Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11345 ggr
Lchfsommar
2015-04-10 20:06

För högt ketonvärde

Hej😃 jag är ny på detta ställe , men har läst många inlägg.en toppen sida! Jag har lite funderingar. Jag har ätit LCHF ca 5v förutom ett fusk förra fredag på några öl och så blev det pizza på lördag! Aldrig mer!! Hur som helst så tror jag att jag äter väldigt strikt , har gått ner 4kilo😃löpte idag KETOSTIX och var super nöjd med resultatet som visade 4..alltså är kroppen i ketos?! 2timmar senare var jag nyfiken och kollade igen, visade då 8😁 på tok för högt! Hur sänker jag det? Har hela denna vecka varit yr.hjärtklappning,illamående med mer.. Äter jag kanske för lite? Och bör jag vara orolig för dom höga värderna ,? Är konstant torr i munnen… Hoppas det inte blev för mycket frågor nu😃 mvh

Annons:
LillyAmanda
2015-04-10 20:14
#1

Om jag inte har missuppfattat så om man har åtta i ketoner borde man uppsöka läkare akut!

**//Amanda

LillyAmanda
2015-04-10 20:15
#2

Kan du ta bild på stickan du använder, jag har diabetes och har samma stickor tror jag?

**//Amanda

Lchfsommar
2015-04-10 20:24
#3

Bifogat en bild på Stickan..dock har färgen blivit blaskig nu efter 1 timme sen ungefär… Det är en urin sticka KETOSTIX

Lchfsommar
2015-04-10 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Lchfsommar
2015-04-10 20:24
#5
Lchfsommar
2015-04-10 20:30
#6

Här kommer en nytaget bild..

Annons:
Lchfsommar
2015-04-10 20:31
#7
Lchfsommar
2015-04-10 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
Inkanyezi
2015-04-10 22:04
#9

Om du är insulinbehandlad diabetiker är ketonvärdet för högt, men om du inte har diabetes är det inte överdrivet oroande.

Som diabetiker måste man anpassa insulinet om man ändrar sin kost, och det är mycket viktigt, för annars kan det gå på tok. Vid högt ketonvärde ska man som LillyAmanda säger ta kontakt med läkare och rådgöra om hur man ska göra. Ákut kan man göra samma som vid en känning, ta ett glas mjölk eller lite druvsocker.

Om du inte är diabetiker kan det vara onödigt att alls försöka uppnå ketos, dvs komma så lågt i kolhydrater att det behövs ketoner. Däremot om du vill det, så är det okej att vara i ketos.

Lchfsommar
2015-04-10 22:20
#10

Ok tack för ditt svar.jag är inte diabetiker! Utan bara kört nå ganska strikt tror jag, och ville ha lite koll på läget, och se om kroppen kommit i ketos, vilket den gjort! Så då behöver jag inte oroa mig, utan kanske vara glad att kroppen förbränner bra nu då😃

LillyAmanda
2015-04-10 22:20
#11

Som sagt har ju jag diabetes, så det kanske är lite annorlunda.

**//Amanda

hemul
2015-04-10 23:53
#12

Jag provade också sådana där stickor när jag började och hamnade också på högsta  - trots att jag är känd kolhydratkramare. 😉

Är nog inget du behöver oroa dig över. Jag lever och mår bra - 10 år senare.😃

Kvothe
2015-04-11 11:28
#13

Följande text gäller för icke-diabetiker. Saken med ketostix ör att de mätar överloppsketoner i urinen. Innan du är keto-anpassad så kan inte kroppen använda alla ketoner som bildas, vilka då de inte används optimalt blir till en restprodukt i urinen. För att du är i början av din keto-anpassning och att du äter strikt (bra!) har du höga värden på ketostixen. Minns inte vad enheten på ketostix är, men för de mest pålitliga mätresultaten blodketoner så är enheten mmol/l ( millimol per liter). Skalan där går: 1.5-3 mmol/l är sk optimal ketos där lchfare rekommenderas vara. Högre än 3 är sk svältketos, vilket inte i sig är skadligt. På strikt lchf har jag själv haft 4.5 mmol/l ketoner mätt med Blodketonmätare. Men brukar ligga inom 1-3 mmol/l normalt. Då jag vattenfastade haee jag i slutet av mina 9 dagar, mellan 6-9 mmol/l. Har allid mått bra både på lchf och fastan. Däremot är det ju vanligt om du fuskat med kolhydrater t.ex öl pizza etc, så går kroppen igenom kolhydrats-avgiftningsfasen igen. Jämför lite med en drogmissbrukare som har withdrawal problems sk. Cold-turkey sympthoms. Dvs samma som de 2 första veckorna på lchf. Dessa problem kan oftast hjälpas lite med extra salt och magnesium. Och vill du dricka, så håll dig då till ren sprit, whiskey, vodka och torra viner (röda). Ta kebab och sallad istället för pizzan, eller gör pizza hemma istället.

Annons:
hemul
2015-04-11 13:33
#14

Fel - man behöver, som jag antydde ovan, inte alls äta strikt för att hamna i de övre environgerna.

Margareta
2015-04-11 16:53
#15

Man kan äta strikt utan att hanna där också. Viktigast är att man lär känna sina egna nivåer oavsett hur man mäter. Jag kan ha lila på urinsticka och nära 0 i blod och inget utslag alls i utandning samtidigt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Lchfsommar
2015-04-11 18:30
#16

Tack för era svar! Men har min kropp hamnat i ketos eller håller den på att anpassa sig LCHF maten?

Zepp
2015-04-11 18:51
#17

Finns något som heter "post excersise ketosis"!

Märks speciellt i början.. iomed att i början hur som helst använder en hel del glukos vid träning.

Och det är som Margareta skriver, för man mäter olika ämne med olika metoder.

Så länge man inte har en sjuk bukspottkörtel så regleras ketonhalten efter behov.

Dock så är det svajigt i början.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: