Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Hur få i sig tillräckligt mycket fett?

2015-04-15 07:43 #0 av: vildma

Hej!
Jag har kört en period med appen Lifesum för att kolla om jag gör rätt. Jag får fram att jag bör dra ner på protein och öka fett. Men hur då? Dricker redan fettkaffe, så det är maten jag undrar över. Ät äggallergiker kan jag berätta.
Tacksam för tips!

Anmäl
2015-04-15 08:02 #1 av: Outlawly

Olivolja och kokosolja?

På sallad eller kokosolja med smak kan man bara käka av för det smakar gott :)

Anmäl
2015-04-15 15:25 #2 av: hemul

Äter du minde protein så ökar ju andelen fett automatiskt. Du kanske inte "behöver" lägga till så mycket fett.


Anmäl
2015-04-15 16:56 #3 av: Zepp

Du får äta fet mat i stället.

Typ ägg.. 60E% fett.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-04-15 17:15 #4 av: Halvdansken

#3. I första inlägget står det "Ät äggallergiker kan jag berätta".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-04-15 21:24 #5 av: Zepp

Missade detta!

Hur som helst.. då ersätter vi ägg med något annat.. typ Avocado, lax, sill, makrill, entrecote, sidfläsk, bacon.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-04-15 23:33 #6 av: peoy

Det går tydligen ersätta ägg med blod.. fast det är ju inte särskilt mycket fett i blod, men nåt som är lite intressant iallafall... Mina LCHF-modifierade blodplättar borde alltså gå göra helt utan ägg om man vill..
http://nordicfoodlab.org/blog/2013/9/blood-and-egg

Anmäl
2015-04-15 23:46 #7 av: vildma

Tack för era svar....kul att tänka lite tvärtom - äta mindre protein, så ökar den procentuella fettandelen. Men blooood...nej, det är inte för mig! Avokado och lax älskar jag däremot. Nu har jag lite att klura på! Tack!

Anmäl
2015-04-25 11:16 #8 av: duchess

Jag har också problem med att det  blir för mycket protein. Jag försöker äta strikt, ganska få grönsaker, undviker mejeri dock inte smör. Jag brukar äta två ägg med ca 20 gram smör till frukost. Till lunch blir det oftast en ägglatte (kaffe, 1 rått ägg, 20 g kokosolja, 20 g smör) plus ett ägg med 10 g smör.  Säg att jag sedan äter en köttbit på ca 150 gram med 30 g smör till middag. Då är jag uppe i ca 60 g protein (målvikt 58kg så 60g är väl lagom), 111 g fett och 4 g kolhydrater (19%, 80%, 1%) men bara ca 1300 kcal vilket jag antar är lite väl lite? Och vill jag byta ut lunchen mot någon köttfärsbiff eller köttbit så drar proteinet iväg för mycket, uppåt 70 g.

Har ni några fler bra tips? 

Anmäl
2015-04-25 12:07 #9 av: Zepp

Eh.. lagom?

Näe minimum.. det verkar som flertalet har problem med att skilja på minimum intag och optimalt intag, det är två skillda saker!

Minimum är det man alldrig skall underskrida någon längre period.. dvs det är nedre gränsen!

Osen på det.. det finns inget som helst vetenskapligt stöd för 1 gram per målvikt.. det är snarare 1 gram per nuvarande vikt.. som absolut minimum/nedre gräns.

Det som finns stöd för är 1-2 gram per kilo och dag, till stora delar beroende på aktivitetsnivå.

Det här med 1 gram per målvikt tror jag handlar om att man släpar med sig gamla bantningstänk in i LCHFtänket.. dvs, ju mindre dessto bättre?

Vad gäller protein så tyder det mesta tvärt om på att ett optimalt intag bevarar muskler och hälsa samtidigt som man går ner i fettvikt på LCHF!

Tyvär kan det innebära att det tar längre tid, dels bevarar man mer av musklerna, dels får man lägre värden av ketoner.. men det viktiga är att det främst är fett man minskar i.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2015-04-25 13:54 #10 av: parsley

Ta en sked kokosfett eller smör med jämna mellanrum.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.