Annons:
Etikettövrigt
Läst 7772 ggr
Mozz91
2015-04-09 12:24

Support?

Jag har ätit LCHF från och till i snart 1 år och mår väldigt bra av det och kommer inte sluta, men det finns ju en baksida av LCHF = allas kommentarer om maten! 

-Du  kommer dö om du äter sådär i längden och förstår du inte att hjärnan måste ha kolhydrater och mycket mer.

Jag vet att de flesta har fått höra detta och har även läst om det i olika trådar. Jag själv står väldigt ensam i dessa situationer och känner att "min sköld och mitt svärd" support-mässigt är av typen träpinne och barkbit.

Därför blev jag lite intresserad av hur andra har det, har ni mycket support i era liv eller blir man lite av en ensamvarg?

Annons:
Inkanyezi
2015-04-09 12:51
#1

Intressant. Det finns alltså någon kost man itne dör av?

hemul
2015-04-09 13:35
#2

Nej, väldigt lite sånt. Ett par kommentarer åt det hållet när jag började, för 10 år sedan. Sedan ingenting. Snarare åt andra hållet. Jag äter ju en annan variant av lågkolhydrat än LCHF och LCHF är det enda folk i gemen känner till, så jag får snarare kommentarer som "Men… du äter ju LCHF. Då får du väl inte åta körsbär!". 😃

hemul
2015-04-09 13:38
#3

Att sen folk ändå inte klykar och bjuder en på bröd och kaffebröd, det är ju en annan sak. Men de accepterar att jag inte äter. Men nästa gång kommer det fram samma sak lik förbannat. Å andra sidan går andra till överdrift för att anpassa maten för mig. Det behövs inte heller i mitt fall, men det är ju i alla fall omtänksamt.

Nova1234
2015-04-09 13:57
#4

Människor tycker så mycket… om precis allt Människor delar också gärna med sig av sin "visdom" :) Det bästa man kan göra är att hålla samtalen ang maten så korta som möjligt Jag brukar säga att - Detta passar mig jättebra, men det kanske inte passar alla, var och en får känna efter själv :) Av någon konstig anledning, så är Lchf maten provocerande för en del människor Det är ingen idé att försöka förklara för en person som inte vill lyssna och förstå

Mozz91
2015-04-09 15:06
#5

#1 Ja den frågan ställde jag mig också och sedan ställde jag frågan till han som sagt det till mig, som svar fick jag:

- meeh var inte dum!!!!

så jag antar att han inte hittat kosten vi aldrig dör av 😉

#2 WOW 10år!! haha ja jag har också haft folk som verkligen försökt laga mat till mig, men när de inte tycker att de smakat som de vill ha det så har det slunkit ner både gelé och mjöl :)

Hur har du motiverat dig när det varit tufft?

#4 Ja men det är också därför jag gillar detta forumet väldigt mycket. Har lärt mig fruktansvärt mycket och här känner jag full support och tillhörighet. 

Här finns den support som man kan behöva men i min egen viktresa har jag förstått att jag behöver mer support "hemma" och bland folk som är nära,  men då det är svårt för mig att hitta folk som förstår mitt sätt att äta så blev jag intresserad om det är så generellt eller om jag bara har otur (får skaffa nya vänner i så fall 😎). 

Ja det är konstigt hur provocerande 4 bokstäver kan vara, ibland när jag inte orkar förklara säger jag att jag äter Keto och tydligen så är det helt okej och ingen ifrågasätter.

Zepp
2015-04-09 15:55
#6

Mmm.. att äta smör med sked och inget annat under rituella former verkar mest konstigt för de flesta!🤪

Fast.. de har ingen aning om näringslära eller LCHF heller.

De reagerar inte ens på att det mesta i affären är skräpmat.. bara det är billigt och nästan smakar som mat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Nova1234
2015-04-09 16:09
#7

Visst är det konstigt Borde inte människor reagera mer på dom som äter helfabrikaten i affärerna istället Finns det någon som tror att pulvermos, pizza och fiskpinnar etc är nyttigt? :) Lchf kan nästan jämföras lite med barf mat till hundar och katter Det finns dom som hävdar att torkade majskulor fulla med tillsatser,är bättre för hundar att äta, än rått kött och ben…. Det är en märklig värld vi lever i :)

Siggebus
2015-04-09 18:08
#8

I början fick jag många kommentarer - speciellt på jobbet.De har dock tystnat totalt efter ca 45 kilos viktnedgång.

hemul
2015-04-10 13:39
#9

#5 Det har aldrig varit tufft på det viset. Faktiskt.

Upp till toppen
Annons: