med någon form av vätska eller mejeriprodukt.  Mal svartpeppar över. Svartpeppar förbättrar upptaget. Gurkmeja kan vara rogivande, så märker man att man blir trött av den, så ta den på kvällen.

OlgaMaria
2015-04-16 19:28
#8

Jag brukar koka upp en lagom portion till mig med grädde och vatten med gurkmeja och ingefära och en liten aning cayennepeppar. Ingefära och cayennepeppar aktiverar också gurkmejan så som svartpeppar gör. Brukar också ha lite honung för smaken men det kan undvikas. Gör underverk för min värk!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LaRose
2015-04-17 00:19
#9

Jag tycker så illa om smaken på gurkmeja och "glömmer" därför ofta intentionen att ta varje dag. OlgaMaria, kokar du alltså grädde och vatten med kryddorna enl parsley här ovan? Blir konsistensen så att du äter med sked eller blandar du i mat? Tacksam för ditt svar!

OlgaMaria
2015-04-17 06:34
#10

Nej det blir en kopp att dricka. Vispar med en visp medan det kokar upp. Grädden är ju bra på att dämpa starka kryddor så därför är den bra att ha med. Gurkmeja är också perfekt att blanda i många rätter som tex spenat eller köttfärssås.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-17 09:14
#11

Igår kokade jag upp grädde, gurkmeja, ingefära och lite cayenne och mixade ihop med en banan, kallt vatten och  lite kokosolja. Inte så LCHF med bananen, men smakade riktigt gott och det tog bort min värk för ett antal timmar. Skönt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

parsley
2015-04-17 09:23
#12

Bananen fick mig att tänka på magnesium. Har man problem med t ex restless legs kan magnesium hjälpa.  En del kan få vadkramper eller sendrag när de börjar med LCHF. Magnesium verkar muskelavslappande. 

Välj en lite dyrare sort från hälsokosten som bl a innehåller magnesiumcitrat. De sorter som slutar på -at tas upp lättare av kroppen. Billiga sorter som ger mycket magnesium för pengarna innehåller magnsiumoxid, som kroppen har svårt att tillgodogöra sig. Magnesiumoxid är mest laxerande.

OlgaMaria
2015-04-17 09:33
#13

Jag tar två kapslar magnesiumcitrat varje kväll. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
KitoBonito
2015-04-17 13:50
#14

Tack för alla tips! Det kan till och med jag själv ha användning av. :) Jag behöver inte vara rädd för att döda kryddorna när de kokas? Ibland brukar jag strö över gurkmeja på min kefir eller gröt.

OlgaMaria
2015-04-17 14:15
#15

#14 Nej de flesta kryddor bör kokas upp för att bli (mer) aktiverade, och så är det med gurkmeja. Du får ut mer av kryddan om den kokat först.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

KitoBonito
2015-04-17 16:36
#16

Oj, det hade jag verkligen ingen aning om! Finns det någonstans jag kan läsa mer om det? Verkligen intressant!

makros
2015-04-17 17:36
#17

D3-vitamin+ k2, magnesium. MSM hjälper mot värk.

RobinEH
2015-04-17 17:39
#18

#15

Kokas inte rötterna innan de torkas?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

OlgaMaria
2015-04-17 20:21
#19

#17 Tar allt det förutom k2

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-17 20:32
#20

#16 Hittar ingen bra länk kring det nu. Men just när det gäller gurkmeja är det något jag hört och läst 100 gånger att den ska hettas upp. (#15 Den kanske kokas upp i samband med tillverkning ja, frågan är om den också behöver hettas upp i samband med att den ska förtäras.)

Det finns ju en raw food-trend som fått oss att äta väldigt mycket rått, men väldigt mycket mat har bäst biotillgänglighet då den är upphettad. Även om vissa näringsämnen försvinner i samband med upphettning, så blir det ändå bättre för oss jämfört med att äta maten rå och kall. 

