Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Bra som kickstart?

2015-04-13 09:34 #0 av: dinonnes

Hej bästa gruppen, 

Jag lagar oftast mat med fullfeta produkter och tar lite grönsaker som tillbehör, men efter några veckor där jag enligt plan avvikit från kosten helt vill jag köra en rivstart med extra mycket fett för att komma igång på riktigt igen och tänkte därför köra en eller två veckor med ganska strikt kosthållning. 

Hur tycker ni att variationer på det här upplägget ser ut? Med variationer menar jag att siffrorna ser ungefär likadana ut, men att jag använder olika varianter av protein och fett - det är alltså inte så att jag inte alls äter ägg, utan det här är bara dagens plan =)

Min målvikt är 70-75 kilo. 

Grädden finns där eftersom jag gillar kaffesmaken, men inte den beska tonen som kan finnas. 

Och på tal om grädde så slog det mig idag att många säger att man ska plocka bort grädde eftersom kolhydraterna lätt springer iväg med det, men enligt mina burkar så innehåller majonnäs mer kolhydrater än grädde (marginellt, men ändå). 

Grädde: 3kh/100g, majonnäs: 3,3 och 3,4 kh/100g beroende på märke. 

Är det den rena fetthalten som gör att majonnäs då är bättre?

Tack för svaren fina ni =)

Anmäl
2015-04-13 10:10 #1 av: Kvothe

Grädde är väldigt lätt-äten jämfört med majonnäs och innehåller bara ca 40% fett mot majonnäsets 99% (köp majonnäs ca 80% pga vatten och tillsatsämnen). 
Därtill kan man lätt använda grädden i nästan all matlagning, snabbt för mycket.

Din jämförelse är väl riktigt, i fallet om man jämför med köp-majonnäs, men jämfört med en t.o.m. tillyxad hemmagjord majonnäs så faller grädden platt. Se länken.
http://kostbevakningen.se/?foodinput=2+%C3%A4ggulor%0D%0A5+dl+rapsolja%0D%0A2+msk+vin%C3%A4ger%0D%0A1+msk+senap
Mindre än 1g kh per 100g majonnäs.
Godare och bätte för dig än den köpta.

En del grädde innehåller också karragen E407 som kan påverka negativt, speciellt de som har känslig mage eller IBS skall passa sig för denna tillsats. Den används för att ge den lättare grädden samma konsistens som fullfeta och för att den lättare ska kunna vispas. FAIL!

Anmäl
2015-04-13 10:52 #2 av: dinonnes

#1 Hmm, ja det är sant. Det borde jag ju kunnat räkna ut själv egentligen =) Jag slevar inte gärna i mig majonnäs, men grädde är ju mumsmums =) 

Jag har dock kommit ifrån att använda grädde i matlagning och använder mest kokosmjölk när det ska göras gräddiga grytor och såser, vilket jag förstått ska vara bättre av olika anledningar. Men det blir inte så ofta det heller.

Hur länge håller sig hemmagjord majonnäs i kylen? Jag är rätt bekväm av mig och vill ha saker hemma ifall jag skulle behöva dem ( =proppfullt skafferi), och då vinner ju köpt majonnäs en himla massa bekvämlighetspoäng. 

Och till nästa givna fråga då: hemgjord majonnäs är ju givetvis bäst, men är den köpta dålig eller bara inte lika bra?

Vad säger du om mitt temporära kostschema då? Kommer det göra någon nytta? =)

Anmäl
2015-04-15 16:37 #3 av: Bläcket

Om du förvarar majonnäsen i en burk med tättslutande lock så håller den minst två veckor i kylskåp.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.