Tänker också på att doft och smak kommer fram bättre då mat och kryddor hettas upp. Säger inte det någonting? Bara en spekulation från min sida.. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
LaRose
2015-04-17 21:28
#21

Tack OlgaMaria! Jag visste inte heller att gurkmeja blir nyttigare upphettad, t o m kokad. Ska prova att göra ett sånt där "te" med grädde och andra kryddor. Du är den första jag hört talas om, som har omedelbar verkan på smärta av gurkmeja. Är det för att du också tar det regelbundet, kanske? Varje dag? Eller rentav flera gånger om dagen? MSM har jag tagit i ett par år nu. Det är säkert bra, men inte heller av det har jag känt någon effekt på värken.

Din spekulation om att kanske mer doft och smak vid upphettning skulle tyda på något avseende graden av nyttighet, tycker jag låter väldigt klok!

OlgaMaria
2015-04-18 09:37
#22

#21 Jag tar inte gurkmeja varje dag, men det brukar bli oftare i perioder. Jag tror nog att alla kryddor är som mest effektiva om man inte tar dem varje dag. Många kryddor vänjer sig kroppen med så att man liksom måste ha större och större doser för att få bra effekt.

Jo, jag känner verkligen snabb effekt av gurkmeja, men brukar inte ta den på egen hand, och alltid upphettad som sagt. I min "tedrink" har jag ju ingefära, pyttelite cayenne och så kardemumma (glömde säga det innan). Ingefära och cayenne är ju också inflammationsdämpande plus att de båda hjälper till att aktivera gurkmejan ännu mer. Kardemumman är också kramplösande. :-) Älskar kryddor och att de kan hjälpa oss med så mycket.

MSM kan man också få bättre effekt av genom att kombinera med annat. C-vitamin brukar nämnas oftast att man gärna ska ta tillsammans med msm. Men tar man andra kryddor och tillskott också så brukar det bli en synergieffekt. MSM hjälper de andra ämnena att komma djupare in i kroppen och få bättre effekt, har jag läst. 

Jag tror att MSM hjälper mig en del med värken. Det är inte så påtagligt men jag tycker det känns som det hjälper. Sen blir jag piggare av MSM också. Brukar bada med epsomsalt (svavel dvs MSM och magnesium, eller magnesiumsulfat) och då är effekten på värken snabb och påtaglig! Men magnesium är ju också bra för värk. Man blir dock astrött av ett sånt bad, speciellt första gångerna man badar med det på ett tag, vilket kan vara trevligt ifall man vill vila eller sova efteråt.

Jag gör ju väldigt mycket för att minska på värk, och många saker blir nog mer lyckade när man kombinerar dem som sagt. Omega 3 tycker jag hjälper mycket också, om man tar det varje dag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-18 09:38
#23

Vi går lite off topic i tråden. Hoppas det är ok. TS har nog fått svar på sin fråga i alla fall. 😂

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Túrwen]
2015-04-18 10:47
#24

Jag upplevde tvärtom att jag fick mindre problem med leder och muskelvärk samt att min mage fungerade..avvänjningstiden märkte jag inte av någon särskilt utom att jag gick ned i vikt väldigt snabbt antagligen för att min kropp som inte kunde bryta ner gluten började funka igen och jag kunde besöka toaletten som en vanlig person snarare än en gång i veckan. 

Tror att undvika gluten i slutändan kommer att ge mer positiva hälsoeffekter än tvärtom, hoppas att din vän mår bättre!

hemul
2015-04-18 15:04
#25

KitoBonito, innebär uteslutande av gluten att din vän har börjat äta lågkolhydrat eller äter hen fortfarande mycket kolhydrater, har ersatt bröd och pasta med något annat kolhydratrikt?

Jag undrar för äter hen lågkolhydrat kan åtminstone en del av problemen vara omställningsbesvär som nästan alla råkar ut för.

KitoBonito
2015-04-19 10:35
#26

Det är okej att ni går lite off topic, så länge det kan vara relevant för frågan. Diskutera hjälpmedel mot värk är absolut okej tycker jag. :)

hemul: Jag ska se vad hon säger, tack!

Upp till toppen
Annons: